's avonds snacken

Je komt ’s avonds thuis en het eerste wat je doet is je diner klaarmaken. Een paar uurtjes daarna heb je alwéér trek en eet je alles wat los en vast zit en er ontstaat een eetbui. Herkenbaar? Dit is hoe je het makkelijk kunt voorkomen!

Geen restricties!

Onthoud dat ’s avonds snacken heel lastig kan zijn als je er in doorslaat en té veel eet. Maar weet ook dat het goed is om jezelf niet te veel te ontzeggen en hier een juiste balans in te vinden. Als je jezelf teveel restricties oplegt kan het averechts werken, dus maak slimme keuzes maar blijf genieten!

Tip 1. Poets je tanden

Als je wilt voorkomen dat je ’s avonds flink gaat snacken, poets dan je tanden zodra jij vindt dat je genoeg gegeten hebt en eigenlijk niets meer mag. Een makkelijke manier om te stoppen met eten, want alles wat je eet na het poetsen, smaakt helemaal niet lekker!

Tip 2. Eet genoeg eiwitten

Als je over de dag te weinig eiwitten eet, zul je merken dat je minder lang verzadigd blijft. Eiwitten zorgen namelijk voor een vol gevoel. Als je aan krachttraining of een andere sport doet, weet je vast wel hoe belangrijk het is om hier genoeg van binnen te krijgen. Een goede tip is daarom ook om na je avondeten een shake, of een bak kwark te eten om dat verzadigde gevoel te behouden!

Tip 3. Drink veel water

Water is zó belangrijk. Ik zeg het wel vaker, en had het er in mijn video van laatst ook over. Het kan je langer verzadigd houden en als je denkt dat je honger hebt, is het heel vaak gewoon dorst! Dus, geef je lichaam wat het nodig heeft en blijf genoeg drinken!

's avonds snacken

Tip 4. Eet genoeg gedurende de dag

Als je over de dag weinig eet, is de kans groot dat je ’s avonds een enorme eetbui krijgt. Wanneer je er voor zorgt dat je de hele dag een continue stroom aan voeding (en dus energie) binnen krijgt merk je dat je later op de dag minder snel zult grijpen naar ongezonde snacks en voorkom je een potentiële eetbui!

Tip 5. Haal niks in huis

Tja, hoe makkelijk kan het zijn? Gewoon niks ongezonds in huis halen, dan kan je het ook niet eten en is de kans veel kleiner dat je de fout in gaat.

Tip 6. Zorg voor afleiding

Ooh ik had het er laatst nog over in een Fit Talk. Iedere avond had ik nog zoveel trek, omdat ik maar hersenloos achter de tv zat en eigenlijk gewoon wat moest gaan doen. Ik kon me niet volledig focussen en werd onrustig. Hierdoor kreeg ik zin om te gaan snacken en zo at ik ontzettend vaak ver boven mijn calorieën budget.

Tip 7. Vind de oorzaak

Het aller belangrijkste is natuurlijk om dit bij de kern aan te pakken. Want waarom wil jij ’s avonds snacken? Misschien is het te wijten aan een van de bovenstaande oorzaken, maar misschien is er bij jou iets anders aan de hand. Als je fitter wilt worden en je leefstijl wilt omgooien, is het niet fijn als je hier last van hebt. De hele dag doe je zo goed mogelijk je best en nu heb je het gevoel dat het ’s avonds allemaal weer geruïneerd wordt! Probeer daarom bij jezelf na te gaan waar dit aan kan liggen en vind de kern van dit probleem. Alleen dán kan je het verhelpen en voorkomen dat je ’s avonds flink gaat snacken. Hopelijk hebben deze tips jou geholpen.

Mocht je zelf nog aanvullingen hebben, aarzel dan niet om hieronder een comment te plaatsen!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here