koolhydraten gewicht verliezen

Ik heb het zelf ook gedaan: low-carb diëten. Maar waarom eigenlijk? Zijn die koolhydraten wel écht zo slecht voor je, of kan je door het eten van genoeg koolhydraten gewicht verliezen? Ik leg het je uit!

Koolhydraten zijn echt een enorm goede bron van energie. Ze geven je power wanneer je dat nodig hebt en zonder die carbs krijg ik persoonlijk eigenlijk heel weinig gedaan. Ik voel me dan snel moe, lusteloos en word chagrijnig. Niet fijn voor jezelf en al helemaal niet voor je medemens want die kunnen de volle laag krijgen als je bijvoorbeeld een low-carb day hebt, haha. Vaak worden koolhydraten tijdens het afvallen bestempeld als ‘not done’ en dat je ze eigenlijk zoveel mogelijk moet vermijden. Dat is echt enorm old school, want we weten uiteraard wel beter dan dat, toch?!

Maar dan moet je wél de juiste koolhydraten eten. De bewerkte varianten (simpele carbs) zijn absoluut niet voedzaam omdat deze hun voedingstoffen zijn kwijtgeraakt doordat de producten door zo’n enorm proces zijn gegaan om ze te vormen tot wat ze uiteindelijk zijn. Maar de complexe koolhydraten geven je energie, zorgen ervoor dat je je goede humeur behoudt (!) en houden je bloedsuiker op peil. Voorbeelden van producten met complexe koolhydraten zijn onder andere: zoete aardappel (+ vitamine A & kalium), appels (+ lekker veel vezels), een handje rozijnen (+ kalium en vezels) en zelfs sojamelk. Bij die laatste heb je misschien zo je vraagtekens, maar onthoud waar soja vandaan komt! Het is gemaakt van sojabonen, die bomvol zitten met deze goede complexe koolhydraten.

Hieronder nog een aantal punten hoe je met koolhydraten gewicht kunt verliezen:

Ze geven je een verzadigd gevoel

Veel voedingsmiddelen die koolhydraten bevatten, onderdrukken je hongergevoel. Ze geven een vol gevoel omdat ze veel minder stel verteerd worden dan andere soorten voedingsmiddelen. Sommigen vullen zelfs beter dan proteïnes of vet. Zo weten je hersensen en je maag dat je verzadigd bent en kan je er voor een lange tijd tegen aan. Dit komt ook doordat er in de complexe vaak veel vezels zitten die ook bijdragen aan dit verzadigde gevoel!

Carbs zorgen voor controle over bloedsuiker en diabetes

Door de juiste koolhydraten te eten, houd je je bloedsuiker onder controle en kan je diabetes voorkomen. Je kunt kiezen welke koolhydraten je wilt eten zolang je ze combineert zodat je geen ‘spike’ in je bloedsuiker veroorzaakt. Dit heeft dus te maken met het switchen van bijvoorbeeld witte rijst naar zilvervlies rijst. Kies dus voor complexe koolhydraten en vermijd de snelle. Deze zorgen voor die piek in je bloedsuiker. Maar deze piek veranderd snel weer in een dal omdat je lichaam veel insuline gaat aanmaken. Zo blijf je trek hebben en komt er geen einde aan.

Het versnelt je metabolisme

Als je voedingsmiddelen eet waar koolhydraten in zitten, zorg je voor een boost in je metabolisme en je lichaamseigen natuurlijke vetverbranding. Dit komt door vitamine B die je in koolhydraten vindt.

Energie & happy vibes

Als je eenmaal aan het afvallen bent terwijl je toch nog genoeg koolhydraten eet, geeft dit een super goed gevoel. Koolhydraten geven je sowieso een fijn gevoel omdat je veel minder trek hebt en altijd vol met energie zit. Zo kan je uitgebalanceerd eten en afvallen tegelijk. Weet je niet hoeveel koolhydraten je nodig hebt? Maak dan gebruik van mijn gratis macro calculator en bereken het direct!

Onthoud dit

Natuurlijk is het wel nodig om een negatieve energiebalans te creëeren om écht gewicht te verliezen, maar dat kan dus ook met genoeg koolhydraten en je hoeft jezelf absoluut niet uit te hongeren om je doelen te bereiken!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here