lichaamstype

Ken je dat? Je wilt beginnen met afvallen en zoekt op internet wat motivatie plaatjes op. Een richtlijn, een doel. Één afbeelding spreekt je wel heel erg aan. Hoe mooi zou het zijn als ik zo’n lichaam zou kunnen verwezenlijken? Je gaat hard aan de slag, doet alles wat je kan, maar komt er niet in de buurt…

Niet jouw droomlichaam…

Je buik is inmiddels mooi plat en je bent heel wat kilo’s kwijt, maar toch lijkt jouw buik niets op wat je als ‘droom’ had gevisualiseerd van het plaatje. Je denkt: misschien moet ik nóg harder trainen, misschien moet ik andere oefeningen gaan doen, misschien moet ik nóg minder carbs eten… En zo door. Maar je realiseert je niet, dat dit lichaam wat jij voor ogen hebt, nooit exact joúw lichaam zal worden. Waarom? Omdat het niet je lichaamstype is. Jep. You heard that right. Het is je lichaamstype niet.

Blijven uitproberen

Je kunt jouw lichaam nooit vergelijken met dat van een ander, en dit is ook precies de reden waarom ik al-tijd zeg: ‘Probeer veel dingen uit, ontdek wat voor jou werkt en maak er zo een leefstijl van.’ Dit heeft 100% betrekking op dit artikel. Er zijn namelijk 4 verschillende lichaamstypen die elk zijn voordelen en nadelen meebrengt. Ik ga deze typen zo bespreken, maar eerst wil ik het volgende ook nog even kwijt:

Stel je wilt afvallen…

Stel je wilt dus afvallen, zoekt online naar een gratis schema of koopt een boek waar schema’s in staan. Vervolgens lees je de reviews en de reacties van mensen die al heel veel resultaat hebben geboekt door dit ‘dieet’ of door die bepaalde veranderingen of eten volgens een bepaald schema. Wat het ook mag zijn, jij wilt dit ook doen omdat je voelt dat dit ook voor jou gaat werken en je bent er van overtuigd dat dit iets is wat je echt kan volhouden. Je gaat ervoor en doet alles wat er in het plan stond, maar je bereikt hele andere resultaten die je waren beloofd toen je het boek / programma kocht. Yea, that sucks. Sucks mucho. Maar dat is nogal logisch! Dat programma uit dat boek is samengesteld voor ‘iedereen’ het is zo’n basis dingetje waardoor je wel wat zal afvallen, maar alle resultaten zullen bij iedereen verschillend zijn door één simpele reden: jouw lichaamstype. Mensen die allemaal een verschillend lichaamstype hebben, kunnen nooit door één vast plan allemaal het zelfde resultaat boeken. Onmogelijk. Impossibleh! Nou ja misschien zijn ze allemaal 5 kilo afgevallen, maar hoe dat er uit ziet is natuurlijk compleet verschillend. Daarom, lieve dames, mag je je nooit vergelijken met een ander want haar lichaam is niet de jouwe, haar stofwisseling is niet de jouwe, haar botten zijn niet de jouwe, haar spieren zijn niet de jouwe etc! Je snapt het. Misschien is zij wel een ectomorph en ben jij een endomorph… Tja. It happens.

Lichaamstypen

Daarom, ga ik je nu uitleggen wat deze verschillende lichaamstypen zijn, zodat je een beter beeld krijgt van hoe jouw lichaam is opgebouwd en wat er voor jou haalbaar is en waar je aanleg voor hebt. Ready? Let’s dig in!
lichaamstype

Ectomorph

Kenmerken:
– Lichaamsbouw: lang en smal
– Lange hals
– Smalle billen en borst
– Snelle stofwisseling
– Laag vetpercentage

Celeb voorbeeld: Cameron Diaz

 

 

 

 

lichaamstype

Mesomorph

Kenmerken:
– Lichaamsbouw: V-vorm met brede schouders en smalle taille
– Brede borst en schouders
– Weinig extra vet
– Bouwt snel spiermassa

Celeb voorbeeld: Hillary Swank

 

 

 

 

lichaamstype

Endomorph

Kenmerken:
– Lichaamsbouw: Grote borst, zware billen
– Brede heupen, korte hals
– Komt snel aan
– Langzame stofwisseling
– Hoog vetpercentage

Celeb voorbeeld: Beyoncé

 

 

 

 

Combo

Dan kan je uiteindelijk ook nog een combinatie zijn van twee van de bovenstaande. Ieder lichaamstype moet dus heel anders trainen voor dezelfde resultaten. En dat is dus de reden dat je nooit exact dezelfde resultaten mag verwachten van een dieet programma dat niet speciaal voor jou is samengesteld.

Hoe nu verder?

Nu je ongeveer weet wat je lichaamstype is, kan je daar al heel wat mee. Je kunt jezelf de volgende dingen afvragen:
– Wat wil ik bereiken?
– Is dit realistisch en te behalen voor mijn lichaamstype?

Als je een nieuwe leefstijl gaat starten of wilt beginnen met een plan wat (niet) specifiek voor jou is samengesteld, is het goed om een beeld te hebben van wat er met jouw lichaam mogelijk is. Creëer geen onhaalbare verwachtingen bij jezelf en blijf realistisch. Daarbij is het belangrijk om je progressie op de volgende manier bij te houden, zodat je een goed beeld krijgt van je resultaten en vooruitgang:

– Neem iedere week een foto met dezelfde pose en in het zelfde licht
– Meet jezelf op (omtrek van je buik, armen, benen etc.)
– Gebruik je kleding ook als maatstaf om te bepalen hoe je progressie verloopt
– Meet je lichaamsvet

Conclusie

Dus onthoud dat als je een bepaalde ‘body goal’ in je hoofd hebt, dat het niet altijd exact haalbaar is voor jouw lichaamstype. Dat is dus de ultieme reden dat je jouw lijf nooit mag vergelijken met dat van een ander, omdat je compleet anders in elkaar zit! Het is niet altijd makkelijk om dat te accepteren omdat je bijvoorbeeld heel hard werkt, maar je kunt je bouw niet aanpassen en daar moet je vrede mee hebben. Je kunt extra spiermassa kweken, je kunt vet verliezen of juist aankomen, maar je genen zijn nou eenmaal zoals ze zijn! Hopelijk heb je hierdoor wat meer inzicht gekregen in wat er mogelijk is voor jouw lichaam. Mocht je nog vragen hebben, laat dan een comment achter en dan probeer ik jou zo goed mogelijk te helpen. Veel succes!

Ik ben Louella (24) en ik ben enorm gek op alles wat met health en fitness te maken heeft. Op eigen kracht ben ik 30 kilo afgevallen en daarom wil ik mijn enthousiasme ontzettend graag delen met jou! Hopelijk kan ik je met mijn artikelen helpen, inspireren en motiveren bij het verbeteren van je leefstijl.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here