honger

My god. Afgelopen week merkte ik het echt: ik had enorm veel extra honger. ’s Ochtends of ’s Avonds, ’t maakt niet uit. Ik moést eten en wel direct! Gelukkig herkennen veel mensen dit en kan ik jou nu ook mededelen: het ligt niet aan jou!

Meer honger in de winter

Nu het al aanvoelt als winter met temperaturen van 0 graden en iets boven 0, krijgen we steeds meer trek naar extra ‘comfort food.’ De dagen zijn kort en de nachten zijn lang. Hoewel je misschien enorm je best doet om gezond te blijven eten, lijkt dat wel niet goed genoeg te zijn voor je lijf. Althans, niet voor de mijne. Ik vind geen troost in een extra portie broccoli (#broclife) of 100 gram extra zoete aardappelen. Nope. Ik wil chocolade, chips, koekjes, toosjes, brie, snacks alles!!! Het is echt een drama. En hoewel ik mezelf best goed in de hand kan houden, is het toch erg vervelend. Want ik had mezelf dit jaar juist voorgenomen om niet te veel aan te komen want ik doe niet meer aan ‘bulken.’ Toch denkt mijn lijf daar anders over.

Waarom wil ik alleen maar ongezonde dingen?!

Als het zo koud is heeft mijn lijf blijkbaar alleen zin in high calorie en koolhydraat rijke voeding. Great. Eigenlijk alles wat hoort bij de feestdagen en zo kan ik van iedere avond wel een ‘heerlijk avondje’ maken, maar daar schiet ik dus niks mee op. Het is onderzocht en het klopt dat je juist in deze periode meer zin krijgt in dit soort voedingsmiddelen.

Dus wanneer de temperatuur daalt, daalt ook je lichaamstemperatuur, waardoor je die extra trek krijgt naar ‘Junkfood.‘ Dus je lichaam krijgt door deze kou een signaal van: ‘Jo, je moet nu echt iets lekkers eten wat warm en ‘comforting’ is want ik heb het echt super koud.’ En dit signaal uit zich dan in het verlangen naar koolhydraatrijk voedsel. Suikers en zetmeel zorgen ervoor dat je die directe ‘warmte’ boost krijgt waar je lichaam naar verlangt. Nou, heel fijn. NOT! En als je er dan ook nog eens aan toegeeft krijg je een spike in je bloedsuiker, daarna daalt hij ineens en hierdoor houd je de cyclus in stand en blijf je deze eetlust houden.

honger

Technisch gezien zal ieder soort eten je metabolisme een boost geven en er voor zorgen dat je lichaamstemperatuur weer omhoog gaat, maar we hebben simpelweg geen zin in salades of fruit en groente als ‘winter eten.’ En dan loop je in de supermarkt en dan is het ook nog eens tijd voor de feestdagen en word je gebombardeerd met allemaal ongezonde shit die je eigenlijk niet wilt eten omdat je goed op je voeding wilt letten, maar toch gebeurt het.

Dit is de oplossing!

De oplossing is dus heel simpel: niet toegeven hoe moeilijk het ook is. Blijf druk, houd jezelf bezig en zorg ervoor dat je jouw gedachten kunt afleiden als je zo’n snack attack krijgt. Want zoals je net hebt gelezen, als je er aan toegeeft start je de vicieuze cirkel en ontstaat er na dat kleine hapje chocolade een kettingreactie met als gevolg dat je die hele reep weg loopt te kanen. Dus! Don’t do it! Be strong! Uiteindelijk ben JIJ de baas. JIJ bepaalt wat je in je lichaam stopt en je moet er een soort controle over weten te vinden. In het begin kan het misschien lastig zijn, maar tien kilo aankomen in een paar maand is ’t niet waard! Dus probeer jezelf echt in toom te houden.

Onthoud wel dat dit niet aan jou ligt. Afgelopen week vroeg ik het op Instagram en ik kreeg ontzettend veel reacties van mensen die hier ook last van hebben. Dus don’t stress it too much. Veel succes!!

Ik ben Louella (24) en ik ben enorm gek op alles wat met health en fitness te maken heeft. Op eigen kracht ben ik 30 kilo afgevallen en daarom wil ik mijn enthousiasme ontzettend graag delen met jou! Hopelijk kan ik je met mijn artikelen helpen, inspireren en motiveren bij het verbeteren van je leefstijl.

1 REACTIE

  1. Ik herken het wel, maar dan vooral met fases. In de winter heb ik echt periodes dat ik niet verzadigbaar ben. Alleen nu zit ik weer op zo’n punt dat ik weinig eetlust heb. Dus bij mij wisselt het vooral heel erg. Wat ik wel heb, is dat ik inderdaad vooral zin heb in lekkere dingen 😉 Vooral de vette en met veel koolhydraten. Op momenten dat je honger hebt, is het soms ook goed om er gewoon aan toe te geven. Je lijf heeft het blijkbaar nodig en door jezelf uit te hongeren, put je alleen nog maar meer je reserves uit is mijn ervaring.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here