eten door stress

Wanneer je veel stress ervaart, is de kans groot dat je snel naar ongezonde voeding grijpt. Je wilt niets anders dan comfort food en eindeloos blijven genieten van een grote reep chocolade. Maar wat is eigenlijk de oorzaak van ongezond eten door stress en hoe kan je het herkennen?

De impact van stress

Stress. Ik weet als geen ander wat de impact hiervan kan zijn op je lijf. Zelf ben ik echt een enorme stresskip en dat is ook de reden waarom ik een prikkelbare darm heb gekregen. Echt een vreselijk irritante aandoening, maar helaas heb ik mijn geneesmiddel nog niet gevonden. Dat stress hierin een grote rol speelt, dat is een ding dat zeker is. Het heeft zoveel impact op ons leven, zowel lichamelijk, mentaal en ook op hoe we eten. Waar de één bij veel stress alle keukenkastjes aanvliegt en leeg eet, krijgt de ander helemaal niks weg en verdwijnt alle eetlust. Daarom is het goed om jezelf hierin te kennen. Hoe zit dit bij jou? Ga je eten door stress, of juist niet? (laat het weten in de comments, ik ben benieuwd!)

eten door stress

Wat voor stress heb jij?

Zoals ik het nu omschrijf denk je vast dat het dus per persoon verschillend is en dat het afhankelijk is van de persoon of je gaat eten door stress of niet. Maar dat is eigenlijk niet waar! Het ligt er namelijk volledig aan wat voor stress je ervaart. Is het directe, acute stress zoals een paniekaanval, ineens zenuwachtig worden voor iets spannends of een spontane actie waardoor je stress niveau door het plafond schiet? In dit soort gevallen is de kans heel groot dat je totaal niet aan eten denkt. De vertering wordt namelijk vertraagd omdat je lichaam adrenaline aanmaakt. Dit stofje zorgt voor een energieboost (zweten, hartkloppingen en dat zenuwachtige gevoel bijvoorbeeld) waardoor de andere processen in je lichaam op een lager pitje worden gezet. Zo ook je vertering en de beweging van je darmen waardoor het hongergevoel niet op komt zetten maar juist onderdrukt wordt.

Voorkom langdurige stress

Ongezond eten komt pas bij langdurige stress. En hier heb ik toevallig een voorbeeld van want dit is mij ook overkomen. Toen mijn opa vorig jaar overleed, wist ik voor een langere tijd niet goed hoe ik daar mee om moest gaan. Ik kreeg er veel (onbewuste) stress van en kon het niet tot uiting brengen. Ik huilde veel, had geen zin om te sporten en greep ontzettend vaak naar ongezonde voeding. Dit komt doordat mijn lijf dus veel te veel cortisol (stresshormoon) had aangemaakt door deze lange periode van stress. Dit hormoon zet aan tot meer eten. En dan juist niet gezonde voeding, maar voornamelijk producten met veel suikers en vetten. Er zijn talloze studies gedaan die dit bevestigen. Ook toonden deze aan dat wanneer vrouwen vaak ongezond aten, de stress verminderde. Hier kan je vervolgens weer een directe link leggen naar dopamine, want dit stofje wordt aangemaakt in de hersenen als een persoon veel ongezonde voeding eet. Dopamine staat ook wel bekend als het gelukshormoon of ‘feel good’ hormoon.

eten door stress

Een fijn gevoel

Eten zorgt er dus écht voor dat we ons beter voelen in periodes van overmatige stress en neerslachtigheid. Dit heb ik persoonlijk ook gemerkt. Toen ik wat lekkers ging eten in die heftige periode, voelde ik ook de ‘comfort’ van het eten. Het voelde goed om te doen en ik kon er ook volledig van genieten. Maar wat het vervelende hieraan is, is dat we er wél steeds meer van nodig hebben. Dus één stukje chocolade is niet genoeg. Het wordt een hele reep… We zouden namelijk niet eten door stress als het niet zou werken. Toch is het niet voor de lange termijn want dit effect is helaas tijdelijk en het lost de stress uiteindelijk ook niet op.

Hoe nu verder?

Morgen behandel ik het tweede deel van dit onderwerp ‘stress eten’ en vertel ik je wat je er allemaal aan kunt doen om dit te voorkomen. Ik geef je dan makkelijke én toepasbare tips om ervoor te zorgen dat je beter met dit soort stress periodes om kunt gaan. Zie ik je morgen weer?

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here