ik val niet af

‘Ik eet gezond, maar ik val niet af!’ Maar is dit wel zo? Eet je wel écht gezond? Of is jouw definitie van ‘gezond’ heel anders dan wat werkelijk goed voor je is? Ik geef je de 7 veel voorkomende oorzaken dat je niet afvalt!

Wat is jouw definitie van gezond eten?

Vaak is de definitie van ‘gezond eten’ voor heel veel mensen verschillend. Sommigen zeggen dat ze gezond eten en écht hun best doen, maar ondertussen schuiven ze tijdens de lunch wel gewoon een witbroodje met hagelslag en een dikke laag boter naar binnen of eten ze een mueslireep die bomvol zit met suikers. Vaak is het de onwetendheid van de persoon in kwestie waardoor dit soort ‘misverstanden’ ontstaan. Veel mensen weten simpelweg niet dat er veel suiker in een mueslireep zit, omdat ze vaak worden aangeprezen als ‘gezond’ en staan er dingen op als ‘boordevol noten en zaden’ en ‘20% minder suiker!’ Door onder andere dit soort dingen krijgen mensen een verkeerd beeld van voedingsmiddelen en worden er aannames gedaan.

Het zou zonde zijn…

Natuurlijk is er helemaal niks mis mee als je een mueslireep wilt eten of brood met hagelslag, want iedereen moet voor zichzelf keuzes maken en bepalen wat hij/zij wilt eten. Toch is het niet heel gezond en dat is waar het hier om gaat. In dit artikel duik ik daarom ook iets verder in de oorzaken waarom mensen denken dat ze gezond eten en uiteindelijk helemaal niks afvallen. Het is zonde als je denkt dat je goed bezig bent, terwijl dat uiteindelijk helemaal niet zo is. Hier kom je dan achter door op de weegschaal te gaan staan of door het zien van de slechte resultaten van je vetpercentage meting. Daarom hoop ik dat ik je met deze tips op weg kan helpen en er voor kan zorgen dat je de oorzaak kunt vinden dat je niet afvalt. Dus ik zou zeggen, laten we beginnen met de tips!

Als ik voor mezelf zou moeten definiëren wat gezond eten is, zou ik zeggen:
– Zoveel mogelijk pure voeding
– Zoveel mogelijk onbewerkte voeding
– Alles waar niks ‘slechts’ aan toegevoegd is (zoals extra suiker e.d.)

Is jouw eetpatroon heel ver verwijderd van wat ik hierboven beschrijf? Dan krijg je nu al een beter beeld wat je kunt veranderen om gezonder te gaan leven. Eigenlijk is dit wat ze omschrijven als ‘clean eating.’

ik val niet af

Wat is clean eating?

Als je gezond eet, krijg je genoeg energie en heeft het een positief effect op je lichaam en je gewicht. Als je aan clean eating doet, eet je heel veel natuurlijke, verse voedingsmiddelen en vermijd je zoveel mogelijk al het ‘over geproduceerde’ uit pakjes. Kies zo veel mogelijk producten waar geen smaakversterkers, conserveringsmiddelen en e-nummers aan toegevoegd zijn. Je zult merken dat je na een aantal dagen op deze manier eten al een enorm verschil voelt. Natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat alles in balans is en de juiste macro’s voor jouw doelstelling aanhoudt, maar dan nog is het een hele geschikte manier om je gezonde leefstijl in gang te zetten.

Misschien denk je, maar ik eet eigenlijk al heel ‘clean.’ Maar is dat wel echt zo? Vaak zie je wel dat mensen die vinden dat ze gezond leven, toch nog vaak kiezen voor net iets te veel cornflakes (special K bijvoorbeeld), die mueslirepen, enorm bewerkte yoghurt of kwark met allerlei fruitige smaken. En over fruit gesproken, dat wordt vaak ook gezien als iets waar je oneindig van kunt eten omdat het de stempel ‘gezond’ heeft en dat er altijd wordt vermeld dat je veel fruit moet eten. Ook dit komt allemaal neer op balans. Don’t overdo it!

