vet verbranden

Vet verbranden: nu ik hier zelf ook mee bezig ben, snap ik maar al te goed hoe lastig het kan zijn. Vooral bij probleemzones zoals de buik. Gelukkig heb ik de beste methode én handige tips voor jullie verzameld!

De beste methode voor vet verbranden?

Wanneer het komt tot afvallen, overtollig gewicht verliezen en vet verbranden zijn er geen rare methodes nodig om resultaat te boeken. Het korte antwoord is eigenlijk niets meer dan veel cardio (denk aan HIIT training) en/of minder én beter eten. Wanneer je graag wat steviger in je vel wilt zitten, kan ik je ook aanraden om krachttraining te gaan doen. Want de combinatie van deze twee (krachttraining en cardio) zullen je uiteindelijk het beste resultaat geven. En als je echt wilt focussen op het verbranden van vet, zal je minder moeten gaan eten. Je kunt uitrekenen hoeveel je moet eten met mijn energiebehoefte artikel. En lees snel verder voor alle tips!

Vet verbranden tip 1. Blijf van de weegschaal af

Wanneer je veel sport om vet te verliezen of om af te vallen, is de kans groot dat je ook aan krachttraining doet zoals ik in het introductie stukje al schreef. Krachttraining en cardio samen, is de perfecte combinatie voor optimaal resultaat. En dat is gelijk de reden waarom je eigenlijk niet moet uitgaan van de weegschaal. Het kan zo zijn dat je wat spiermassa aankomt en vet verliest. Het is alleen niet mogelijk om dit allebei tegelijk te doen. Dus óf je bouwt spiermassa, óf je wilt afvallen en gewicht verliezen. Maar het kan soms zo zijn dat je wat massa aankomt omdat je wel je spieren traint. En zoals je misschien wel weet, zijn spieren compacter dan vet, dus uiteindelijk lijkt het alsof je niets bent afgevallen. Dit gegeven kan je vervolgens mentaal naar beneden halen omdat je denkt dat je geen vooruitgang boekt. Daarom is het heel belangrijk om in de spiegel te kijken en niet te veel uit te gaan van de nummers op de weegschaal. Natuurlijk kan je de weegschaal wel als ‘guide’ gebruiken, maar wat je ziet in de spiegel, hoe je je voelt en hoe je kleding zit zijn in dit geval de belangrijkste factoren om je vooruitgang te meten.

Vet verbranden tip 2. Doe aan krachttraining

Wanneer je wilt afvallen klinkt het misschien veel logischer om op een loopband te stappen. Maar niets is minder waar. Wanneer je veel aan krachttraining doet, zal je op den duur merken dat je in rust veel meer calorieën verbrand. Dit kan aanhouden tot wel 39 uur na je workout. Dat is toch super?! Ja, van hardlopen op een loopband ga je wel heel erg zweten, maar op de lange termijn is het toch echt beter om te beginnen met een uurtje krachttraining en daarna een kwartier interval training te doen op een cardio apparaat. De combinatie zal je uiteindelijk meer resultaat geven. En dat brengt mij gelijk bij het volgende punt:

vet verbranden

Vet verbranden tip 3. Doe aan HIIT (High intensity interval training)

HIIT is niets anders dan een korte periode, erg intens je hartslag verhogen met korte rustpauzes. Wat hiervan het effect zal zijn is meer resultaat in een korter tijdsbestek. Super fijn dus! En nee, je hoeft heus niet altijd op een loopband te springen. Wat dacht je van touwtje springen? Zelf ben ik er echt niet goed in, maar het vergt in het begin ook wat oefening. Je kunt dan voor 10-20 seconden zo snel als je kunt touwtje springen en dan een halve minuut op een normaal tempo ‘bijkomen.’ Vergeet echter niet om eerst een warming up te doen voordat je heel intens begint. Dus eerst even warm lopen of rustig beginnen.

Vet verbranden tip 4. Verlaag je calorieën niet te snel

Het beste idee om ‘snel’ vet te verliezen of af te vallen is om je calorie inname te verlagen. Een veel gemaakte fout is dat mensen enorme cuts maken in hun calorie aantallen. Dus dat ze ineens van 2200, zakken naar 1700. Dit moet je nooit doen. Maar dan ook echt niet. Wat er dan gebeurd is dat je lichaam in ‘overlevingsstand’ gaat, waardoor je metabolisme minder snel gaat, en waardoor het weer lastiger is om het overtollige vet te verliezen. Om dit te voorkomen is het beter om iedere week (of om de twee weken) in kleine stappen te dalen. Zelf verminder ik per twee weken met -100 of -50 calorieën. Zo geef je je lichaam de kans om rustig aan de verlaging te wennen en zo raakt het niet in ‘shock’ waardoor het dus aan je vet gaat vasthouden.

Vet verbranden tip 5. Eet meer vet

Hoe tegenstrijdig dit ook klinkt; meer vet eten kan je echt helpen bij vet verbranden. Maar, dan moeten het wel goede vetten zijn. Het zal je helpen om vet te verbranden, spiermassa op te bouwen en om je sneller te laten herstellen na je training. Deze gezonde vetten hebben ook andere voordelen zoals een goede werking van je hart.

vet verbranden

Maar hoe weet je nou wat de ‘goede’ vetten zijn? Denk aan omega 3 zoals vette vis (zalm, haring), noten, pindakaas, olijfolie en eieren.

Vet verbranden tip 6. Eet kleinere maaltijden

Wanneer je er voor kiest om 6 kleine maaltijden per dag te eten, in plaats van 2-3 grote ‘hoofdmaaltijden’ zal dit je lichaam kunnen helpen om sneller vet te verbranden. Bij mij persoonlijk werkt het erg goed, maar je kunt zelf ook de voorkeur geven aan 2-3 grote maaltijden om het snacken tussendoor te voorkomen. Wanneer je er voor kiest om 6 kleine maaltijden te eten, kan het er voor zorgen dat je voorkomt dat je lichaam in de overlevingsstand treed. Dit kan namelijk gebeuren als er te lange tijd tussen de maaltijden zit. Waneer je in lichaam in de overlevingsstand gaat, gaat het je spiermassa aanspreken om energie uit te halen. En dat is echt niet wat je wilt! Ook je metabolisme kan hierdoor langzamer gaan. Kleine snacks / maaltijden zijn dus ideaal en dit doe ik zelf ook altijd. Ik heb hier goede ervaringen mee, maar ik kan me ook voorstellen dat je misschien meer trek krijgt doordat je veel tussendoor eet, dus hierbij is het raadzaam om te luisteren naar je lichaam en op basis daarvan een keuze te maken.

Nu je deze tips hebt voor sneller vet verbranden, kan je aan de slag gaan om veranderingen te maken in je leefstijl. Kleine maaltijden, langzaam je calorieën verlagen, krachttraining in combinatie met HIIT, extra vetten eten en niet te veel uit gaan van de weegschaal gaan je uiteindelijk helpen om het lichaam te bouwen dat jij voor ogen hebt.

2 REACTIES

  1. Hi Louella, als je HIIT training doet hoe lang zou je dit dan moeten doen? Ik doe nu zelf 40 minuten cardio (hardlopen 10 km/u). Kan ik dit verkorten als ik een HIIT training doe? Groetjes Kim

    • Hey Kim! Een Hiit training hoeft helemaal niet lang te duren, als het maar intensief genoeg is. Ik heb vaak genoeg aan 15 min intensieve Hiit en doe daarna nog een kwartier bergje lopen of wandelen! Werkt prima.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here