afvallen

Vandaag deel ik nog een keer mijn fitness journey en de omschakeling van afvallen naar krachttraining omdat ik er toch nog veel vragen over krijg. Ben jij benieuwd hoe het begin van mijn fitte leefstijl is verlopen en wil je zelf misschien ook afvallen of fitter worden? Lees dan snel verder en hopelijk kan ik je helpen en inspireren!

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Lees dan alleen deze beknopte samenvatting waarin ik globaal beschrijf hoe mijn afslankproces is verlopen.

Afvallen & Krachttraining – Samenvatting

In 2013 en de jaren daarvoor had ik echt een hele slechte leefstijl. Ik rookte een pakje van 28 sigaretten binnen anderhalve dag weg en ieder weekend kon ik genieten van een glaasje whisky. Daarbij at ik heel erg ongezond, denk aan: veel McDonald’s, chips, koek, chocolade etc. Eigenlijk lette ik nergens op en at gewoon waar ik zin in had. Maar toen ik datzelfde jaar in december foto’s van mezelf terugkeek, dacht ik echt: dit kan niet! Dit kan écht niet.

Ik begon me steeds ongemakkelijker te voelen en steeds als ik ergens ging zitten probeerde ik mijn buik te bedekken. En als ik iets ongezonds at in het bijzijn van anderen schaamde ik me kapot. Ook kon ik niet wachten tot het najaar kwam, want dan kon ik een sjaal om doen want voor mijn gevoel bedekte dat mijn onderkin.

Mentaal ging ik er echt aan onderdoor want ik kon mezelf niet meer zijn. Dat was voor mij het keerpunt. Begin 2014 ging mijn nieuwe leefstijl van start, en ik was vastberaden dat het me dit keer wel zou lukken. Ik had al zoveel pogingen gedaan, maar die mislukten steeds. Ik kan me nog herinneren dat ik een grote vuilniszak pakte en letterlijk door mijn huis heen ging om al het ongezonde weg te geven. In huis had ik nog een vol pakje sigaretten en een fles Johnnie Walker, maar dat was geen excuus. Ik gaf het weg en zo begon ik met een frisse start.

Calorieën tellen deed ik nog niet en at volgens mij niet eens heel veel minder, ik at alleen heel veel beter. Ik verruilde mijn snoep, koek en chocolade voor havermout, kwark en rijst met kip. Één keer per week mocht ik een cheatmeal, maar dat bestond dan uit een rijstgerecht of iets anders waardoor ik me wel gezond en fit bleef voelen. Mijn doel was om 10 kilo af te vallen voor de zomer (2014). In januari viel ik 2,5 kilo af en dat verloor ik bijna iedere maand tot april / mei. Toen stond ik op de weegschaal en realiseerde me dat er al 10 kilo af was!

Met dit resultaat was ik ontzettend blij en ik dacht: als ik dit kan, wat kan ik dan nog meer?! Ik ging me steeds meer verdiepen in fitness en krachttraining en aan het eind van dat jaar was ik om: krachttraining en bodybuilding dat is echt iets voor mij! Ik bedacht een nieuwe doelstelling en dat was om voor de zomer van 2015 een sixpack te hebben, ik ging er voor de volle 100% voor en het lukte me. Het is nu echt een leefstijl geworden en ik blijf momenteel bezig met het continu verbeteren van mijn lichaam en stel hiervoor steeds nieuwe doelen. Heerlijk vind ik het!

Afvallen – Januari 2014 – Startgewicht 90 KG

– Alles, maar dan ook álles wat ongezond is ging de deur uit.
– Ik kocht een blender voor groene smoothies om mijn lichaam te ‘ontgiften’
– Ik stopte met roken en drinken
– Ik zocht naar vervangende producten
– Ik hield geen My Fitness Pal bij. Ik deed alles op de ‘gok’ en hoe ik dacht dat het goed zou zijn voor mijn lichaam. Dit afwegen en invullen kwam later pas, toen ik al wat kilo’s kwijt was en me meer ging richten op krachttraining.

Na de eerste maand viel ik ongeveer 2-4 kilo af. Het is mogelijk. Ik kan dit.
Mijn doel was om voor de zomer 10 kilo kwijt te zijn. Maar deze waren er na ongeveer 3,5 maand al af.

Afvallen – Hoeveel calorieën at ik?

Ik hield het toen nog niet echt bij, zoals ik al zei, maar ik gok dat dit rond de 1500-1600 zat. Please ga dit niet letterlijk ook doen, dit is toen gebaseerd op mijn lichaamsgewicht, body fat en lengte en de doelen die ik toen had.

– Stoppen met roken was een succes. Ik was zo druk met trainen en voeding, dat ik er niet eens aan dacht. Nu ben ik bijna 3,5 jaar gestopt en ben nog steeds ontzettend blij dat ik dat niet meer doe!

– Alcohol is ook volledig uit mijn leven. Ik drink niet. Nooit. Het is niet iets waarvan ik zeg: ah lekker, daar heb ik zo’n zin in. Nee, dat zit bij mij alleen in voeding. Waarom zou ik het dan nemen als ik er toch niet van geniet? Dus ook al bijna 3,5 jaar zonder alcohol.

Halverwege 2014
– Ik begon met eiwitshakes. Eerst vond ik het echt niet lekker. Ik dacht wat is dit voor spul. Waarom nemen mensen dit. Maar op gegeven moment ontdekte ik andere varianten en andere merken en toen viel ik ‘in love’ haha. Het was voor mij een kwestie om de juiste smaak en consistentie te ontdekken.

