koolhydraten

>Macro’s zijn heel belangrijk wanneer je wilt afvallen. Vooral de koolhydraten, die ook weer te verdelen zijn in twee soorten (langzaam & snel). Daarom is het handig om te weten welke voedingsmiddelen er in welke categorie vallen zodat je de juiste keuzes kunt maken voor jouw doelstelling!

Koolhydraten, we eten er al snel veel te veel van. Logisch. Wat ze geven je energie wanneer je dat nodig hebt en daarbij zorgen ze voor een verzadigd gevoel. Nouja, natuurlijk niet alle koolhydraten want er is een onderscheid tussen de langzame en de snelle. Wat dit verschil precies is én welke voedingsmiddelen daarbij horen, ga ik je in dit artikel uitleggen!

Snelle Koolhydraten

De snelle, en ook wel de lekkere carbs, dat zijn die waar je snel van kunt aankomen als je er te veel van eet. Suiker, frisdrank en voedingsmiddelen als (wit)brood, rijst, pasta, aardappels, koekjes, oreo’s, maltesers.. Moet ik nog even doorgaan? Oh, zo lekker! Maar dit zijn dus de ‘slechte’ carbs, die je liever niet te veel wilt eten. Helemaal niet als je probeert wat gewicht te verliezen of op dieet bent. Bewaar deze liever voor je cheatday.

Maar denk ook eens aan fruit. Deze voeden je lichaam met suikers (en natuurlijk ook andere stoffen), waardoor je zo’n piek krijgt in je energie niveau. Je suikerspiegel stijgt ineens flink, waardoor je denkt dat je meer energie hebt. Je kan dan super veel dingen doen, maar daarna krijg je dus een enorme dip waardoor je dus het gevoel hebt dat je weer iets nodig hebt om energie van te krijgen. Zo blijf je de pieken behouden en dat is niet altijd even fijn. Dit is een beetje hetzelfde idee als koffie. Hoe meer je er van drinkt, hoe meer je er van nodig hebt.

Maar, voordeel van deze snelle koolhydraten is wel, dat je na het trainen (zware inspanning) wel snelle koolhydraten kunt nemen, omdat al je aderen en je bloed helemaal open staan voor voedingsstoffen. Alles word super snel opgenomen, waardoor je er dus niet dik van zult worden. Balans! Dit heeft ook een naam, carb back loading.

Langzame Koolhydraten

En dan! The good stuff. Langzame koolhydraten. Geen pieken, gewoon goede energie. Deze koolhydraten zijn complexer, waardoor alles veel trager word opgenomen in je lichaam. Dit heeft ook te maken met je spijsvertering, want deze doet er veel langer over om alles af te breken en om te zetten in glucose.

Welke voedingsmiddelen bevatten langzame koolhydraten?

– Spelt
– Boekweit
– Groentes
– Quinoa
– Noten, pitten, zaden
– Peulvruchten
– Volkoren producten

Nu je dit weet, kan je dus nóg verstandiger kiezen. Bewaar de snelle voor je cheatday en de langzame voor de andere dagen. Toch is het moeilijk, want in het dagelijks leven grijpen we sneller naar de slechte. Maar zolang je alles in balans houd en ook blijft genieten komt het helemaal goed!

DELEN

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here