Balans in mijn leefstijl, ik ben er echt een tijd naar op zoek geweest. Het is iets wat groeit en wat niet met een knip in de vingers te realiseren is, maar ik heb wel een aantal makkelijke tips die mij hebben geholpen bij het bereiken van meer balans.

Zoals je misschien wel weet ben ik zelf door heel veel verschillende fases gegaan. Van bulken, naar cutten, naar weer bulken en + 20 kilo, naar afvallen -13 kilo en ga zo maar door. Dit deed ik drie jaar lang, jaar in, jaar uit. Maar rond de zomer van dit jaar dacht ik: ‘nee. Ik wil niet meer zo leven. Ik wil niet elke keer ‘expres’ aankomen en dan in het voorjaar weer alles er af trainen.’ Dit ging niet langer voor me. Ik merkte persoonlijk heel erg dat ik meer behoefte had aan rust in mijn hoofd, niet elke keer nadenken over voeding, niet meer obsessief My Fitness Pal in vullen, niet meer bezig zijn met hoeveel ik weeg en om de dag op de weegschaal staan. Nee. Ik was er klaar mee. Dus sinds de zomer ben ik eigenlijk op zoek naar balans en nu kan ik eindelijk zeggen dat ik het gevonden heb. Daarom ben ik er ook nu pas klaar voor om je tips te geven, want ik kan je geen tips geven over iets waar ik zelf de ‘clou’ nog niet van gevonden heb. Ik deel de 7 tips die mij heel erg geholpen hebben en nu hoop ik dat ze voor jou ook gaan werken.

1. Niet meer obsessief invullen en er vrede mee hebben

Zoals je weet vul ik al jaren mijn voeding in in de app My Fitness Pal. Dit doe ik om mijn macro’s (koolhydraten, eiwitten en vetten) mee bij te houden en ook om zicht te krijgen op de hoeveelheid calorieën die ik eet. Om de paar maand keek ik kritisch naar mijn doelen en indien nodig paste ik het aan. Ik hield ook dagelijks heel strak mijn voeding in de gaten en zorgde er voor dat ik mijn macro’s zo exact mogelijk behaalde. Maar dit ging over in obsessief invullen en teleurstelling als ik mijn macro’s niet had gehaald.

> Gelukkig heb ik daar nu echt heel goed afstand van kunnen doen. De ene dag vul ik in, de andere dag eet ik op gevoel. Want soms is het gewoon niet nodig om in te vullen omdat ik in mijn hoofd al goed weet hoeveel overal ongeveer in zit en als ik ‘gewoon gezond’ heb gegeten vind ik het al helemaal niet nodig. Dan eet ik gewoon lekker en vind ik het allemaal prima.

balans

2. Afstand doen van de weegschaal

Op maandag stond ik nooit op de weegschaal. Want ja, zaterdag had ik mijn cheatmeal gehad en daardoor hield ik extra vocht vast. Dus op die weegschaal stappen was geen optie. Daarom deed ik dit pas op donderdag. Dan wist ik zeker dat al het overtollige vocht weer mijn lichaam uit was en ‘was ik er klaar voor.’ Soms stapte ik dan op donderdagochtend op die weegschaal en zag ik nog een -voor mijn gevoel- te hoog nummer. Mijn hele humeur ging naar de klote en ik was niet te genieten. Het beïnvloedde zó veel! Ik ben iemand die doelen stelt en er volledig voor wilt gaan en als het dan niet volgens plan gaat kan ik daar echt gefrustreerd om raken. Vocht is bij mij echt al tijden een probleem maar in een tijd dat ik aan het cutten / droog trainen ben is het al helemaal lastig.

> Momenteel stap ik niet meer op de weegschaal. Nooit meer. Ik heb er nu al zo’n 4-5 maanden niet meer op gestaan. En weet je wat? Het voelt super. Geen druk, geen beïnvloed humeur, maar gewoon een relaxte mindset over mijn gewicht. Ik kijk nu vooral in de spiegel en houd mijn kleding als leidraad voor mijn progressie. Past alles nog goed? Mooi zo, dan ben ik in balans en is er geen probleem!

