sneller afvallen

Makkelijker en sneller afvallen willen we allemaal wel. Hoewel iedereen weet dat er geen ‘shortcuts’ bestaan, denk ik dat je het jezelf toch een stuk makkelijker kunt maken als je deze 4 tips opvolgt!

Afvallen is alles behalve makkelijk, maar je kan het jezelf wél makkelijker maken. Vergeet niet dat het in het begin altijd lastig is om je gewoontes en eetpatroon te veranderen of aan te passen. Geef jezelf genoeg tijd. Daarom is het belangrijk om wel een datum vast te stellen voor waneer je een bepaald doel behaald wilt hebben, maar houd er niet zo strak aan vast dat er teleurstellingen kunnen ontstaan als het toch niet zo gemakkelijk verloopt als je gehoopt had. Afvallen is een proces van ups en downs en dat is alleen maar goed. Zo leer je wat werkt voor je lichaam en wat niet. Wees daarom in het begin niet te streng voor jezelf. Dit is nieuw voor jou, en nieuw voor je lichaam.

sneller afvallen

Ik weet er alles van…

Zelf weet ik er alles van want ik ben op eigen kracht zo’n 30 kilo kwijtgeraakt. Ik ben sindsdien verslaafd geraakt aan fitness en alles wat hierbij komt kijken en hoop nu jou te helpen en te inspireren om het zelfde te doen. Ik weet dus oprecht hoe je je voelt en hoe vervelend het kan zijn als je niet gelukkig bent in je eigen lichaam. Dus heb je nog wat motivatie nodig of ben je benieuwd naar mijn fit journey, kijk dan even hier.

1. Afvallen door positiviteit

Bij het proces van afvallen heb je altijd te maken met ups en downs. Het kan nou eenmaal niet altijd in een stijgende lijn gaan. Soms heb je van die dagen dat alles even tegen zit en dat niets gaat zoals jij wilt dat het gaat. Je kan jezelf niet in toom houden en eet een dag ongezond, de weegschaal geeft hele andere getallen aan dan waar jij op had gehoopt en daarbij zit je ook nog eens niet lekker in je vel. Allemaal redenen om bij de pakken neer te gaan zitten, maar dat doe jij niet!

Probeer je gedachten te verzetten en op een andere manier naar dit soort tegenslagen te gaan kijken. In plaats van: ‘Zie je wel! Dit lukt me niet. Laat ook allemaal maar zitten!’ Kan je ook denken: ‘Nouja, het is niet anders. Ik weet in ieder geval dat ik onwijs mijn best heb gedaan en morgen gaat het vast beter.’ Hou jezelf gemotiveerd! Negatieve gedachten gaan je echt niet helpen om je doel te behalen. Natuurlijk gaat het vaak vanzelf en sluipen die negatieve gedachten zo naar binnen, maar probeer ze in toom te houden door positief en gemotiveerd te blijven. Je weet zelf ook wel dat je echt je best doet en er iedere dag voor gaat.

sneller afvallen

Maar weet je ondertussen stiekem wel dat je eigenlijk helemaal niet zo goed je best hebt gedaan en dat je eigenlijk nóg veel meer had kunnen geven, dan is dit volledig aan jou! Waarom heb je niet alles gegeven? Waarom doe je niet voor de volle 100% je best? Vraag jezelf dit af en denk iets verder dan de eerste oppervlakkige antwoorden. Als jij dit echt wilt moet je blijven volhouden en door blijven gaan. Stoppen zal je proces niet versnellen en uiteindelijk ben je wéér terug bij af. En denk maar eens aan hoe vervelend dat zou zijn. Als je weer helemaal opnieuw moet gaan beginnen. Waarom zou je jezelf dat aan doen? Je bent nu al gestart dus zorg dat het dit keer wél gaat werken. Geef alles.

2. Probeer en ontdek

Het is echt ideaal als je heel veel soorten voedingsmiddelen lust en maar weinig op het lijstje van ‘niet lekker’ hebt staan. Heel vaak is het ook een kwestie van proberen niet meteen voedingsmiddelen afschieten en zeggen: ‘Dat lust ik niet.’ Hoe weet je dat als je het nog nooit hebt geprobeerd? Misschien lijkt het je niks, of heb je het ooit in een kleine hoeveelheid gehad en was het toen niet goed bevallen. Of misschien is er een keer een bepaalde combinatie geweest waardoor je het niet lustte. Soms is het niet anders en moet je het ook gewoon links laten liggen natuurlijk. Maar hoe ideaal is het als je een breed scala aan producten lekker vindt? Maak er gebruik van en geniet van al die afwisseling en onbeperkte mogelijkheden. Door die afwisseling blijft het leuk en kan je jezelf blijven verassen.

Ga op onderzoek uit!

Wees creatief en ga ook zelf op onderzoek uit. Het web staat tegenwoordig vol met allerlei unieke recepten. Scroll maar eens door Pinterest en na 5-10 minuten zoeken heb jij vast alweer allerlei nieuwe maaltijden op je lijstje staan. Dit hoort ook bij het afvallen en een gezondere leefstijl ontwikkelen. Toen ik net begon zocht ik heel veel dingen op om het voor mezelf haalbaar en leuk te houden. Afvallen is niet makkelijk maar als je door gezond en toch lekker eten je doelen kunt behalen, maakt het dat al een stuk aangenamer!

