paniekaanvallen

Afgelopen week gebeurde er heel veel en eigenlijk waren sommige dingen ook (onbewust) erg nodig. Ik begon met mijn nieuwe trainingsschema, ging op maandag uit eten en kreeg helaas een terugval van mijn paniekaanvallen…

VLOG: Fit Talk – Terugval Paniekaanvallen | Nieuw schema & Blessure over?!

Uit eten op maandag

Op maandag had ik even een totaal andere dag dan ik gewend ben. Ik ben wel gewoon naar werk gegaan, maar daarna ging ik eens een keer niet naar de sportschool. In mijn hoofd hoorde ik een stemmetje die zei: ‘Lou, ‘Never miss a monday, right?’ Maar toen dacht ik vrijwel meteen: nou en. Ik ga lekker relaxen. Even iets heel anders doen en in het moment genieten. Ik had namelijk afgesproken met mijn beste vriendin Michell. We hadden elkaar al een tijdje niet gezien en door onze drukke schema’s is het soms best lastig om samen wat leuks te doen. Daarom besloten we om lekker uit eten te gaan samen en bij te praten. Het voelde voor mij echt als een extra dagje weekend o.i.d. omdat het zó anders voelde dan wat ik normaal doe. Ik zei al tegen haar: ‘Dit breekt zo lekker de week hè! En dan is de week nog maar net begonnen, haha!’

We gingen naar Woodies. Hier zitten we wel vaker en is echt onze favoriete plek om lekker uit eten te gaan en wat te drinken. Ik keek naar het menu en zag daar verschillende gezonde opties staan, maar toch koos ik er voor om te gaan genieten en om dat ‘altijd maar gezond doen’ even opzij te zetten. Ik bestelde een heerlijke rundvlees burger met friet en sla. Echt onwijs lekker en het was het helemaal waard!
paniekaanvallen

Terugval paniekaanvallen

Dinsdag begon echt vreselijk voor me. Echt vreselijk. Ik werd wakker en voelde me meteen al niet heel goed. Ik weet niet waarom het niet op maandag zo was, maar ik voelde me onrustig, gestrest en totaal niet fijn. Dit kwam me bekend voor want het deed me denken aan de tijd dat ik iedere ochtend een paniekaanval had. Nog geen jaar geleden ging ik ‘s ochtends altijd met een onwijs stressig gevoel naar mijn werk en vaak als ik daar kwam uitte dat zich in paniekaanvallen, weg willen en heel hard moeten huilen en niet weten waarom. Vaak als ik dan gehuild had, nam het de spanning weg en voelde het eigenlijk als een soort opluchting.

Dit gaat niet volgens plan

Hetzelfde gebeurde nu weer. Ik was van plan om op tijd naar werk te gaan en stond daarom rond kwart over 6 op, om half 8 naar werk te fietsen zodat ik ook een half uurtje eerder weg kon gaan. Ik dacht dat het goed ging, maar dat ging het niet. Ik had zoveel last van mijn buik, niet normaal. En tja, daar kreeg ik dan weer vreselijk veel stress om omdat ik niet naar werk wou met die buikpijn. Toch begon te tijd te dringen, maar om 8 uur had ik het huis nog niet verlaten. Ik wist dat ik zometeen toch echt weg moest, maar ik kon het niet. Ik vertelde mijn collega’s in de groepsapp dat ik wat later zou zijn.

Ik kon er niet aan ontkomen

Eenmaal op de fiets, merkte ik dat ik mijn aandacht niet kon afleiden. Meestal geniet ik lekker van de muziek, maar dat lukte niet. Ik voelde stress, onrust en het gevoel van paniek. Toen ik eenmaal op werk was probeerde ik mezelf te kalmeren, maar het ging niet. Ik gaf aan dat ik last had van paniekaanvallen en iedereen begreep het en reageerde respectvol. Dit deed me echt onwijs goed.

Maar helaas kon ik niet uit mijn paniek ontsnappen. Twee uur lang voelde ik de angst en het was vreselijk. Tot een collega naar me toe kwam. Hij wist niet wat er aan de hand was, dus hij vroeg heel normaal: ‘Hee Louella, alles goed?’ En ik keek hem aan en barstte in huilen uit.

Hart luchten helpt altijd

Hij nam me mee naar een vergaderkamer en vroeg wat er speelde. Ik vertelde hem dat ik last heb van paniek en dat ik me heel onrustig en gestrest voelde. Ook hij begreep het en ik bleef maar huilen. Ik zei dat ik het fijn vond dat hij met mij ging praten, omdat ik door het huilen en het vertellen, heel wat stress van me af kon laten vallen. Dat was super. Heel fijn als mensen zo lief en respectvol reageren, dat scheelt heel wat.

Na het gesprek merkte ik dat ik langzaam maar zeker tot rust kon komen en rond het middaguur was mijn paniek verdwenen. Lastig dat ik deze terugval heb gehad, want de dagen die daarop volgden was ik wederom bang dat ik het weer zou krijgen. Toch hield ik vol en probeerde ik de dagen zo goed mogelijk te vervolgen.

Loslaten

Ik dacht dat ik in het dagelijks leven geen last meer zou hebben van mijn paniekaanvallen, maar dat is dus niet zo. Ik heb de afgelopen weken erg veel stress meegemaakt en dit heeft hiertoe geleid. Als ik dus wat meer ongezond eet en te veel stress heb, heb ik dus meer kans op paniekaanvallen. Nu probeer ik dingen waar ik geen controle over heb van me af te laten glijden en me geen zorgen te maken over dingen die niet aan mij besteed zijn. Die keuze alleen al, voelt zó goed.

Relax.

Als je niet op de hoogte bent van mijn paniekaanvallen, kan je -als het interessant vindt- hier even verder lezen.
paniekaanvallen

Nieuw schema & Blessure

Verder ben ik natuurlijk begonnen met een nieuw schema, en die bevalt super goed. Deze week komt ‘ie online als gratis download en zal ik er ook duidelijke uitleg bij geven. En met mijn blessure? Nou, die is bijna over!! Ik voel het niet heel erg meer, alleen bij bepaalde ‘gekke’ en onnatuurlijke bewegingen. Echt heel fijn en ik heb nu eindelijk het gevoel dat er wat schot in zit. Het duurt nou al een aantal weken en nu kan ik gelukkig bijna alles weer. Wel blijf ik goed opletten en rustig aan doen, totdat het écht helemaal hersteld is.

Deze week ga ik weer verder met mijn schema en ga ik nog wat meer cardio doen, want het is alweer april! Ready to get this body in shape. Fijne week, zet ‘m op!

DELEN

2 REACTIES

  1. Heel herkenbaar, die paniek aanvallen.. Naar dat je er één had maar ik vind het o-zo fijn voor je dat er iemand was die de tijd voor je nam! Ik vind het zo naar dat die aanvallen ons meteen in ons macht hebben.. Wanneer ik ‘m heb na een lange periode ben ik ook altijd zó angstig de dagen erna..

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here