cut

Afgelopen week heb ik eindelijk de knoop doorgehakt. Ik weet wat ik wil en ik ga nog even flink knallen voordat ik deze cut fase tot een einde breng. Ik vertel je alles over hoe ik dit ga aanpakken en hoe ik de afgelopen week van start ben gegaan.

#9. Fitaddict – FitTalk EP 9. Final Cut – Dit is het einde

Ik heb getwijfeld…

Op maandag realiseerde ik me ineens: ik ben al super lang aan het cutten en wil eigenlijk niet nog een paar maand op 1600 calorieën blijven leven. Daarom moest ik met een plan komen en heel goed bij mezelf afvragen wat ik nu wil doen. Ik heb getwijfeld tussen het volgende:

– Stoppen met cutten en weer opbouwen door reversed dieting
– Een laatste eindsprint inzetten zoals in 2015 en kijken wat ik er in 4-5 weken nog uit kan persen

Guess who won? Tuurlijk! Die eindsprint! Ja, ik kan nu echt nog niet settelen. En dat heeft niks te maken met het feit dat ik nu niet tevreden ben. Nee, helemaal niet zelfs. Als ik nu in de spiegel kijk zie ik een mooie meid met een prima lichaam. Maar, ik weet dat ik nog niet alles gegeven heb en nog niet tot het gaatje ben gegaan om te kijken hoe mijn lichaam -in vergelijking met de voorgaande jaren- is ontwikkeld. Ik wil het zien. Ik wil ontdekken hoe ver ik kan gaan en wat ik er nog uit kan pushen. Als ik nu opgeef en zeg: ‘Jongens het is mooi geweest ik wil gewoon meer eten en mijn kracht terug’ Dan krijg ik spijt.

I just love the grind

Ik merk dat ik steeds meer bezig ben met het vinden van de juiste balans en ook probeer om meer te genieten, maar ik vind ‘de grind’ ook zo fijn!! Dus echt concrete doelen stellen en dit smashen. Tuurlijk kan je dat combineren met genieten, maar aan de ene kant groei ik er ook van als ik mezelf juist dit soort limieten opleg. Het klinkt misschien wat ingewikkeld maar door mezelf te beperken kom ik wél dichter bij een bepaalde doelstelling en wordt de kans alleen maar groter dat ik dat doel behaal. Kijk, genieten is leuk, maar het wordt juist extra bijzonder als het niet zo vaak ‘mag.’ Of eigenlijk kan ik beter zeggen: ‘als ik het niet zo vaak doe.’

Als ik alleen in het weekend pizza, patatjes en popcorn eet, wordt het bijzonder en speciaal. Het gevoel van ergens een hele week naar toe leven en het dan uiteindelijk eten is heel speciaal. Het laat me echt 100% ergens van genieten en nu alles de afgelopen weken (ook ivm met mijn vakantie) wat gemakkelijker en wat ‘losser’ is geworden, voelt het niet meer zo bijzonder. Ook merkte ik dat ik makkelijker ging denken over de weekenden. Ach, pak die vrijdagavond er bij, en dan op zondag één cheat dingetje wat nog over was van de zaterdag. Tja, dat is allemaal leuk en stelt me in staat om te genieten en geeft me een vrij gevoel, maar uiteindelijk gaat dat niet bijdragen aan het bereiken van mijn doel. En dat is waar ik op dit moment nog wel even achteraan wil. Dat doel.

Er was geen specifieke doelstelling vastgesteld van: ‘dit moet mijn vetpercentage worden’ of mijn gewicht moet op x aantal kilo’s zitten en dan ben ik blij. Nee. Dat heb ik dit jaar niet gedaan. Puur omdat ik wel gewoon in de spiegel wil blijven kijken en op basis daarvan wil besluiten of deze cut fase is geslaagd ja of nee. Als ik nu in de spiegel kijk (zoals ik net ook al schreef) ben ik blij, maar heb ik niet het gevoel dat ik alles heb gedaan wat ik kon. En dat is niet goed. Want dat gaat later bij me terug komen. Dus.

Schouders eronder en nog een paar weekjes knallen. Ik weet dat ik dit kan en dat ik het in me heb. Ik heb het mezelf vaker laten zien én bewezen dus ik ga het opnieuw doen. Ik weet niet hoe droog ik zal worden en hoe mijn lichaam gaat reageren, maar daar komen we in de komende weken gauw genoeg achter. Ik zal de titel van deze laatste paar posts over mijn droog trainen ook aanpassen naar: ‘Final Cut’ zodat je later in het overzicht duidelijk kunt terug vinden vanaf wanneer mijn ‘eindsprint’ begonnen is.

cut

Wat heb ik deze cut week anders gedaan?

Ik merkte dat ik cardio de afgelopen weken een beetje heb genegeerd. Ik was heel druk met de optimalisatie van mijn blog en was daarom iets minder bezig met fitness en intensief trainen. Die focus is nu verschoven en ik probeer zoveel mogelijk te doen in 1,5 uur trainen. Ik begin nog steeds iedere dag om 18:00 en eindig vaak om 19:15/19:30. Prima dus want zo heb ik ook nog een avond over!

Ik doe mijn oefeningen nu op een intensiever niveau, dus zo min mogelijk rust tussendoor, goede uitvoering en uptempo knallen. Daarbij doe ik kracht/cardio oefeningen. Hiermee bedoel ik oefeningen als:

– Wall balls
– Burpees (100’s. Ja. Echt.)
– Jump lunges (lunges waarmee je springt om van been te verwisselen)

Dit kan leuk in een circuit uitgevoerd worden waardoor je hartslag enorm omhoog gaat en het een soort leuke vorm van cardio wordt. Ook kan ik hierin heel goed HIIT toepassen door maximaal 30 seconden rust tussen de sets. Beter dan een half uur voor je uit staren op een loopband zou ik zeggen!

Ik heb iedere dag cardio gedaan. En dan in de vorm van HIIT training op de loopband. Dus 30 seconden sprinten, 30 seconden rust etc. Dit doe ik dan voor 15 – 20 minuten. Soms 15 minuten en dan de laatste 5 gewoon goed doorlopen. Ik verstel de loopband niet meer. Wat ik eerder altijd deed was ‘m op speed 12 zetten en dan sprinten. Vervolgens na 30 seconden de speed weer veranderen naar 6,5 o.i.d. maar dat is echt irritant. Dus ik ga nu op de zijkant van de loopband staan na 30 seconden sprinten. Ideaal! Zo kan ik snel doorpakken en kost het de machine geen extra tijd om weer op een bepaalde snelheid te komen.

Wat heb ik anders gedaan qua voeding?

Ik heb mijn calorieën doel verlaagd van 1600 naar 1500. Maar die 1500 mag op intensieve dagen uitlopen naar 1550 en dan scheelt het alsnog -50. Ik hoop dat dit een verschil gaat maken. Koolhydraten zit op 113, eiwitten op 131 en vetten op 58. Fijne verdeling vind ik dit. Ik kwam ook iedere dag perfect uit dus dat is helemaal mooi!

Ik ben blij dat ik echt die drive weer terug heb en ik heb mezelf nu weer een nieuwe uitdaging gegeven waardoor mijn motivatie echt volledig terug is gekomen. Het was niet weg, maar het was ook niet optimaal. Door die einddatum te stellen van 4-5 weken geeft het me meer een stok achter de deur en weet ik hoe lang ik nog heb om ass te kicken. Ik heb er mega zin in en week één was dus al een succes. I’m ready for more!!

DELEN

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here