junkfood

Junkfood! Ik houd ervan. Tja, ondanks dat ik een mega fittie ben, heb ik ook echt een zwak voor junkfood. Ik vind het gewoon lekker op z’n tijd en ik kan er ook echt naar uit kijken. Echter heeft deze ongezonde voeding wél een verslavende werking en kan je het maar beter vermijden…

Wat is Junkfood?

Junkfood is eigenlijk een hele brede benaming voor alles wat ongezond is. Maar wat valt daar nou allemaal onder? Eigenlijk is het niets meer dan alles wat ontzettend veel zout, ongezonde vetsoorten en suiker bevat. Daarbij is de voeding met de stempel ‘junkfood’, heel erg hoog in calorieën. Je krijgt veel voedingsstoffen binnen waar je lichaam niet zo veel mee kan. Dus je mist de gezonde nutriënten zoals vitaminen en mineralen (micronutriënten). Hamburgers, patatjes, pizza, donuts, ijs, ‘the list goes on..’ Je snapt ‘m!

Waarom moet je Junkfood vermijden?

Het is alles behalve gezond en een direct gevolg van veel junkfood eten is dat je natuurlijk super snel aan zult komen. Dit is niet alleen te wijden aan het feit dat het veel vet en calorieën bevat, maar ook omdat het alleen maar om slechte calorieën gaan en dat er dus helemaal geen goede voedingswaarden in zitten. Snelle koolhydraten en veel transvetten. Vet slecht voor je dus.

– Wanneer je gezond eet, ben je in balans. Alle voeding komt ‘geleidelijk’ binnen en dat zorgt voor een goede insuline afgifte. Junkfood bevat van alles en nog wat, en ook heel weinig vezels. Hierdoor kan je metabolisme in de war raken waardoor er een enorme piek in het suiker niveau van je lichaam ontstaat. Wanneer deze insuline resistentie plaats vindt, kan je obesitas ontwikkelen en zelfs diabetes krijgen.

– Zoals ik al zei zitten er weinig vezels in deze ongezonde voeding. Dat is niet heel positief voor je maag en je spijsvertering. Wanneer je veel vettig junkfood eet, kan je hierdoor ook heel erg veel last krijgen van je darmen. Het gros is namelijk gefrituurd en dit vet kan in je maag de zuurproductie verhogen. Daarbij kunnen deze spijsverteringsproblemen nóg erger worden door de kruiden en specerijen die bij de bereiding van junkfood gebruikt worden. Deze kunnen namelijk je maagwand irriteren.

– Junkfood is ook een enorme boosdoener wanneer het komt tot je bloedsuiker. Het zit vol met suiker die je lichaam nergens voor kan gebruiken, waardoor je (net als bij het vorige punt) metabolisme weer helemaal in de stress schiet. Ook geraffineerd suiker zorgt voor een grote piek in je bloedsuiker, maar deze daalt na het eten ook weer heel snel omdat junkfood amper goede koolhydraten en proteïnes bevat. Dit kan je lichaam en je humeur beïnvloeden waardoor je alleen nog maar meer zin krijgt in deze ‘troep.’

– Je wordt dus alles behalve fit van dit ongezonde eten. Het bevat amper essentiële voedingsstoffen waardoor je lichaam geen vitamines en mineralen binnen krijgt die het nodig heeft. Als je er veel van eet kan je er wel verzadigd door raken, maar het voedt je lichaam niet. Een tijdje na het eten kan je enorm in-kakken en je zwak en moe voelen.

Waarom werkt Junkfood verslavend?

Maar hoe kan het nou zo zijn, dat je hier verslaafd aan raakt als je er vaak en veel van eet? Het is de combinatie. Al dat suiker en vet tezamen werkt verslavend. Ook raak je er helemaal niet vol van omdat er geen vezels en eiwitten in zitten. Hierdoor blijf je maar door eten en waarschijnlijk blijf je ook meer bestellen waardoor je snel een onwijs groot overschot van calorieën binnen krijgt waardoor je je lichaam eigenlijk dwingt om steeds meer vet op te slaan. En daar heb je het: je wordt dikker.

Onderzoek met ratten

Er is ook onderzoek naar Junkfood gedaan met behulp van ratten. Hoe meer ongezonde voeding de ratten te eten kregen, hoe meer ze van deze voeding moesten eten om een bepaalde mate van voldoening te krijgen. Ze raakten verslaafd aan het slechte dieet zoals mensen dit hebben met bijvoorbeeld drugs. Er waren veranderingen in het breinpatroon van de ratten te zien, die te vergelijken waren met die van ratten die cocaïne en heroïne toegediend hadden gekregen. Hoe heftig is dat?!

Wanneer er gezonde voeding werd voorgeschoteld (denk aan sla) weigerden de ratten om dit te eten. Ook als er niks anders was dan dat. Dit liet de onderzoekers duidelijk zien hoe erg de beestjes verslaafd waren geraakt. Bij mensen is dit ook zo. Je wilt steeds meer, het is makkelijk, snel én lekker. Als gevolg hiervan blijf je maar meer eten en zo kan je verslaafd raken.

Ik merkte zelf ook in de tijd dat ik aan het verhuizen was, dat -hoe meer ik ongezond at- hoe makkelijker het was om weer te kiezen voor ongezond eten en junkfood. Dag na dag. Op gegeven moment kon ik het wel tot een stoppen brengen, want het voelt gewoon niet goed. Je krijgt er geen goede energie van en je kunt er in blijven eten zonder dat je verzadigd raakt. Nu houd ik het bij 1 cheatmeal per week. Een pizza op vrijdagavond en that’s it! Niet te veel, maar op zijn tijd is het ook wel eens lekker. Zolang we er maar van kunnen genieten, en er geen dagelijkse gewoonte van maken.

2 REACTIES

  1. Ik herken het wel. Als ik een cheatday heb, dan is het ook veel makkelijker om naar de koelkast te blijven lopen, ik raak ook niet echt verzadigd heb ik het gevoel. Een pizza krijg ik met gemak op, terwijl een bord aardappelen met groente en vlees mij al sneller vult.

    Toch vind ik junkfood lekker en geniet ik er zeker wel zo nu en dan van. Alles met mate en balans toch?

    • Ja klopt inderdaad dat heb ik ook altijd hoor! Genieten blijft altijd een hele belangrijke factor in deze levensstijl dus inderdaad, wat jij zegt; alles met mate en balans! xxx

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here