Eet je al op deze manier, maar lukt het je nog steeds niet om gezond af te vallen? Dan kan een van de onderstaande redenen misschien op jou van toepassing zijn!

1. Hoeveel calorieën bevat een product?

Vaak ben je je er niet bewust van hoeveel je eet en hoeveel calorieën het voedsel bevat. Hierdoor kan je al snel over je dagelijkse calorieën budget gaan en val je dus niet af. Zoals ik in de introductie al beschreef zijn er talloze mensen die afgaan op wat er op de verpakking aangeprezen wordt of op wat ze denken dat goed is, maar wat helemaal niet het geval is. Een veel voorkomend probleem hierbij is ook de portie grootte. Als er op een verpakking staat dat er per 100 gram 200 calorieën in zitten, en jij denkt dat je ‘zomaar random’ 100 gram uit een verpakking weet te halen zonder dit te wegen, eet je 9 van de 10 keer veel te veel. Je verkijkt je er namelijk enorm op en portie controle is hierbij gewoon heel belangrijk.

2. Je denkt dat je heel veel verbrand

Je denkt dat je meer calorieën verbrand, dan de werkelijkheid. Daarom is het goed om bijvoorbeeld een fitness tracker aan te schaffen zodat je precies kunt bijhouden hoeveel je ongeveer verbruikt tijdens een wandeling, je dagelijkse workout of een fietstocht. Als je dit namelijk gaat schatten, kan ik je bijna op een briefje geven dat je denkt dat je heel wat verbrand terwijl dit niet zo is. En dat is zonde want hierdoor krijg je een verkeerd beeld van de trainingen die je doet. Vervolgens denk je dat je ook wel weer wat lekkers kan eten omdat de workout zo zwaar was en je waarschijnlijk wel 500 calorieën hebt verbrand terwijl het er ondertussen maar 220 waren…

3. Ik train het er zo weer af

Je denkt dat het slechte wat je eet, er binnen een half uurtje weer af kunt trainen. En dat is dus niet het geval. Eigenlijk het zelfde verhaal als het punt hierboven. Weer een misconceptie over wat je denkt vs. de realiteit. Daarom is het zo belangrijk om je echt te verdiepen en bewust te worden van de processen in je lijf. Je kunt niet 500 calorieën eten en verwachten dat je het er met een lichte fietstocht van 10 minuten wel weer ‘af traint.’ Nope. Zo werkt dat niet en het is goed om je dat nu te realiseren dan dat je er later achter komt en teleurgesteld bent als je je doelstelling niet hebt behaald.

ik val niet af

4. Je eet wat je wilt

Je houd je aan je calorie behoefte, maar de calorieën die je binnenkrijgt komen niet uit gezonde voeding. Natuurlijk kan je alles eten wat je wilt en nog steeds afvallen, maar op de lange termijn is dit geen oplossing voor een gezondere leefstijl. Een calorie tekort staat namelijk niet altijd gelijk aan ‘gezond.’ Je kunt je 1900 calorieën vullen met chocolade, croissants en pizza maar uiteindelijk ontwikkel je maag- en darmklachten, schommelingen in je energieniveau en kan je een vitaminetekort oplopen. Zorg daarom dat je altijd de juiste balans vindt tussen gezond eten en genieten.

5. Weet wat je eet

Je hebt te weinig kennis van voeding en een goed gevarieerd dieet. Waardoor je denkt dat je goed eet, maar het dus niet doet. Voorbeeld: een avocado is gezond, maar stel nou dat je geen flauw idee hebt hoeveel calorieën zo’n ding bevat en denkt dat er niet zoveel in zit omdat het fruit is, dan sla je de plank dus helemaal mis. Een avocado bevat namelijk ongeveer 300 calorieën! Het is gezond, maar ook een enorme calorie bom vol met vetten. Ook kan het zo zijn dat je niks weet van macro’s en de juiste verdeling van je koolhydraten, eiwitten en vetten, waardoor je alsnog niet afvalt. Gebruik daarom voor de handigheid mijn gratis macro calculator en bereken wat je mag hebben op basis van je dagelijkse activiteit en hoeveel je sport. Erg belangrijk en handig om goed inzicht te krijgen in je voedingspatroon.