3. Acceptatie

Voor mij moest het altijd maar beter, groter of kleiner, compacter of ronder, en er kwam eigenlijk geen einde aan. Ieder half jaar bedacht ik nieuwe doelen voor mezelf en de meeste heb ik ook gehaald. Daar ben ik trots op maar op gegeven moment ga je jezelf wel afvragen: wanneer is het genoeg?

> Nu heb ik mijn lijf geaccepteerd zoals het is. Ik werk nog altijd met doelen maar pak dit anders aan. Ik wil nu graag werken aan sterker worden en probeer hier op mijn dooie gemakkie allerlei dingen voor uit. Ook werk ik aan grotere quads, maar ook dit komt met de tijd en ik stel voor mezelf geen tijdslimiet waardoor ik ‘drastische’ dingen moet gaan doen als een bulk. Ik eet nu op (en soms ook onder) mijn onderhoud en dat bevalt prima. Verbetering hoeft niet altijd in uiterlijk vertoon te zitten!

balans

4. Balans dagen

Voorheen heb ik me hele dagen zo strak aan de voeding houden dat er geen ‘impuls’ snack of diner doorheen kon. Ik was steeds zo druk met gezond eten en strak op mijn macro’s zitten dat het uiteindelijk alleen maar voor stress zorgde omdat alles zo hetzelfde was. Ik at heel vaak dezelfde snacks en dezelfde lunch, dag in dag uit omdat dit er simpelweg voor zorgde dat ik mijn macro’s kon halen. Als iemand me mee uit eten vroeg op een door de weekse dag, zei ik altijd nee omdat ik bang was mijn progressie te beschadigen.

> Nu eet ik dagelijks ook volgens macro’s, maar meer op een relaxte manier. Ik vul in, houd bij, maar als mijn vriend zegt: ‘kom we gaan vanavond uit eten’ hoeft hij me dat geen twee keer te zeggen en ga ik gewoon mee! Op zo’n moment kan ik ook voluit genieten en denk ik niet eens aan mijn macro’s. Ik maak er alleen nog maar grapjes over en zeg: ‘Gains!!’ Wat ik na zo’n ‘iets ongezondere’ dag doe, is een balans dag daarna inlassen. Dus echt even een dag waarop ik echt de focus houd over mijn voeding en mijn doelen hierin. Zo min mogelijk suiker, veel groente en wat fruit en het liefst iets onder mijn onderhoud eindigen. Dat geeft me dan weer een super goed gevoel en dit werkt voor mij het beste. Tuurlijk weet ik dat ik hiermee niks herstel, maar dit is puur mindset voor mezelf. Ik merk dat ik het heel fijn vind als ik dan met zo’n balans moment even ‘overdreven’ aan mijzelf en mijn lichaam laat zien van: ‘kijk! Ik pak het direct weer goed op.’ En de dagen daarna doe ik weer normaal.

balans

5. Cheatmeal

Iedere zaterdag was het dan zo ver. Mijn cheatmeal. De hele week mocht ik geen koek, snoep, taart of chocolade, maar in het weekend op zaterdag mocht ik van mezelf wél een pizza, chips en een milkshake. Dit heeft jaren heel goed gewerkt voor me en ik boekte nog steeds progressie (anders had ik mijn doelen natuurlijk nooit kunnen halen als dit niet het geval was) dus dit werkte heel goed voor mij. Maar, wat er ontstond was een negatieve relatie met dit soort voedingsmiddelen en dat was niet oké.

> Nu is die relatie met ongezonde voeding wel verbeterd en heb ik de cheatmeal er wél ingehouden. Waarom? Omdat ik heb geprobeerd om door de weeks pizza te eten of patatjes, of een andere vorm van een ‘cheat meal’ maar dit ging helemaal niet goed. Ik merkte dat ik dan in de rest van mijn voeding ook véél losser werd en dat ging ten koste van mijn voedingspatroon. Daarom eet ik nu door de weeks zo gezond en goed mogelijk en houd ik de zaterdag als verwen dagje. Niet alleen omdat het dan weekend is, maar ook omdat het een mooie afsluiter van de week is en dan doe ik ook de meeste leuke dingen (zoals bioscoop e.d.) en dan kan ik daar ook wat lekkers eten zonder me schuldig te voelen. Werkt perfect voor me.

