motivatie

Je wilt héél graag afvallen en een gezondere leefstijl creëeren, alleen mislukt het bij jou steeds. Je hebt weinig motivatie en de discipline om je doelen te bereiken ontbreekt helaas ook. Lees dan eens dit artikel waarin ik je help om deze twee te vinden en te ontwikkelen!

Om motivatie en discipline te ontwikkelen en sterker te maken moet je natuurlijk eerst weten wat ze precies inhouden en wat ze betekenen. Je kunt niet iets laten groeien en ontwikkelen als je niet precies weet wat het is dus daarom ga ik je eerst een korte toelichting geven van deze twee.

Motivatie

Motivatie is het gevoel en de emotie die jou aanzet om een bepaalde taak te beginnen én te behalen. Je hebt bijvoorbeeld je doel gesteld om voor het eind van dit jaar 10 kilo af te vallen. Nu moet je gevoel en je emotie jou aanzetten om het gedrag te vertonen wat er voor zal zorgen dat je die tien kilo kwijt raakt.

Motivatie is ook jouw ‘waarom.’ Waarom wil je 10 kilo kwijt? Is het omdat je je ongemakkelijk voelt? Omdat je geen leuke kleding meer past? Omdat je jezelf niet kunt zijn? Probeer daar achter te komen want dit zal je drijfveer zijn om door te blijven gaan. Schrijf het desnoods op om echt een concrete doelstelling te maken.

Je motivatie komt en gaat, maar het helpt je wel om nét wat meer gedisciplineerd te zijn. Want op sommige momenten ga je het gewoon heel moeilijk krijgen. Denk aan lekker eten (toosjes met brie, taart, chips etc.) wat je wordt aangeboden op een verjaardag. Dan kan je je dus afvragen: ‘Wil ik mijn doelstelling echt bereiken?’ Als het antwoord daarop volmondig ‘ja’ is, dan weet je wat je te doen staat. Do the work en skip die cheats. Tuurlijk moet je blijven genieten, maar als je bij dit soort momenten 9 van de 10 keer denkt: “ach ik moet wel blijven genieten” dan schiet het natuurlijk ook niet op. Je moet een natuurlijke, goede balans hierin vinden die je je leven lang kunt volhouden.

Discipline

Discipline hoort bij motivatie. Door steeds de focus te leggen op een techniek, activiteit of beweging kan je het trainen en zo word je steeds beter. En dat is waar je discipline in beeld komt. Je moet iets heel graag willen, om de discipline er voor op te kunnen brengen. Dit slaat weer op wilskracht en gewoonte.

Bij discipline moet je iets forceren. Het gaat niet op een natuurlijke manier. Voorbeeld: soms bedenk je je: ‘moet ik dit echt doen? Ik heb geen zin!’ Maar dan zegt dat kleine discipline stemmetje: ‘Ja ik moet. Ik moet dit voor mijn doelstelling doen.’ Het is dus een heel proces van gedachtes wat je moet trainen en wat je kunt ontwikkelen. Daarom zeg ik ook altijd dat iedereen het kan, want je moet de discipline en motivatie er voor ontwikkelen!

Het klinkt misschien een beetje ingewikkeld, maar dat is het helemaal niet. Want wat we eigenlijk willen, is dat motivatie en discipline een gewoonte worden. Want een gewoonte is iets wat je dagelijks kan doen, zonder er over na te denken. Zonder er erg in te hebben. Op de automatische piloot zeggen ze ook wel eens. Denk aan je tanden poetsen, je handen wassen of iedere morgen een kopje thee zetten voor jezelf. Iets wat je vaak doet en iedere dag zonder na te denken kan uitvoeren is een gewoonte.

Hoe mooi zou het zijn als we onze motivatie en discipline ook kunnen veranderen in gewoonten? Dat je zó gemotiveerd bent en zoveel discipline hebt, dat je niet anders weet dan dat? Dat je je 100% op je doel kunt richten en niet eens meer hoeft na te denken over bepaalde keuzes.

Voorbeeld: een collega is jarig en er wordt getrakteerd op taart. Maar op maandag had je voor jezelf de doelstelling gezet dat je graag die tien kilo wil afvallen. Wat doe je dan? Als je motivatie en discipline heel goed zijn ontwikkeld en (grotendeels) zijn veranderd in gewoonte, zeg je zonder na te denken ‘nee, dankje.’ En dat is héél moeilijk.

Slechte gewoonten

Een gewoonte triggert een bepaald gevoel. Stel je neemt in het weekend iedere avond een glas wijn. Maar daar wil je graag mee stoppen. Je vindt het een slechte gewoonte en wilt er graag van af. Wat je kunt doen om zo’n slechte gewoonte aan te passen is het volgende:

– Wees je er van bewust.
Oke, iedere avond in het weekend pak ik standaard een glas rode wijn. Dit is een gewoonte geworden omdat je het week na week hebt gedaan.
– Vervangen
Nu is het tijd om dit glas rode wijn te vervangen door iets wat er op lijkt. Het moet iets zijn wat jou het zelfde gevoel geeft. Misschien geeft zo’n glas rode wijn jou rust en heb je even een momentje voor jezelf. Bedenk dan wat dit goed zou kunnen vervangen. Probeer eens een smoothie of iets anders wat je aanspreekt.

Het gaat er dus allemaal om hoe je je voelt wanneer je het op hebt of wanneer de slechte gewoonte is voorgevallen. Dus de drie dingen die je hierbij moet onthouden is:
– Vind je slechte gewoonte en wees je er van bewust
– Wat triggert mijn slechte gewoonte?
– Hoe kan ik het vervangen?

Dus motivatie, discipline en gewoonten hangen heel erg met elkaar samen. We willen niets liever dan dat we meer gezonde en goede gewoonten kunnen ontwikkelen die er voor zullen zorgen dat we sneller bij onze doelstellingen komen. Toch is dat behoorlijk lastig, maar met je motivatie altijd in gedachte weet ik zeker dat je een heel eind zult komen. Discipline komt naar verloop van tijd, als je jezelf al een paar keer hebt laten zien dat je die verleidingen wel degelijk kunt weerstaan!

DELEN
Vorig artikelMijn 3 Favoriete Protein Smoothie Bowls!
Volgend artikelWaarom negeer ik mezelf?
Ik ben Louella (24) en ik ben enorm gek op alles wat met health en fitness te maken heeft. Op eigen kracht ben ik 30 kilo afgevallen en daarom wil ik mijn enthousiasme ontzettend graag delen met jou! Hopelijk kan ik je met mijn artikelen helpen, inspireren en motiveren bij het verbeteren van je leefstijl.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here