– Ik at veel havermout. Vooral als ontbijt. Lekker met pindakaas en rozijntjes. Heerlijk vond ik dat. Daar kon ik echt naar uitkijken. het was erg voedzaam en gaf me echt een boost om de dag goed te beginnen.

– Ik werd vaste klant bij Body & Fit. Ik probeerde steeds van alles en probeerde te ontdekken wat voor mij werkt, en wat niet. Mijn keukenkastje stond vol met allerlei supplementen die ik toen heb uitgeprobeerd. Van groene thee capsules tot CLA, alles is wel eens getest.

meal prep

– Ik begon met meal preppen. Bij mijn eerste preps hield ik het heel simpel en standaard. Ik woog geen rijst af, ik deed er gewoon wat kip bij en wat groenten. Niks is afgewogen. Ik hield gewoon ‘normale’ porties aan en waarvan ik dacht: ‘dit is voldoende hier kan mijn lichaam wat mee.’

Ik moest het afvallen voor mezelf leuk houden. Continu ging ik op zoek naar nieuwe manieren om te blijven variëren met eten. Dit is denk ik echt een van de belangrijkste dingen. Verras jezelf en doe dingen die je nog nooit hebt gedaan. Dan treed je uit je comfort zone. Ik maakte bijvoorbeeld zelf tomatensoep met een broodje hummus en at dit dan voor lunch. Het was echt niet ieder dag kip met boontjes en wat rijst. Tegenwoordig doe ik dat wel, omdat ik dit nu fijn vind.

Ook had ik van die kleine plastic bakjes. Dit waren mijn ‘tussendoor / snack’ bakjes. Wat ik dan tussen de hoofdmaaltijden door mocht eten van mezelf, stopte ik hierin en nam ik mee. Ik vulde het bakje vaak met pure chocolade, amandelen, pistache nootjes en wat rozijntjes en een evergreen. Vanalles wat dus!

En verder…

Rond de zomer van 2014 was ik al meer dan 10 kilo kwijt. Ik weet het niet meer precies, maar volgens mij begon ik toen ook steeds meer gebruik te maken van My Fitness Pal. Ik ging ook steeds meer krachttraining doen, maar daar was ik in het begin al mee gestart.

Mijn weken zagen er ongeveer zo uit:

Ma: Trainen – 1 uur kracht, daarna 30 min cardio
Di: Trainen – 1 uur kracht, daarna 30 min cardio
Woe: Rustdag
Do: Trainen – 1 uur kracht, daarna 30 min cardio
Vrij: Trainen – 1 uur kracht, daarna 30 min cardio
Za: Rustdag
Zo: Trainen – 1 uur kracht

Cardio was echt bijna iedere trainingsdag wel aan de orde. Ik weet natuurlijk niet precies of het in deze volgorde was, maar ik denk dat ik echt wel aan minimaal 4x per week cardio kwam. Moet ook wel als je veel wilt afvallen. Het helpt enorm.

September 2014:

Rond dit tijdstip zat ik net in mijn Clean ‘Bulk’. Ook dit was een experiment. Ik at niet heel veel meer dan ‘onderhoud’ (2200) maar dat werkte perfect. Zelfs toen ik zoveel at, werd ik ook wat droger en dat was heel gaaf om te zien. Het was allemaal heel goed in balans en ik kon echt mooie spiermassa opbouwen (newbie gains haha).

Deze clean bulk heb ik aangehouden tot eind van 2014. Toen ging ik van de bulkfase over naar het langzaam afbouwen van de calorieën, om toch zoveel mogelijk spiermassa te behouden. Daar begon mijn allereerste ‘cut’ fase. In de zomer van 2015 kreeg ik voor het eerst mijn buikspieren te zien en daar was ik super trots op. Dat was eigenlijk de kers op de taart en daarmee voltooide ik ook mijn transformatie. Er was officieel 30 kilo af!

Jij kan dit ook

Ik wil verder geen uitgebreide verhalen gaan schrijven, maar ik wil het volgende nog wel even kwijt: Ik wil jullie inspireren, motiveren en laten zien dat jij het ook kan. Jij kan bereiken wat je wilt. Laat niemand je anders vertellen. Je wilt niet weten hoe vaak ik heb geprobeerd om af te vallen. Maar het lukte NOOIT. Tot ik er moe van was. Ik was er klaar mee. Het kon niet meer zo. Je moet gewoon de ‘knop’ in je hoofd omzetten. En dit heb je vast allemaal eerder gehoord, maar als je zelf echt achter je keuze staat om gezonder te gaan leven, dan gaat het je ook lukken.

Afvallen gaat om jezelf. Je ontwikkeling. Jezelf iets laten zien én bewijzen. Doorzettingsvermogen, innerlijke kracht en overwinning op jezelf. Daarom zeg ik ook: doe dit voor jezelf omdat dit jouw leven beter maakt, en omdat dit jouw een gelukkiger en gezonder persoon zal maken.

4 REACTIES

  1. Super goed van je dat die knop zo is om gegaan! Ik ben nu ook aan het afvallen met behulp van een consulent die heel veel weet over mijn hormoonstoornis. Ben de eerste 2 kilo al kwijt! 🙂

  2. Respect, ik vind het heel knap van je, heel radicaal zo die knop omzetten. Ik ben zelf ook met afvallen bezig, maar zo radicaal heb ik het niet gedaan. Ik durf te wedden dat je trots op jezelf bent. Geweldig van je.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here