6. Stoppen met vergelijken

‘Oh, die heeft echt mooie benen! Dat wil ik ook! Woow, zie hoe plat haar buik is, dat ga ik ook doen. Even kijken wat zij allemaal eet en hoe zij traint.’ In het verleden heb ik mezelf heel vaak vergeleken met anderen. Zelfs met dames die steroids gebruikten of andere chemische troep. Ik had het lang niet altijd door, maar ik vroeg dan aan mijn vriend: ‘Kan dit naturel?’ Hij keek dan eens kritisch en zei me 9/10 keer dat deze personen waar ik tegenop keek, steroids gebruikten of een ander middel omdat lijf op die manier te krijgen en te onderhouden. Meh! Wat een teleurstelling. En ik maar denken dat ik dat ook zou kunnen. Toch bleef ik er in mijn achterhoofd soms nog wel aan denken en een stiekeme hoop houden dat ik er in de buurt zou kunnen komen.

> Nu kijk ik er heel anders naar. Ik weet beter wat wel en niet haalbaar is doordat ik me er in verdiept heb. Dit geeft mezelf meer rust want ik wil me niet meer vergelijken met anderen omdat ik ook tevreden ben met hoe ik er nu zelf uit zie. Tuurlijk ben ik niet immuun voor de progressie van anderen en ik zie dat als inspiratie, maar ik weet nu beter wat ik zelf wil waardoor het geen ‘ding’ wordt in mijn hoofd en ik er rust en vrede mee heb.

balans

7. Stoppen met ontzeggen

Dit mag ik niet. Dat mag ik niet. Hier zit te veel suiker in. Hier zit te veel vet in. Het hield niet op! Ik mocht heel veel dingen van mezelf niet meer eten omdat ik niet in kon zien hoe mijn lichaam daar ‘baat bij kon hebben.’ Geen taart op mijn eigen verjaardag. HALLO?! WAT?! Geen taart op mijn eigen verjaardag. Ja. Ik heb er tot op de dag van vandaag nog steeds spijt van. Waarom? Omdat het mijn dag was. Het was MIJN dag en ik at niet eens taart omdat ik bang was dat mijn blokjes buik dan ging verdwijnen. KOEKOEK. Nou heel mooi ik waardeer mijn eigen doorzettingsvermogen en op dat moment had ik natuurlijk ook een hele andere mindset, maar ontzeggen, dat doe ik niet meer.

> Ik kijk niet meer alleen naar de functie van eten. Ik kijk ook naar hoe iets me laat voelen. Ik ben gek op zoetigheid. Ik ben gek op junkfood (ja, can’t help it) en dit geeft mijn zo’n happy gevoel als ik daar wat van eet. Tja, waarom zou ik er dan niet lekker van genieten zo nu en dan? Al is het maar één dagje per week. Lekker smullen. Dit geeft me zoveel happy vibes dus dat is nu wat voor mij zwaarder weegt dan ‘oh straks houd ik meer vocht vast’ of ‘nee, daar kom ik vast van aan dus dat eet ik maar niet.’ Genieten staat hoger op mijn prioriteiten lijstje en hierdoor is mijn relatie met voeding ook verbeterd.

En dat zijn mijn balans tips die mij heel erg geholpen hebben. Door te beschrijven wat ik eerst deed en dat te weerleggen met hoe ik het nu aanpak hoop ik je inspiratie te kunnen bieden voor je eigen leefstijl en je eigen gewoontes.

Lukt het jou al om de juiste balans te vinden?

DELEN

4 REACTIES

  1. Herkenbaar. Ik werd zo gefrustreerd van de weegschaal die niet aanwees wat ik wilde, dat ik die even dag heb gezegd. En alles bijhouden, nou echt niet precies hoor. En als dit werkt en ik me goed voel, waarom niet. succes ermee

  2. Ik ga tegenwoordig ook niet meer op de weegschaal staan. Doe het nu meer dan een half jaar en het geeft me super veel rust. Ik voel me zoals ik voel, niet zoals de weegschaal me laat voelen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here