ik val niet af

‘Ik eet gezond, maar ik val niet af!’ Is dit wel zo? Eet je wel écht gezond? Of is jouw definitie van ‘gezond’ heel anders dan wat werkelijk goed voor je is? Ik geef je de 7 veel voorkomende oorzaken dat je niet afvalt!

Wat is jouw definitie van gezond eten?

Vaak is de definitie van ‘gezond eten’ voor heel veel mensen verschillend. Sommigen zeggen dat ze gezond eten en écht hun best doen, maar ondertussen schuiven ze tijdens de lunch wel gewoon een witbroodje met hagelslag en boter naar binnen of eten ze een mueslireep die bomvol zit met suikers… Niet dat hier iets mis mee is, iedereen moet zelf keuzes maken en bepalen wat hij/zij wilt eten, maar het is niet heel gezond en dat is waar het hier om gaat.

Als ik voor mezelf zou moeten definiëren wat gezond eten is, zou ik zeggen: zoveel mogelijk pure, onbewerkte voeding (groente, fruit etc.) en alles waar niks ‘slechts’ aan toegevoegd is (zoals extra suiker e.d.) Is jouw eetpatroon heel ver verwijderd van wat ik hier beschrijf? Dan weet je wat je kunt veranderen om gezonder te gaan leven. Eet je al op deze manier, maar lukt het je nog steeds niet om gezond af te vallen? Dan kan een van de onderstaande redenen misschien op jou van toepassing zijn!

Help ik val niet af! 7 veel voorkomende oorzaken:

1. Vaak ben je je er niet bewust van hoeveel je eet en hoeveel calorieën het voedsel bevat. Hierdoor kan je al snel over je dagelijkse calorieën budget gaan en val je dus niet af.
2. Je denkt dat je meer calorieën verbrand, dan de werkelijkheid.
3. Je denkt dat het slechte wat je eet, er binnen een half uurtje weer af kunt trainen.
4. Je houd je aan je calorie behoefte, maar de calorieën die je binnenkrijgt komen niet uit gezonde voeding.
5. Je hebt te weinig kennis van voeding en een goed gevarieerd dieet. Waardoor je denkt dat je goed eet, maar het dus niet doet.
6. Je houdt jezelf voor de gek. Je snackt hier en daar van alles (kleine beetjes), maar dit vergeet je gedurende de dag, waardoor je denkt dat je nog maar weinig hebt gegeten. De calorieën hiervan kunnen snel oplopen, waardoor je zo weer 300 kcal aan ‘kleine hapjes’ hebt gegeten.
7. Je vult geen saus, boter, olie en drinken in. Zó veel calorieën gaan hierin schuil!

Hoeveel je ook traint, het is niet mogelijk om je droom lichaam te verkrijgen door slecht voedsel tot je te nemen. ‘Maar ik houd me aan m’n calorie behoefte!’ Ja, maar je stopt nog steeds troep in je mond! Je kan 200 kcal aan chocolade eten of 200 kcal aan groente. Het blijven dezelfde aantallen, maar de voedingswaarden hiervan zijn totaal verschillend. Je moet dus niet alleen kijken naar de calorieën, maar ook naar de macro- en micronutriënten!

Als je jouw droom lichaam wilt, moet je je voeding echt goed in de gaten houden. Daarom hierbij een aantal bonus tips om geen ‘bad diet’ te hebben naast je workouts!

1. Lees. De. Labels. Simpel!
2. Wees geen ‘secret eater.’ Stop met die kleine beetjes.
3. Weet wat je eet. Verdiep je in wat gezonde voeding allemaal inhoud of gebruik mijn gezonde vervangers lijst!
4. Houd bij wat je eet. Kan in je hoofd. Maar kan ook in My Fitness Pal. Ja het kost wat moeite, maar hoe graag wil je het?
5. Hou je aan je calorie behoefte. Geen idee hoeveel dit is? Maak dan gebruik van mijn gratis macro calculator!

Ik hoop dat ik je met deze tips op weg heb kunnen helpen naar een fitter en gezonder lichaam. Nog wat extra inspiratie of motivatie nodig? Kijk dan als afsluiter mijn verhaal in deze video:

Hoe ik 30 kilo ben afgevallen – Afvallen tips & Gezonde leefstijl

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here