calorieen verbrand

In deze nieuwe Fit Talk vertel ik hoe ik zo gemotiveerd blijf én hoe ik meer calorieën verbrand tijdens mijn nieuwe workouts! Ik ging van een hele week geen zin hebben om te trainen, naar een week vol power workouts. Ik verbrandde dubbel zoveel tijdens een training en had veel meer energie…

VLOG: Fit Talk – Update | Hoe ik gemotiveerd blijf en meer verbrand tijdens een workout

Weg met die standaard workouts

Die standaard workouts? Voor nu even niks meer voor mij. Ik heb nu een hele tijd een strak schema gevolgd waarbij de focus steeds lag op kracht en het doen van oefeningen om spiermassa te laten groeien. Dat is verleden tijd. Ik merk dat ik veel meer de behoefte heb om snel te trainen waarbij mijn hartslag flink omhoog gaat en ik écht het gevoel heb dat ik iets heb gedaan aan het eind van de sessie. Dat had ik de afgelopen tijd niet en ik mistte dat zó! Ik wist dat er iets moest veranderen en daarom heb ik meteen actie ondernomen en de boel omgegooid. Dit heb ik je natuurlijk vorige week al verteld, en daarom ga ik je nu vertellen hoe het allemaal is gegaan!

Meer calorieën verbranden

Mijn huidige trainingsmethode bestaat uit circuitjes en super up tempo trainen. Sommige oefeningen in mijn schema kunnen niet echt als circuit gedaan worden, maar doorpakken kan altijd. Ik houd maximaal 30 seconden rust tussen de sets maar meestal begin ik na 15-20 seconden alweer met de volgende set. Dit voelt zó goed! Na één of twee oefeningen merk ik het al: mijn hartslag slaat flink omhoog, ik begin te zweten en ik voel me meteen al een stuk beter. Dit is waar ik me echt gelukkig door voel. Natuurlijk heb ik dit ook bij heel zwaar trainen, omdat daar veel uitdaging bij komt kijken, maar dat is voor nu geen optie. Ik wil eerst mijn core zo dusdanig verstevigen dat ik er zeker van ben dat het het gewicht kan dragen waar ik mezelf voor wil uitdagen. Ik heb nu veel te vaak achter elkaar iets met mijn onderrug gehad en dit betekent gewoon dat ik die zware gewichten (nog) niet aankan. Ik accepteer dit en ben blij dat ik dit inzicht nu heb.

Deze manier van trainen laat me echt lekker zweten en hierdoor heb ik tijdens vrijwel iedere workout ongeveer het dubbele aantal calorieën verbrand ten opzichte van de weken ervoor. Hoe tof is dat?! Ik kijk aan het einde van iedere workout natuurlijk op mijn Fitbit hoeveel ik heb verbrand, en het was lang geleden dat ik daar 400-500 calorieën zag staan. Heer-lijk!

Weg met al die kleine tussendoortjes!

No more snacktime for me. Het draait nu vooral om die grote maaltijden. Ontbijt, lunch en diner zijn de hoofdmaaltijden en ik leek dat een beetje te zijn vergeten. Ik was zoveel tussendoor aan het snacken, dat ik op gegeven moment niet eens meer wist wát ik het beste kon nemen. Ik had protein cookies (zelfgemaakt), protein bars, nakd repen, muesli repen, echt alles kwam op zo’n dag voorbij. Tot er een lichtje ging branden en ik inzag dat het zo niet meer kon. Ik heb deze week dus die 4 tussendoortjes teruggebracht naar 2 en mijn hoofdmaaltijden vergroot. Dit zag er ongeveer zo uit:

– Ontbijt: 2 broodjes met pindakaas of een havermout koek met toegevoegd eiwit.
– Tussendoor: Nakd bar
– Lunch: Volkoren penne pasta met gehakt en tomatensaus
– Tussendoor: Protein bar
– Avond: Wraps of zoete aardappel friet met kip o.i.d.

Veel beter dit. Echt, wat een verandering. Soms is het goed om af te stappen van het gene wat je al tijden doet en wat nieuws te proberen. Ik heb ook vaak genoeg gehad dat ik mijn lunch niet opkon, omdat mijn lijf dit totaal niet is gewend. Die is gewend geraakt aan een kleine lunch van rond de 250 calorieën. Dit bakje met pasta kwam uit op 800 dus do the math, haha. Ik bewaarde dan de andere helft om in de namiddag (rond half 4) te eten als een soort pre-workout. Tegen de tijd dat ik in de sportschool was merkte ik het meteen: ik heb geen honger! YES! Ik was daar zo blij mee. Ik ga namelijk altijd na werktijd direct door naar de sportschool en had vaak enorme trek zodra ik daar aankwam. De hele training bleef mijn maag maar rommelen en dat lijd enorm af. Deze methode werkt dus veel beter voor me en ik ben enorm blij dat ik uit mijn ‘comfort zone’ ben gestapt en dit heb geprobeerd. Het was even wennen, maar dit zal nu mijn ‘standaard’ worden.

Nieuwe motivatie

Vorige week zondag wist ik dat ik mezelf echt weer even opnieuw moest motiveren. Ik was namelijk een groot deel van mijn motivatie kwijt en had vrij weinig zin om keihard te knallen. En tja, wat doe je dan? Kijken naar mensen die sporten! Als je me al een tijdje volgt weet je misschien wel dat Ashley Horner al vanaf het begin mijn grote voorbeeld is. Ze is echt een badass fit mom met hele toffe motivatie video’s op Youtube. Ze is ontzettend inspirerend en daarom heb ik even flink wat video’s van haar kanaal opnieuw gekeken. En een paar uur daarna? Stond ik te knallen in de gym met mijn nieuwe circuit schema’s. It helps! Check hieronder een video van haar die ik o.a. onwijs tof vind en die mij onwijs motiveert:

DELEN

2 REACTIES

  1. Hey Louella, weet jij of je met crossfit ook goed kan droogtrainen? Ik doe dit zo goed als dagelijks een uurtje (is meestal eerst opwarming, dan wat kracht en dan een workout). De workouts die wij doen, doen me wel een beetje denken aan HITT/circuit-training?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here