zelfbeeld

Sommige mensen hebben een vertekend beeld over hun eigen lichaam, en het komt niet overeen met wat ze zien in de spiegel. Voor je gevoel is het niet strak, heb je cellulitis en kan je er maar niet over uit waarom je zo’n vreselijke onderkin hebt. Terwijl dat er allemaal misschien helemaal niet is. En ookal is het er wel, sommige dingen kan je niet veranderen of moet je gewoon vrede mee hebben. Een vertekend lichaamsbeeld is niet fijn en daarom ga ik je in dit artikel proberen te helpen om jouw visie te veranderen en om te zetten in iets positiefs.

Wat heel belangrijk is, is dat je je gelukkig voelt en blij bent met het lichaam dat je hebt. Het beeld wat jij in je hoofd hebt van je lijf is belangrijker dan wat realiteit is. Want als je positieve gedachten hebt zal je dit ook uitstralen naar de buitenwereld.

Hoe ontstaat een negatief zelfbeeld?

De meeste mensen krijgen vaak niet door één negatieve reactie van iemand een negatief zelfbeeld. Nee, dit ontstaat door dingen die continu herhaald zijn waardoor je erin bent gaan geloven. Een andere oorzaak kan zijn dat je een lange tijd overgewicht hebt gehad en – nu je eindelijk veel bent afgevallen- houd je nog steeds dat mentale beeld vast van toen je overgewicht had. Alles behalve fijn omdat je jezelf niet ‘slank kunt zien.’

Ik heb hier zelf ook nog vaak moeite mee, omdat alles ‘groter’ lijkt dan het in feite is. Ik zie het vaak pas als iemand anders een foto van me maakt. Een voorbeeld: ik wou voor de Hunkemoller kleding graag leuke foto’s maken, maar ik voelde me vreselijk onzeker in dat rode topje. Het is een stof die wat meer accentueert en daarom twijfelde ik. Toch gingen we foto’s maken en toen ik deze terug keek realiseerde ik me dat ik er super goed uit zie. Buik? Welke buik? Heel apart was dat. Het is gewoon heel anders als je selfies maakt of naar jezelf kijkt in de spiegel. Mentaal kan dat heel erg lastig zijn.

zelfbeeld

De invloed van vriendinnen op jouw zelfbeeld

Je wilt graag blije en tevreden gedachten hebben over je lichaam, maar je gaat je vergelijken met anderen. Stel je hebt een gezellige middag met je vriendinnen en één vriendin begint te klagen over haar lichaam. “Bah, ik kan me soms zo ergeren aan mijn buik he, kijk nou wat een dikke vet rol.” En stel nou, dat deze persoon véél slanker is dan jij. Dan ontstaat er een rare situatie. Zij denkt op zo’n moment waarschijnlijk niet na over hoe ze jou nu laat voelen. Dus eigenlijk deelt ze nu haar negativiteit en spreekt ze haar mening onbewust ook ‘soort van’ uit over jouw lichaam. Je denkt: “Nou, als zij al zó denkt over haar lichaam, hoe zal ze dan wel niet over de mijne denken?” Het maakt je onzeker. En dat is vreselijk.

Het kan ook zo zijn dat die persoon eigenlijk alleen maar naar complimenten aan het vissen is. Zij zegt: “Kijk nou wat een vet rol!” Waarop een andere vriendin zegt: “Nee, joh, noem je dat een vet rol? Je ziet er super goed uit!” Ze deelt haar negatieve zelfbeeld want daar heeft ze last van. Door het uit te spreken naar vriendinnen geeft ze deze negativiteit als het ware door. Dat is de reden waarom het beter is om niet negatief over jezelf en je lichaam te praten. Vooral niet in het bijzijn van anderen en / of kinderen. Ze nemen het over.

Mijn persoonlijke ervaringen

Als ik terug denk naar hoe ik ben opgegroeid vroeger, ging het vaak om uiterlijk en slank zijn. Ik moest op mijn 9e / 10e naar de diëtiste omdat ik volgens de ggd iets overgewicht had en te zwaar was voor mijn leeftijd. Ik vond het vreselijk. De eerste afspraak ging mijn moeder met me mee en de afspraken daarna moest ik er zelf heen. Ik vond het echt vreselijk want ieder bezoek moest ik op de weegschaal staan en steeds zei ze: ‘Je bent nog steeds te zwaar, hoe denk je zelf dat dit komt?’ Ik antwoordde dat ik net nog had gegeten. Ze knikte met haar hoofd en ze gaf me nog wat tips en advies over wat ik zou kunnen veranderen in mijn dieet. Er werd een vervolgafspraak gemaakt, maar ik wou niet meer. Een paar dagen voordat ik naar die volgende afspraak moest, zocht ik het telefoonnummer op (ik was toen echt heel jong dus dit voelde als een mega opgave haha) en belde naar de praktijk. Ik zei: “Ik wil graag mijn afspraak afzeggen.” De vrouw aan de andere kant van de lijn zei: “Oké, en wat kan ik als reden opgeven?” Ik: “Genoeg geleerd.” En ik hing de telefoon op. Dat voelde echt mega badass en ik was blij dat ik er niet meer heen hoefde! Ik kan me dit nog zó goed herinneren. Vre-se-lijk was het. Echt.

