eetbuien stoppen

Een eetbui hebben we allemaal wel eens. Het is vervelend, lastig en vaak heb je na de eerste hap al spijt van wat er daarna nog allemaal gaat volgen. Een eetbui nadat je net je cheatday hebt gehad is ook vreselijk naar. Voor veel vrouwen is dit erg herkenbaar en ik vertel je vandaag hoe ik hiermee om ga.

Eetbuien stoppen: je emoties

Emotioneel worden we allemaal wel eens. Stel je zit niet lekker in je vel of er zijn nare dingen gebeurd. Deze emoties kunnen zich opstapelen en als gevolg hebben dat we een enorme drang krijgen om alles wat los en vast zit, op te eten. Ondanks dat we misschien helemaal geen trek hebben, gebeurd het toch. Vaak is het dan ook nog zo dat je trek krijgt in chocolade, koekjes, snoep en allerlei ongezonde dingen. Een (emotionele) eetbui kan je op korte termijn even een fijn gevoel geven maar daarna voel je je echt heel naar. In een aantal van de gevallen realiseer je je ook al tijdens zo’n eetbui dat je dit eigenlijk niet moet doen, maar toch ga je door en er zit eigenlijk geen stop op. Je krijgt het simpelweg niet onder controle.

Je wilt echt álles eten

Problemen of emoties weg eten is natuurlijk niet de oplossing en het gaat je al zeker niet verder helpen en dat weten we ook wel. Maar soms kan je gewoon niet anders dan toegeven aan zo’n eetbui en je drang naar al dat lekkers. Eetbuien stoppen kan erg lastig zijn. Het liefst wil je leren om hiermee om te gaan en daarom deel ik vandaag mijn tips en wat ik doe als dit bij mij gebeurd. Ik hoop dat je er wat aan zult hebben en dat de tips er in de toekomst misschien wel voor kunnen zorgen dat zo’n eetbui tot het minimale beperkt wordt of dat je je er in ieder geval niet vreselijk rot over voelt.

Mijn ervaring met eetbuien + 7 waardevolle tips

Ik heb vaak genoeg gehad dat ik een eetbui heb gehad of een enorme cheatday, waarna ik me niet zo goed kan herstellen als wat ik normaal zou doen. Meestal bestaat een cheatday voor mij uit één dag dat ik alles eet wat ik wil, maar soms heb ik de dag erna nóg trek in iets en houden mijn cravings simpelweg niet op.

Dit zelfde geldt voor een eetbui.. Als ik één ding heb gehad kan het zo zijn dat ik daarna alleen maar meer wil en dat ik er eigenlijk geen controle over kan krijgen. Dit is erg vervelend en ook vreselijk lastig als je je doelen wilt bereiken. Ik voel me dan altijd schuldig en krijg meteen na het eten al spijt. Spijt van wat ik zojuist in m’n mond heb gestouwd. Maar soms realiseer ik het me al zodra ik het aan het eten ben: ‘Wat ben ik nou aan het doen? Ik weet dat dit niet oké is. Nu is mijn hele gezonde vibe naar de haaien.’ Het gevoel overvalt me dan ineens en ik weet dan dat ik moet stoppen, maar op een of andere manier stop ik niet. ‘Ik ben nou toch al bezig’ is dan een gedachte die door mijn hoofd spookt.

En ja, ook ik heb die twee poppetjes op mijn schouders. De één zegt: ‘doe dit nou niet je gaat echt vreselijk spijt krijgen.’ Terwijl de ander in mijn oor fluistert: ‘Neem gewoon een hapje. Één hapje. Je hebt de hele week al goed en gezond gegeten. Big. Deal.’ Tja. En dat duiveltje wint vaak. In principe is dit precies hetzelfde voor wanneer ik na een cheatday de dag erna nóg zin heb in iets lekkers en het dus niet kan houden bij 1 dagje ongezond eten. Wat ik me dan altijd probeer te bedenken heb ik voor je op een rijtje gezet in de onderstaande checklist.

Tip 1. Wat vraag ik mezelf als ik een eetbui heb?

– Deze cravings en deze eetbui ontstaan niet zomaar. Zijn er frustraties die ik heb of zit ik emotioneel niet lekker in mijn vel waardoor dit gebeurd?

– Moet ik ongesteld worden? (Dit is vaak de reden)

– Heb ik de afgelopen dagen slecht of minder goed gegeten waardoor ik nu de balans opmaak?