6. Fooling yourself

Je houdt jezelf voor de gek. Je snackt hier en daar van alles (kleine beetjes), maar dit vergeet je gedurende de dag, waardoor je denkt dat je nog maar weinig hebt gegeten. De calorieën hiervan kunnen snel oplopen, waardoor je zo weer 300 kcal aan ‘kleine hapjes’ hebt gegeten. Enorm zonde. Probeer daarom je dag alvast een beetje te plannen zodat je weet wat je gaat eten. Als je hier de totalen van weet, heb je ook een beter beeld van hoeveel calorieën je over hebt. Je weet dan wat je nog ‘vrij’ kan besteden en zo ben je minder geneigd om dit te vullen met allerlei kleine hapjes en snacks.

ik val niet af

7. Bakboter, drinken en sausjes

Je vult geen saus, boter, olie en drinken in. Zó veel calorieën gaan hierin schuil! Dit is echt een enorme boosdoener. Ik heb heel veel mensen al advies mogen geven over afvallen en vaak kwam dit onderwerp ook naar voren. Als ik dan zei: ‘Wat drink je over de dag? En reken je dit ook mee?’ Kreeg ik vaak een verbaasde blik. ‘Moet ik dat ook meerekenen?!’ Jup, want ga maar eens na hoeveel calorieën dit zijn: de melk die je in de koffie doet, dat glaasje frisdrank tussen de middag, de suiker in je thee, de limonade, het flesje Aquarius tijdens de training… Zonde! Het zelfde verhaal geldt voor bakboter en olie. Een hele scheut in de pan en daar je vlees in bakken? Plus 100 calorieën. Maak bewuste keuzes en leg je vlees onder de grill wanneer dat mogelijk is of gebruik coconut oil als gezonde vervanger voor bakboter. Ook kan je cooking spray gebruiken om het aantal calorieën tot een minimum te beperken.

Hoeveel je ook traint, het is niet mogelijk om je droom lichaam te verkrijgen door slecht voedsel tot je te nemen. ‘Maar ik houd me aan m’n calorie behoefte!’ Ja, maar je stopt nog steeds troep in je mond! Je kan 200 kcal aan chocolade eten of 200 kcal aan groente. Het blijven dezelfde aantallen, maar de voedingswaarden hiervan zijn totaal verschillend. Je moet dus niet alleen kijken naar de calorieën, maar ook naar de macro- en micronutriënten!

De belangrijkste punten

Als je jouw droom lichaam wilt, moet je je voeding echt goed in de gaten houden. Daarom hieronder nog even kort de ‘key take-aways’ van dit artikel:

1. Lees. De. Labels. Simpel!
2. Wees geen ‘secret eater.’ Stop met die kleine beetjes.
3. Weet wat je eet. Verdiep je in wat gezonde voeding allemaal inhoud of gebruik mijn gezonde vervangers lijst!
4. Houd bij wat je eet. Kan in je hoofd. Maar kan ook in My Fitness Pal. Ja het kost wat moeite, maar hoe graag wil je het?
5. Hou je aan je calorie behoefte. Geen idee hoeveel dit is? Maak dan gebruik van mijn gratis macro calculator!

Ik hoop dat ik je met deze tips op weg heb kunnen helpen naar een fitter en gezonder lichaam. Nog wat extra inspiratie of motivatie nodig? Kijk dan als afsluiter mijn verhaal in deze video:

Hoe ik 30 kilo ben afgevallen – Afvallen tips & Gezonde leefstijl

2 REACTIES

  1. Wat een inspirerende blog! Heb je ook tips om het aankomen na stoppen met roken te beperken? Ik ben geen grote eter, dus veel minderen is niet realistisch. Wel kan ik aanpassingen doen in het eten wat ik uiteraard zal doen. Het liefste kom ik natuurlijk niks aan, maar iets aankomen kan ik nog wel aan. Zolang ik maar geen complete nieuwe garderobe aan hoef te schaffen. Ik hoop op een reactie, alvast super bedankt!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here