Suiker kan een enorme boosdoener zijn als het komt tot progressie en afvallen. Er zijn een aantal belangrijke punten waar je op kunt letten in het dagelijks leven én wanneer je in de supermarkt rondloopt om véél minder suiker te eten en ik ga ze vandaag met je delen.

Suiker, tja waar zit het tegenwoordig niet in. Onbewust consumeren we vaak meer suiker dan we denken. Dat is zonde. Vooral wanneer je gewicht probeert te verliezen en je niet realiseert hoeveel suiker je eigenlijk binnen krijgt. Door deze drie tips goed door te lezen hoop ik dat je bij je volgende supermarkt bezoek nog wat bewustere keuzes kunt maken en misschien een paar minuutjes langer blijft om extra aandacht te besteden aan het lezen van de labels. Ben je klaar voor de tips? Lees snel verder!

1. Let op natuurlijke suikers

Vaak hoor ik mensen zeggen: ik eet heel gezond en zelfs 2 tot 3 stuks fruit op een dag! Dan zeg ik: ja, daar ga je al. Té veel suikers, ookal zijn het natuurlijke, kan je resultaten echt negatief beïnvloeden. Omdat het ‘fruit’ is hoeft het niet te betekenen dat je er gelijk een hele bak van weg moet eten. Alles met mate is heel belangrijk. Fruitsuikers zijn beter dan de toegevoegde suikers, maar het blijven suikers. Vergeet dat niet. In fruit zitten wel veel vitamines, vezels en mineralen, en die zijn natuurlijk super goed voor je. Maar als je hier te veel van binnen krijgt kan het je progressie wel degelijk negatief beïnvloeden. Suiker kan heel wat te weeg brengen in je lichaam.

2. Vermijd kant en klare maaltijden

Dit zijn echt van die instinkers. Al die voorverpakte maaltijden kunnen er nog zo vers en lekker uit zien, maar niets is minder waar. Tegenwoordig vind ik echt dat de kant- en klare maaltijden er heel goed uit zien en dat de supermarkten ook steeds meer waarde hechten aan hele verse maaltijden waar zo min mogelijk aan toegevoegd is. Maar vaak vind je in deze maaltijden toch een grote hoeveelheid suiker, die je echt niet in je lichaam wilt. Ze moeten toch op een bepaalde manier zorgen dat het eten goed houdbaar is en dat doen ze vaak door allerlei ingrediënten toe te voegen die je normaal in een verse maaltijd niet tegen zou komen. Denk ook maar eens aan de grote hoeveelheid zout die deze maaltijden vaak bevatten. Dit kan er ook weer voor zorgen dat je vocht vasthoud waardoor je het idee krijgt dat je bent aangekomen. Een no-go dus.

suiker

3. Lees de labels

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Klinkt heel logisch, maar geloof me. In alles waarvan je dacht dat er geen suiker in zou zitten, zit suiker. Goed om eens nauwkeurig naar de verpakkingen te kijken, om meer inzicht te krijgen in wat je nou werkelijk eet! Ook helpt het om de verpakking te scannen met bijvoorbeeld apps als My Fitness Pal. Zo kan je meteen een ‘serving size’ uitrekenen en nagaan of een product in je leefstijl past of niet. Heel handig en doe dit zelf ook vaak als ik iets nieuws ontdek!

4. Vermijd te veel (vruchten) sap

In vruchtensap zit natuurlijk ook ontzettend veel suiker. Ja, het komt van fruit maar dat hebben we al besproken in punt 1. Wat lastig is van vruchtensap is dat je het drinkt en er niet echt verzadigd door raakt. Het zijn dus heel veel extra calorieën, die je eigenlijk niet nodig hebt. Bij mij op het werk bijvoorbeeld, drinkt bijna iedereen 1-2 glazen van 250 ml sap (sinaasappel) tijdens de lunch. 1 glas Appelsientje bevat zo’n 115 calorieën en wel 27 gram koolhydraten waarvan 26 gram suiker! Dat is echt onwijs veel. En dan te bedenken dat ik op een normale dag (een hele dag!) maximaal 15 gram suiker binnen krijg. Dit is toch even een eye opener. Als je slimme keuzes wilt maken kan je bijvoorbeeld tijdens de lunch of wanneer je dorst hebt, gewoon een glaasje water of wat thee drinken. Daarmee bespaar je jezelf al heel wat extra suikers.

Conclusie

Dus als je minder suiker wilt eten is het goed om extra te letten op fruitsuikers door niet té veel fruit te consumeren. Ook zijn kant- en klare producten niet heel goed voor je omdat ze vaak veel extra stoffen en ingrediënten bevatten om de maaltijden goed houdbaar te houden. En loop je door de supermarkt en zie je iets wat je lekker lijkt? Neem dan even de tijd om de verpakking te lezen voordat je iets klakkeloos in je mandje stopt. Alle kleine dingetjes zullen je uiteindelijk helpen om bij jouw grote doelstelling te komen, dus laat ze niet liggen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here