fit-talk blessure legday

Na het kickboxen voelde ik pijn opkomen in mijn schouder. Ik dacht eerst dat het spierpijn was, maar dat is dus niet het geval. Een direct gevolg was 4x legday en hoe dat is verlopen, vertel ik je allemaal in deze nieuwe update…

VLOG: Fit Talk – 4x Legday en een Schouder Blessure?!

Nee hè! Niet weer een schouderblessure

Na mijn proefles kickboxen voelde ik het: pijn in mijn schouder. Dit deed me meteen denken aan vorig jaar, toen ik precies rond deze periode ook een schouderblessure op had gelopen. Vervolgens heb ik daar een half jaar last van gehad en heb ik wel tien behandelingen bij de fysio gehad om er vanaf te komen. Een ontzettend vervelende tijd want ik kon amper mijn bovenlichaam trainen. Dus toen ik deze vergelijkbare pijn na het boxen ook weer voelde wist ik dat ik rustig aan moest doen. Dat heb ik de afgelopen weken ook gedaan, maar ik vertrouwde het tócht niet helemaal.

Naar de fysio

Ik belde de praktijk voor fysiotherapie en kon al vrij snel terecht. Vorige week dinsdag ben ik langsgegaan en na wat basic mobiliteit testjes kon ze vaststellen dat ik inderdaad een blessure heb. Toch moet ik zeggen dat ik er heel goed aan heb gedaan om direct de intensiteit van mijn workouts te verminderen toen ik de pijn voelde na het kickboxen. Ik denk dat ik hiermee heel wat ellende heb voorkomen. De blessure die ik nu heb zit aan de voorkant en achterkant van de aanhechting van mijn schouder, en die van vorig jaar was nog iets heftiger en straalde ook enorm door in mijn triceps. Dat is dus nu niet het geval.

Ik wil alleen keihard trainen

In principe mag ik alle oefeningen doen, zolang ik er maar geen pijn bij voel. Toch weet ik dat ik mijn schouders beter even helemaal kan laten rusten, omdat ik hier te fanatiek voor ben. Als ik iets train, wil ik echt tot het gaatje gaan en alles geven. Niet lichtjes met een gewicht staan zwaaien, dus als ik het maar half kan doen, doe ik het liever niet. Daarom heb ik dus ook besloten om geen schouders meer te trainen en voor de andere bovenlichaam oefeningen gewoon heel goed te luisteren naar mijn lichaam.

4x Legday!

En dat is dus waarom ik zoveel benen heb getraind de afgelopen week. Wow. Ik denk dat ik echt wel 4 legday workouts heb gehad. Maar wat was het fijn! Echt, met benen gaat het de laatste tijd heel lekker. Ik heb voldoende uitdaging, ga er 100% voor en doe heel wat supersetjes en circuits om mijn benen goed te laten branden. Nu hoor ik je denken: ‘Wat voor oefeningen doe je dan zoal?’ Nou, om je meteen maar een nieuwe dosis inspiratie te geven zal ik hieronder even kort beschrijven hoe een legday workout er nu voor mij uit ziet. Dit veranderd echter wel elke keer omdat ik niet iedere legday hetzelfde doe natuurlijk!

– Warming up: fietsen
4 sets: Leg extension – 15 reps, meteen door met weighted sumo squats 15 reps en dan walking lunges 15 reps.
4 sets: Step ups – 15 reps per been, front squat kettlebell 15 reps, kettlebell swing 15 reps.

Als ik dit heb gedaan ben ik meestal wel kapot. Dit zijn echt snelle sets die heel kort achter elkaar worden gedaan met bijna geen rust tussendoor. Ik merk dat mijn conditie hierdoor ook erg is verbeterd en dat is echt heel fijn! Als een soort afsluiter doe ik vaak nog wat:

– Lying leg curls (cable)
– Leg press
– Cable kickback
– Buikspieren van alles wat

En daarna doe ik echt extreem intensieve cardio in de vorm van HIIT. Ook hier heb ik vaker vragen over gekregen wat voor HIIT training ik dan precies doe en hoe dit er uit ziet. Eigenlijk is dit niet heel veel meer dan 2 minuten opwarmen en uptempo wandelen > loopband op 14.0 zetten en 30 seconden sprinten > aan de zijkant gaan staan, uitpuffen en na 30 seconden weer sprinten. Soms kies ik er voor om de loopband te verlagen naar 8.0 na zo’n sprint, zodat ik wel actief blijf rennen. Maar als ik me echt wil focussen op die sprints doe ik dat niet. Vaak luister ik ook naar mijn lichaam. Wanneer ik denk dat ik langer kan sprinten of korter kan rusten doe ik dat ook zodat ik helemaal tot het gaatje ga! En aan het eind van zo’n training voel ik me zo ontzettend goed. Heerlijk.

Zo’n workout heb ik de afgelopen week minimaal vier keer gehad dus je kunt wel zeggen dat ik echt een top week heb gehad qua trainingen. Wel jammer van die lichte schouder blessure maar ik denk echt dat ik er op tijd bij ben geweest en goed heb geluisterd naar mijn lijf. It happened to me once, it won’t happen twice.

Fijne week allemaal!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here