Ben je op zoek naar wat lekkere recepten of wil je weten wat ik zoal eet? Kijk dan snel op de recepten pagina! Of neem een kijkje in mijn voedingsdagboeken.

sneller afvallen

3. Vergeet de weegschaal

De weegschaal wordt gebruikt als een van de meest gangbare manieren om je progressie te tracken, puur omdat het een toegankelijk apparaat is. Het is makkelijk en iedereen weet hoe het werkt. Je weet misschien wel dat lichaamsvet de beste manier is om je progressie bij te houden, maar dan moet je ook toegang hebben tot de juiste tools en een persoon die alles exact voor je kan meten. Natuurlijk kan je jouw vetpercentage ook zelf meten met een caliper. Hoe je dit doet leg ik uit in dit artikel.

In mijn ogen is dit de beste manier: Voel je aan alles dat je bent afgevallen en wil je dit het liefst ook op de weegschaal zien? Vergeet het maar. Stap er gewoon niet op. Als jij écht bent afgevallen, maar ook aan krachttraining doet (bijvoorbeeld) kan het heel goed zijn dat je zwaarder bent geworden. Dit komt doordat spieren compacter zijn dan vet en zwaarder wegen. Stap daarom in zo’n geval niet op de weegschaal (hoe moeilijk dit misschien ook is) maar kijk in de spiegel en gebruik je kleding als maatstaf. Ook kan je er voor kiezen om de omtrek van je buik, bovenbenen en armen op te meten voordat je begint met deze nieuwe leefstijl, zodat je weet wanneer je centimeters kwijt bent!

Mentale rust

Door op deze manier met je progressie om te gaan krijg je mentaal ook veel rust. Ik heb zelf ook gemerkt dat het continue wegen van je lichaamsgewicht behoorlijk frustrerend kan zijn. Je lichaam is zó complex en het hangt echt van zoveel verschillende factoren af of je bent aangekomen of afgevallen. Bij het minste geringste kan de weegschaal een veel hoger cijfer aangeven dan de dag ervoor. Wees je hier dus bewust van! Moet je bijvoorbeeld ongesteld worden, heb je de vorige dag meer zout gegeten of houd je door medicijngebruik veel vocht vast? Laat de weegschaal dan maar zitten en geef jezelf die mentale rust!

sneller afvallen

Waarom weeg ik ineens meer dan gisteren?

Er zijn verschillende redenen waarom de weegschaal iets anders aangeeft dan je misschien had gehoopt en dat kan komen door een (of meerdere) van de onderstaande redenen:

– Als je in gewicht bent aangekomen, na een cheatday bijvoorbeeld (een dag anders dan normaal) is het vaak vocht. Je eet dan vaak meer voedingsmiddelen die veel zout bevatten. Zoals eten van een fastfood keten, burgers, chips, frietjes etc. Je hebt meer gegeten dan normaal en bent dus ook zwaarder want al dat eten is nog niet verwerkt. Het is sowieso géén vet en dat kan ik je garanderen.

– Wanneer je speciale medicijnen gebruikt, kan het zijn dat je daar door extra vocht vast houd. Sommige creatine supplementen doen dit ook. Daardoor ben ik in het begin van mijn bulk vorig jaar snel 2 kilo aangekomen. Maar ik maak me er dan niet druk om. Ik weet dat het vocht is!

‘Het is nooit direct een kilo vet’

Dus als je op een dag denkt, wow! Na gisteren ben ik echt aangekomen, alles is verpest, wat moet ik nou doen? Vrees niet. Het is nooit, maar dan ook nooit direct een kilo vet. Dat kan niet. Dan verwerkt je lichaam al die voeding wel heel snel. Vaak is het gewoon vocht. Het is onmogelijk om 2 kilo aan te komen komen (in vet) binnen één of twee dagen. Ben je benieuwd hoeveel je wél aan kunt komen binnen één dag? Lees dan dit artikel.

sneller afvallen

4. Blijf dicht bij jezelf

Het is zo belangrijk bij dit hele proces dat je je niet te veel laat beïnvloeden door wat andere mensen vinden. Één opvatting over jouw doelstellingen kan genoeg zijn om de handdoek weer in de ring te gooien. Maar dat moet niet. Jij hebt er zelf voor gekozen dat je graag wilt beginnen met afvallen en vertelt dit vol trots aan je vrienden en familie. Als zij dan zeggen: ‘Ja maar waarom dan, dat is toch helemaal niet nodig’ is het echt onwijs belangrijk dat je realiseert dat dit niet hun lichaam is maar de jouwe. Jij wilt graag afvallen en een gezonder lijf en je gaat het doen ook. Wat anderen ook zeggen. Dus antwoord niet met ‘Ja je hebt gelijk.’ Maar houd voet bij stuk en leg ze uit waarom dit belangrijk voor je is en dat je je niet fijn meer voelt in je lichaam.

Dit is jouw journey

Ik weet zeker dat ze het zullen begrijpen! En als ze dat niet doen… Tja, dan moet je goed nadenken of deze mensen wel het beste met je voor hebben. Voor wat sneller afvallen kan ik je ook aanraden om zo min mogelijk stress te hebben en in te zitten over de negativiteit van anderen. Het kan je progressie echt nadelig beïnvloeden dus onthoud ten allen tijden dat dit jouw journey is. Jouw gezondheid telt en ook hoe jij je voelt. Maak je eigen keuzes en houd vol!

Het blijft een proces…

Hopelijk heb ik jou met deze tips een beetje op weg kunnen helpen voor wat makkelijker en sneller afvallen. Het gaat helaas niet in een stijgende lijn want het is een proces van ups en downs. Iedereen kan het en jij dus ook. En denk je nu: ‘Ja maar ik heb gewoon geen motivatie en doorzettingsvermogen.’ Dan bewijs ik hier het tegendeel. Geef niet te snel op want als je doorzet kunnen er echt hele mooie dingen gebeuren! Zet ‘m op!

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here