willen weten afvallen

Voordat ik begon met mijn leefstijl veranderen legde ik alleen de focus op het afvallen. Dit had ik graag willen weten voordat ik hiermee begon…

1. Vergelijk jezelf niet met anderen

Een grote fout die ik maakte (voordat ik in 2014 begon met de omschakling naar een fitte leefstijl) was om mezelf continu te vergelijken met anderen. En dan vooral met mijn broertje en zus die een hele andere lichaamsbouw hebben dan ik. “Waarom komen hun niet aan? Waarom kunnen zij meer eten dan ik? Ik wou dat ik ook x had.” Als enige in de familie was ik grof gebouwd en kwam ik heel snel aan. Het frustreerde mij vaak om te zien dat ik veel meer moest opletten en doordat ik mezelf continu aan het vergelijken was met anderen, kreeg ik last van negatieve emoties en gevoelens.

> Oplossing: Focus je op je eigen doelen. Geen één lichaam is het zelfde en iedereen is anders. Het is veel productiever om op deze manier te werk te gaan en onthoud ook dat je dit voor niemand anders doet, behalve voor jezelf.

willen weten afvallen

2. Maak er een leefstijl van

In de introductie kon je het al lezen: ik richtte me meer op afvallen dan op het creëeren van een gezonde leefstijl. Ik dacht daar eigenlijk helemaal niet over na. Het enige wat ik overal altijd tegen kwam was afvallen en diëten. Daarom dacht ik dat het goed was om mezelf dingen te ontzeggen. Hier werd nog een schepje bovenop gedaan toen ik naar de diëtiste ging en die vertelde me dat ik x niet meer mocht en x ook niet en ook zo min mogelijk van x want dat is helemaal ongezond. Nou lekker dan.

> Oplossing: Zorg voor de juiste balans tussen de dingen die je lekker vindt en de gezonde voedingsmiddelen. Ook is het goed om steeds kleine veranderingen in je leefstijl te maken, zoals meer met de fiets en minder met de auto. Alle kleine dingen zullen uiteindelijk bijdragen aan een groter geheel en het verliezen van ongewenste kilo’s.

Extra informatie:
Hoe ik 30 kilo ben afgevallen door een gezonde leefstijl
Gezonde vervangers van voedingsmiddelen
3 Tips voor meer balans in je leefstijl

3. Stoppen en compenseren zodra er verschil zichtbaar is

Waar ik heel vaak de mist mee in ging was dat ik langzaam maar zeker terug ging naar mijn oude gewoonten toen ik een beetje verschil zag. Was ik 0,5 kilo kwijt? Mooi, dan kan ik nu ook wel x eten of een beetje meer van x. Zo werkt het dus niet! Er is geen eindstreep het is -zoals ik net al zei- een leefstijl. Je kunt niet zomaar stoppen want dan ben je in no-time terug op je oude startgewicht. Dit is mij al zo vaak overkomen en steeds doordat ik eigenlijk heel blij was met mijn progressie. Ik wilde mezelf dan belonen en vervolgens pakte ik al mijn oude gewoonten weer op.

Oplossing: Blijf doorgaan en zet altijd nieuwe doelen als je de vorige net hebt behaald. Wil je 2 kilo kwijt zijn aan het eind van de maand en heb je dit behaald? Mooi, wat is het nieuwe doel? Wil je het gewicht behouden? Houd dan je gezonde gewoonten aan en blijf zo leven zoals je hebt gedaan om die 2 kilo kwijt te raken. Daarom is het ook een leefstijl want een heel leven lang diëten, houdt niemand vol.

Extra informatie:
– Realistische doelen stellen voor jouw lichaamstype

willen weten afvallen

4. In het begin gaat het snel

In het begin kan het zo zijn dat je in rap tempo gewicht verliest. Je lichaam moet wennen en het kan ook zo zijn dat je ineens heel veel vocht verliest. Dit kan komen doordat je lichaam niet gewend is om intensief te sporten (je zweet meer) of omdat je nog nooit zo gehydrateerd bent geweest (je lichaam spoelt door door genoeg drinken). Dit kunnen factoren zijn waardoor je in het begin heel snel kilo’s kunt verliezen. Maar na een tijdje stopt dit. Je lichaam raakt hier weer aan gewend en wacht op een nieuwe prikkel.

Oplossing: Blijf jezelf uitdagen, blijf je trainingsschema veranderen en wissel ook je voeding vaak genoeg af. Gewenning ontstaat altijd en daarom moet je die nieuwe doelen blijven stellen en je lichaam steeds verassen met nieuwe prikkels om bezig te blijven en die kilo’s te verliezen.

Extra informatie:
Gratis trainingsschema’s, voedingsschema’s en guides
Trainingsschema veranderen – Waarom?

5. Gezond staat niet gelijk aan onbeperkt eten

Gezonde voedingsmiddelen staan niet gelijk aan het onbeperkt eten hiervan. Je denkt: ‘oh dit is gezond’ of ‘hier zitten veel eiwitten in’ dus ik kan er wel meer van eten. Nope. Nee. Niks van waar. Hoe gezond een voedingsmiddel of product ook lijkt, het bevat altijd calorieën. En hoe je het ook went of keert: een calorie overschot gaat er niet voor zorgen dat je afvalt. Ook als dit uit alleen maar gezonde dingen bestaat.

Oplossing: Hoe gezond iets ook lijkt, eet alles in ‘moderation’ en zorg er voor dat er een juiste balans ontstaat. Avocado is gezond, maar dat betekend niet dat je er 4 op een dag moet eten want dan zit je al gauw over de 1000 calorieën. Het draait allemaal om calories in > vs > calories out.

Extra informatie:
– Gezonde vervangers
Macro’s berekenen (hoeveel mag jij eigenlijk eten?)

Ik hoop dat ik je met dit artikel meer inzicht heb kunnen geven in alle dingen die ik graag had willen weten voordat ik begon met afvallen. Het lijken zoveel basic dingen maar ik wist hier niet van en deed daarom eindeloze pogingen om mijn gewicht te zien dalen. Er gebeurde niks of ik was vaak zo weer terug op het oude gewicht. Voorkom dit en doe je voordeel met mijn tips! Veel succes, you got this!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here