vet verbranden

Vet verbranden kan soms enorm lastig zijn. Het gaat te langzaam of je hebt het idee dat je alles al hebt geprobeerd, maar niks werkt. Misschien kan deze ene tip jou op weg helpen!

Vet verbranden – Mijn verhaal

Toen ik in 2015 ging voor mijn sixpack, merkte ik dat het heel lastig was om buikvet te verbranden. Ik had nog nooit van mijn leven een echte platte buik gehad, maar ik wou het zo graag dus ik heb eigenlijk van alles geprobeerd. Van HIIT training tot supplementen, alles heeft wel een beetje geholpen, maar als ik terug denk is dit het gene geweest wat me echt heeft geholpen. Tuurlijk weten we allemaal wel dat een gezonde leefstijl de échte sleutel is en dat minder eten en meer bewegen altijd gaat helpen. Het doel moet dus niet zijn om ‘snel vet te verbranden’ want aan snel hebben we niks. Je moet echt een leefstijl ontwikkelen die bij jou past. Daarom kan het soms wat langer duren om de manier / methode te vinden die voor jou werkt maar uiteindelijk gaat dát wel je sleutel zijn. Het is goed om doelen te stellen en snel resultaat te willen zien, maar focus je niet te veel op de getallen op de weegschaal en vet verbranden. Kijk ook naar hoe je kleding past en hoe je je voelt.

Dit heeft mij geholpen om vet te verbranden

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ochtend cardio. Jep. ’s Ochtends vroeg de deur uit om een rondje te gaan hardlopen. Ik deed dat destijds 2-3 keer per week en ik denk dat dat heel erg heeft bijgedragen aan de resultaten die ik heb mogen behalen. Ik trainde toen heel vaak twee keer per dag (’s ochtends cardio, ’s avonds kracht) en uiteindelijk kreeg ik mijn sixpack.

Ieder lichaam is anders, dus het effect van deze vorm van cardio kan zoals alles in fitness bij iedereen verschillen. Maar wat ik wel merkte, is dat ik er na twee/drie weken echt helemaal klaar mee was. Vaak kreeg ik last van een licht gevoel in mijn hoofd en werd ik duizelig. Ook moest ik al om 5:15 mijn bed uit omdat ik anders niet op tijd zou zijn voor mijn werk. Vroeg opstaan is niet erg, maar ik moet dan ook super vroeg gaan slapen om ongeveer aan 8 uur slaap te komen. Niet ideaal dus en ’s avonds cardio na mijn krachttraining werkte toen voor mij in principe ook prima, maar het ging wel minder snel. (en zoals ik net al zei, is sneller niet altijd beter). Het is dus afhankelijk van hoe jij bent als persoon, of dit wat voor jou gaat zijn. Ik had later ook een hometrainer waar ik op kon fietsen en dat scheelde al heel wat. Ik hoefde niet de deur uit en daardoor kon ik iets langer blijven slapen. Ik wou destijds zó graag mijn abs zien dat ik er werkelijk alles voor over had. Het vereist veel motivatie en discipline om dit te doen, maar het is zeker niet onmogelijk. Onder het mom van: ‘hoe graag wil je het?’

Waarom is het mogelijk om meer vet te verbranden wanneer je ’s ochtends cardio doet?

Er zijn meerdere redenen waarom het mogelijk is om meer vet te verbranden wanneer je aan ochtend cardio doet. Vergeet niet dat het effect voor iedereen anders kan uitpakken omdat (zoals ik eerder al aangaf) ieder lichaam anders is. Geen één is hetzelfde en daarom is het altijd uitproberen om te ontdekken wat voor jou het beste werkt.

– Na ±8 uur slapen heeft je lichaam al een hele tijd geen eten / voedingsstoffen binnen gekregen. Je hebt dus een lage suikerspiegel. Dit zorgt ervoor dat je lichaam tijdens de cardio energie haalt uit je vetreserves (indien je niks eet!) Kijk. Dat horen we graag. Maar verwar het niet met maaltijden overslaan om je vetverbranding aan te spreken. Je moet goed blijven eten en als je suikerspiegel gedurende de dag laag is wordt je al snel duizelig en soms zelfs misselijk dus doe dat niet! Dit werkt averechts omdat je lichaam alleen kan functioneren met voldoende voeding.

– Ook is je insuline na 8 uur slapen behoorlijk laag. Insuline is een hormoon die de verschillende processen in je lichaam regelt. Deze stof regelt de glucose-stofwisseling en speelt een rol bij de vetstofwisseling. Als je insuline laag is, kan je lichaam het vet beter ‘ontbinden’ dus uit je lichaam halen / verbranden. Wanneer je dan bijvoorbeeld gaat hardlopen of gaat fietsen op de hometrainer is het makkelijker voor je lichaam om dit vet te verbranden, waardoor het dus mogelijk is dat je vetpercentage verlaagd wanneer je dit voor een langere tijd aanhoudt.

– Insuline staat ook in verbinding met groeihormonen. Het zijn elkaars tegenpolen. Het groeihormoon zorgt ervoor dat glycogeen wordt omgezet in glucose, en vetten in vetzuren. Zie het als een knopje die je aan en uit zet. Is insuline laag, dan zijn je groeihormonen hoog. Je lichaam kan het vet dus eerder omzetten in vetzuren (gereduceerd vet) waardoor het vet zich makkelijker ‘los’ kan maken.

Luister naar je lichaam!

Als je serieus iets nodig hebt om actief te kunnen worden ’s ochtends, of echt wat wilt eten, doe dit dan en ga niet koppig doen door niet naar je lichaam te luisteren. De één vindt het wel fijn om helemaal niks te eten en dan te gaan trainen, maar de ander niet. Het is dus een kwestie van uitproberen, maar negeer nooit de signalen van je eigen lichaam!

Mijn eerste keer cardio op de vroege ochtend én op een lege maag was geweldig. Op 1 april 2015 stond ik om 5:00 ’s ochtends op en ging ik rennen. Alle elementen om mij te weerhouden van mijn run waren aanwezig: het waaide enorm hard, het stort regende en later begon het ook nog te hagelen. Maar al met al was het een geweldige eerste ervaring. Ik heb dit een aantal weken volgehouden om 3 keer per week ’s ochtends op een lege maag te gaan hardlopen. Vaak rende ik een kleine 5 kilometer. Maar op gegeven moment word je het gewoon zat en wil je gewoon je fijne nachtrust terug. Om de dag om 5:00 opstaan en ontzettend vroeg slapen is geen pretje. Gelukkig heeft het me wel enorm geholpen bij het bereiken van mijn doelstelling en daar ging het om! Toch is het niets voor mij om dit lange tijd vol te houden, dus houd ik het gewoon bij cardio na mijn krachttraining ’s avonds!

Wat vind jij van ochtend cardio voor vet verbranden? Doe jij dit zelf ook, of heb je dit nog nooit gedaan?

DELEN

2 REACTIES

  1. Op mijn vrije dagen ga ik wel in de ochtend sporten, maar niet zó vroeg. En echt cardio zit er bij mij niet in, moet maar genoegen nemen met alleen wat beweging. Maar ach, een sixpack is ook absoluut niet mijn streven.
    Vind het overigens wel erg knap gedaan van je!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here