leefstijl veranderen

Je studeert. Je bent druk. Dan heb je ook nog je studentenvereniging, vrienden, feestjes, uitgaan en andere leuke dingen naast de dagelijkse colleges. Hoe blijf je dan fit? Of hoe word je dan fit?

Als student heb je het vaak niet makkelijk. Weinig budget, veel gezelligheid en veel activiteiten naast school en werk. Het is allemaal erg druk, maar je wilt graag fit worden en gezonder gaan leven. Nou dat is alles behalve onmogelijk, want ik ben zelf ook in mijn studententijd gestart met afvallen en dat ging super. Ik geef je vandaag een aantal waardevolle tips zodat jij dit ook kunt realiseren:

1. Ik woon op mezelf, hoe doe ik dat met eten?

Je hoeft niet te eten wat ‘de pot schaft’ je kunt dus gewoon lekker eten wat jij wilt. Als je het slim aan pakt, kook je wél voor een ‘hele familie’. Alles wat over blijft kan je namelijk later nog eten of invriezen. Zo heb je altijd wat eten kant-en-klaar en heb je onbewust eigenlijk al een meal prep gedaan!

2. Wat moet ik doen als ik nog thuis woon?

Als je nog wel thuis woont heb je het voordeel dat je weinig kosten hebt en dus meer geld over houd voor speciale voeding en dingen die jij graag wilt eten. Tuurlijk moet je het er wel voor over hebben om je geld aan eten uit te geven, terwijl de voorraadkast thuis misschien vol staat met allerlei lekkere dingen. Maar met dit ‘extra’ budget kan je er ook een avondje voor kiezen om met je eigen geld voor jezelf te koken en misschien ook een kleine prep te doen voor de volgende dag. De verleiding is thuis wel groter om naar ongezonde voeding te grijpen, maar dat ligt aan je motivatie en doorzettingsvermogen!

3. Plan alles rondom activiteiten en feestjes

Stel je hebt een drukke dag. Je weet dat je dan waarschijnlijk niet gezond kunt gaan eten, oké prima! Plan je week hier dan omheen zodat je in balans blijft. Je hoeft heus niet altijd je voeding on point te hebben. Vind hier een verhouding in die voor jou fijn is, zodat je aan het eind van de week niet met een rotgevoel zit.

4. Zo druk dat je geen tijd hebt om te sporten?

Onzin. Tijd maak je! Net als je tijd maakt om te studeren voor een belangrijk proefwerk. Het is een kwestie van prioriteiten stellen. Wil je écht fit worden, of is dit maar een bevlieging? Plan je trainingen, en zet ze vast. Zie het als een belangrijke afspraak die je echt niet af kunt zeggen. Het moet gewoon gebeuren. Met 3 trainingen in de week kom je al een heel eind. Zorg dan wel dat je -wanneer je in de gym bent- écht gaat knallen en je 100% inzet voor je workout. Je bent er nu toch, én straks ga je met een goed gevoel naar huis. Ook bespaart het enorm veel tijd als je echt traint als je in de sportschool bent en niet maar een beetje op je telefoon zit te kijken of met anderen staat te praten. Op die manier kan je namelijk uren in de gym zijn, zonder een voldaan gevoel te hebben als je klaar bent. Focus je, zet desnoods je wifi uit en je muziek aan. Even een uurtje knallen, daarna kan je weer allerlei andere dingen doen.

5. Plan leuke activiteiten met je vrienden en vriendinnen

Fit worden betekent niet alleen maar iedere dag bikkelen in de gym en kip, broccoli en kwark eten. Doe wat anders en maak het leuk voor jezelf! Ga bijvoorbeeld met z’n allen (indoor)klimmen, een crossfit les proberen, of zwemmen. Dan kan jij alweer een workout van je lijstje strepen! Je workouts hoeven niet alleen maar uit trainen in de sportschool te bestaan, je kan je doelen op allerlei manieren halen. En als het ‘spelenderwijs’ gaat, heb je ook nog eens kans dat je het veel langer vol houd omdat het allemaal niet zo’n verplichting is, het is leuk!

6. De school kantine

Sommige school kantines serveren echt de meest ongezonde voeding zoals patat, kroketten of dik belegde broodjes. Het kan zo zijn dat je dat geen fijne plek vindt omdat daar allerlei verleidingen zijn. Dus is de kantine binnen school mentaal een struggle voor je? Blijf er dan uit de buurt. Zoek een ander plekje binnen of rondom het college waar jij rustig je eigen lunch kunt nuttigen. Je helpt jezelf er alleen maar mee.

7. Mijn vrienden en vriendinnen eten continu ongezond. Wat moet ik doen?

Het kan enorm lastig zijn als je vrienden en vriendinnen een hele andere lifestyle hebben dan jij. Maar helaas kan je er niks aan doen. Iedereen heeft zijn eigen normen en waarden en iedereen eet op een andere manier. Dus laat ze lekker. Natuurlijk het is moeilijk om erbij te zitten met je tonijn salade, terwijl hun een saucijzenbroodje naar binnen werken, maar vraag hen op z’n minst om wat begrip. Als ze begrijpen wat je doel is en waar je heen wilt zullen ze zich vast heel begripvol opstellen en misschien kan je ze wel overtuigen om ook wat gezonder te gaan eten. Mocht het nou heel lastig worden, blijf dan gemotiveerd door ten alle tijden in je achterhoofd te hebben waarom je dit doet. Denk aan je doel, herinner jezelf er aan door motivatie plaatjes te bekijken en ontwikkel doorzettingsvermogen. Jij kan dit echt!

Het belangrijkste om altijd in gedachten te houden is; hoe graag wil je iets? Ben je eigenlijk wel blij met hoe je eruit ziet, en hoeft het allemaal niet zo? Of denk je: ik ga er nu voor de volle 100% voor en ik ga mijn doelen bereiken en niemand zal me tegen houden?! Dit is echt onwijs belangrijk en als je iets echt wilt dan gaat het je zeker lukken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here