Meestal komt er uit deze vragen wel een duidelijk antwoord naar voren. Vaak krijg ik er last van in de week voordat ik ongesteld moet worden. Dan komen de cravings en merk ik echt dat ik veel meer trek heb. Vervelend, maar ik kan er vrij weinig aan doen, behalve:

Tip 2. Acceptatie

Accepteren dat het er is, ik weet de oorzaak en het heeft mijn progressie nooit in een vreselijke manier schade toegebracht dus ik weet dat mijn lichaam dit kan hebben.

Tip 3. Keep calm

Rustig blijven en zo min mogelijk spijt hebben wanneer zoiets is gebeurd. Zoals ik net al schreef moet ik het accepteren en het mijn humeur niet te veel laten beïnvloeden. Als ik dit wél toesta, dan verpest ik mijn hele dag door een eetbui.

Tip 4. Genieten

Probeer er dan toch maar van te genieten. Kijk. Die eetbui, die is er nu. Ik heb het geaccepteerd en ik blijf rustig. Wat kan ik dan nog meer doen dan op z’n minst gewoon genieten van de ‘cheat’ / ongezonde voeding die ik op zo’n moment tot me neem? Als ik het naar binnen loop te stouwen en niet eens bewust eet en er niet van geniet, ja dan is het nóg erger. Het is al erg genoeg dat dit gebeurd, laat staan als je er niet van geniet. Dus, accepteer, blijf kalm en probeer er van te genieten. Je komt er waarschijnlijk geen gram van aan. Lees dit maar eens.

Je lichaam geeft dit signaal omdat je er blijkbaar behoefte aan hebt. Dan is er in de loop van de week of de voorgaande dagen gewoon iets mis gegaan wat je over het hoofd hebt gezien. Nog een aantal factoren die invloed kunnen hebben op het krijgen van een eetbui zijn onder andere:

Tip 5. Te weinig slaap, dus probeer hier genoeg van te krijgen!
Tip 6. Te veel stress, probeer rustig te worden en te relaxen.
Tip 7. Overtraining en te intensieve training waardoor je extra honger / cravings krijgt, neem extra rust en sla een paar trainingen over. Desnoods een rustweek.

Ik geef je absoluut gelijk: een eetbui of door willen eten nadat je net je cheatday hebt gehad is echt vreselijk. Je probeert zo goed je best te doen en 9/10 keer lukt dat ook, maar niet altijd. Wij zijn ook gewoon maar mensen en je moet ook gewoon kunnen toegeven aan dit soort momenten. Want stel je eens voor: je hebt het gevoel dat die eetbui op komt zetten, je hebt alle bovenstaande punten om het niet door te laten zetten al geprobeerd, maar niks helpt. Dan heb je in ieder geval je best gedaan! Als je helemaal niks doet om je er tegen te verzetten, is het een ander verhaal.

Straf jezelf daarom niet meteen en probeer dan juist even te genieten van die extra voeding en zet het om in kracht en energie om de volgende dag wel weer optimaal te presteren. Ik hoop dat ik je kan helpen doordat ik mijn tips en adviezen met jou heb kunnen delen. Het kan heel lastig zijn om hiermee om te gaan, maar houd altijd je doel in zicht. Als het een keer mis gaat, accepteren en de volgende dag gewoon weer knallen. Niet meteen helemaal opgeven. Dat is nergens voor nodig. Iedereen heeft hier wel eens last van. Het is menselijk! Wij houden van eten, haha. Heb je nog waardevolle toevoegingen of wil je iets met mij delen betreffende dit onderwerp? Laat hieronder dan een reactie achter. Ik vind het leuk om van jullie te horen.

DELEN

10 REACTIES

  1. Handige tips! Mijn eetbuien komen door de medicijnen die ik slik (prednison). Ze komen echt in vlagen, de ene dag heb ik het in de ochtend en de andere dag weer in de avond. Ze zeggen dat het over gaat zodra je ermee stopt. Voor nu geef ik dus gewoon toe aan die vreetbuien,

    • Fijn te horen Carolien! Ah dat lijkt me echt lastig maar opzich wel geruststellend op een bepaalde manier omdat je weet waar het door komt! Ja precies en niet vergeten te genieten ? Xxx

  2. Goeie blog,

    Helaas heb ik zelf de laatste weken ook behoorlijk veel last van eetbuien. Ik ben ook een emotie eter maar heb ik echt lang uit kunnen schakelen. Ik ben meer gaan sporten dus vooral je tip van meer rust nemen is misschien een hele goeie, want mijn lichaam vraagt kennelijk om meer energie.

  3. Wat een goede tips! Ga ze zeker proberen. Om eerlijk te zijn heb ik hier ongeveer elke dag wel last van.. ? is echt een vreselijke gewoonte die ik af moet leren, maar damn wat is dit moeilijk!
    Je motivatie tips en filmpjes helpen me enorm, Thanks hiervoor! ?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here