En ieder nieuw schooljaar viel er weer zo’n sportboekje op de mat. Een boekje met allerlei sporten waar je als ouder je kind voor kon opgeven. Ik vond geen enkele sport echt leuk en wilde me dan ook bij geen één club aansluiten. Tot grote frustratie van mijn moeder. Zij drong er erg op aan dat ik op een sport moest, maar ik had daar echt geen zin in. Niet oké dus. Zo kan ik me nog heel goed herinneren dat ik een avond moest meedoen bij een atletiek club. Ik zat er zó onwijs tegenop en ik herinner het me nog als de dag van gisteren. Mijn ouders brachten me weg en kwamen me aan het eind van de les weer ophalen. De club begon met hardlopen door het bos. De snelle mensen moesten vooraan lopen, en ik als newbie achteraan. Nou, guess what happened? Ik begon met joggen maar na een minuut hield ik het al niet meer vol. Ik kon het niet. Ik was niet getraind zoals de rest. Iedereen was slank en fit, maar ik niet. Ik was een klein propje die amper haar benen kon optillen om actief te rennen. Ik had serieus het gevoel dat ik mezelf voor schut zette. Ik herinner me dat het meisje waar ik naast liep tegen mij zei: ‘Hou eens op met hyperventileren.’ Dit sloeg in als een bom wat ik voelde me al zo ongemakkelijk. Ik kon mijn tranen niet bedwingen en stopte met rennen. Ik zei dat ik terug wou gaan. Iemand van de groep liep een stukje met mij terug en eenmaal weer terug bij de atletiek baan ging ik tegen het hek aan staan en hoopte ik dat mijn ouders me zo snel mogelijk zouden komen halen. Ik wou zó graag weg…

Door dit soort dingen kan je dus een negatief zelfbeeld ontwikkelen. En dat is alles behalve fijn. Daarom ga ik nu proberen om je tips te geven zodat je dit zelfbeeld kunt veranderen!

zelfbeeld

Maar hoe kan je jouw zelfbeeld veranderen?

1. Geen negatieve gesprekken

Zoals ik net al zei is het belangrijk om geen tot weinig negatieve gesprekken te voeren over je eigen lichaam. Ook al kom je samen met vriendinnen en komt het toevallig ter sprake. Probeer het gesprek dan zo te buigen dat je het omzet in een plan. Doe het samen en maak er werk van.

2. Vind iets positiefs om over jezelf te zeggen

Dit kan heel gek voelen, maar het werkt wel! Stel dat je jezelf hoort klagen over je lichaam (bijvoorbeeld wanneer je in de spiegel kijkt) en je denkt: ‘Argh, mijn benen! Ik haat mijn cellulitis.’ Probeer er op zo’n moment dan juist iets positiefs uit te halen en verander dat in:’…. Maar goed, ik ben dankbaar dat ik met deze benen kan lopen en dat ik er vandaag voor kan kiezen om een wandeling te maken en dat ik mijn benen kan gebruiken.’ Er zijn veel mensen op de wereld die die keuze niet hebben. Jij hebt die keuze wél. Waardeer het.

3. Gebruik post-its

Hang op verschillende plekken in het huis inspirerende en positieve post-its op. En dan vooral op plekken waar je vaak komt. Zodra je negatieve gedachtes hebt, loop dan even naar zo’n plek en kijk even naar wat je hebt opgeschreven. Een gegarandeerde positivity boost!

4. Beperk dingen die je slecht laten voelen

Gevoelig voor tijdschriften, tv en Social Media? Beperk dit dan! Onthoud dat 9/10 keer de dingen die je ziet niet eens echt zijn. Het is niet de realiteit. En dan kan je jezelf wel gaan vergelijken, maar daar schiet je niks mee op. Dat kan enorm lastig zijn, dat snap ik, maar als dit bij jou negatieve gevoelens en/of emoties oproept, volg die personen dan niet of kijk niet meer in dat blad of naar die serie. Let it go.

5. De weegschaal

Jep, daar gaan we weer. Het is logisch, de weegschaal wordt gebruikt als meest gangbare manier om je progressie te tracken, puur omdat het een toegankelijk apparaat is, het is makkelijk en iedereen weet hoe het werkt. Dit klinkt misschien heel logisch, en dat is het ook. Je weet misschien wel dat lichaamsvet de beste manier is om je progressie echt bij te houden, maar dan moet je ook toegang hebben tot de tools en een persoon die alles exact voor je kan meten. Maar voel je aan alles dat je bent afgevallen en wil je dit het liefst ook op de weegschaal zien? Vergeet het maar. Stap er gewoon niet op. Als jij echt bent afgevallen, maar ook aan krachttraining doet (bijvoorbeeld) kan het heel goed zijn dat je zwaarder bent geworden. Stap dan niet op de weegschaal (hoe moeilijk dit ook is) maar kijk in de spiegel en gebruik je kleding als maatstaf.

Ik hoop dat ik je met dit artikel op weg kan helpen om een beter zelfbeeld te creëeren. Het kan super lastig zijn om negatieve gedachtes over je uiterlijk te hebben, maar het kan echt verholpen worden. Geef het wat tijd en ga aan de slag met mijn tips. Ik geloof in je, jij kunt dit!

Veel succes en een dikke knuffel.

DELEN
Vorig artikelFit Talk – Update | Geen motivatie & Rugpijn
Volgend artikelMijn 3 favoriete eiwitrepen EVER!
Ik ben Louella (24) en ik ben enorm gek op alles wat met health en fitness te maken heeft. Op eigen kracht ben ik 30 kilo afgevallen en daarom wil ik mijn enthousiasme ontzettend graag delen met jou! Hopelijk kan ik je met mijn artikelen helpen, inspireren en motiveren bij het verbeteren van je leefstijl.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here