stress eten voorkomen

Wil je ongezond stress eten voorkomen? Dan kan dit artikel jou enorm helpen. Ik vertel je namelijk wat de oorzaak is en wat je er aan kunt doen door deze 4 makkelijke en toepasbare tips met je te delen!

Stress eten voorkomen

Gisteren schreef ik over waarom je door stress gaat eten. Vandaag daarop het vervolg, namelijk: hoe kun je voorkomen dat je door stress gaat eten. Want we weten allemaal: voorkomen is beter dan genezen. Ik ga je vandaag proberen te helpen met wat korte, makkelijk toepasbare tips zodat je kunt stoppen met eten door stress.

> Artikel van gisteren gemist? Kijk dan hier voor de oorzaak van veel ongezond eten door stress.

stress eten voorkomen

1. Hoeveel trek heb je écht?

Allereerst is het goed om even een rustig moment voor jezelf te creëren en je daadwerkelijk af te vragen of je wel écht honger hebt. Een makkelijke tool hierbij is om je trek / honger aan te geven met een cijfer. Bij een 1 heb je totaal geen trek en ben je nog verzadigd van iets wat je net hebt gegeten en bij een getal rond de 10 heb je écht honger en is het goed om iets te gaan eten. Door dit inzicht voor jezelf te creëren krijg je een beter beeld van wat er echt speelt.

Getal dicht bij de 10?

Is het noodzakelijk en moet je echt wat eten? Zorg dan wel dat je dit niet ‘hersenloos’ en onbewust doet. Dit is namelijk geen goede manier van eten omdat het eigenlijk helemaal aan je voorbij gaat dát je eet. Voorbeeld: je maakt een maaltijd en ploft hiermee op de bank. Je zet de tv aan en eet terwijl je jouw favoriete Netflix serie kijkt. Denk je echt dat je optimaal van je maaltijd geniet? Nope. Gaat niet gebeuren. Zorg er daarom voor dat je zo bewust mogelijk eet. Realiseer je dat je een bord eten voor je neus hebt staan. Ruik het eten, proef iedere hap en je zult zien dat je hierdoor veel sneller verzadigd raakt (en het ook langer blijft!)

Wil je écht eten, maar zit je dicht bij de 1? Dan zit er waarschijnlijk een diepere oorzaak. Probeer hier voor jezelf achter te komen en zoek desnoods afleiding bij vrienden of familie. Erover praten kan onwijs helpen en vertellen wat er op je hart ligt kan heel wat eetbuien voorkomen! Let it out!

stress eten voorkomen

2. Een flinke workout

Trainen. Waar is het niet goed voor? Ervaar je een eetbui door stress? Onderneem actie, kom in de benen, pak je sporttas en ga naar de sportschool! Of trek je hardloopschoenen aan en ga een rondje joggen. Dit klinkt in eerste instantie misschien niet super aantrekkelijk omdat je geen zin hebt en gewoon wilt eten, maar geloof me: doe het nou maar! Soms moet je even over die drempel heen, maar zodra je lekker aan het zweten bent en er een power workout op hebt zitten, voel jij je stukken beter.

Bewezen door onderzoek

En dit kan ik je garanderen omdat hier diverse onderzoeken naar gedaan zijn. Het tijdschrift Medicine & Science heeft een test gedaan onder 34 studenten. Deze werden gevraagd om 20 vraagstukken over wiskunde op te lossen. Daarna ging de helft naar de sportschool en deden ze een HIIT training van ongeveer 15 minuten. De anderen deden dit niet en konden chillen. Maar wat opvallend was, is dat de hele groep na die tijd pizza aangeboden kreeg, maar de groep die de HIIT workout hadden gedaan, aten aanzienlijk minder dan de anderen! De simpele verklaring hiervoor is, is dat sporten je hormonen beïnvloedt. Hierdoor heb je minder trek na een ‘stress’ situatie (de HIIT training). Zo werkt dit dus ook met jouw stress dus duik die gym in en ga even knallen. Ja echt maar ‘even’ want zoals ik net al zei kan 15 minuten al genoeg zijn!

Geen zin?

Wil je niet naar de sportschool en heb je al helemaal geen puf om te gaan joggen / hardlopen? Dan heb ik nog een optie voor je! Wandelen.

Laat die zak snoep maar liggen, want we gaan naar buiten. Tijd voor een frisse, korte wandeling in de buitenlucht. Dit maakt niet alleen je hoofd leeg, maar onderzoekers hebben zelfs kunnen aantonen dat 15 minuutjes wandelen al genoeg is om je trek in zoetigheid aanzienlijk te verminderen. Dus zie je nou, dat je al heel veel schade kunt beperken in maar 15 minuten?! Dat is toch geweldig?

stress eten voorkomen

3. Ontspanning en relaxen

Tja, wat is de tegenhanger van stress? Juist, ontspannen. Lekker relaxen. En dit is dan ook een van de beste manieren om met je stress om te gaan en te voorkomen dat je gaat eten. Tot rust komen doet iedereen vaak op zijn of haar eigen manier, maar ik heb hier een paar hele relaxte opties voor je:

– Lekker liggen en fijne muziek luisteren. En schijnt de zon? Ga daar dan in zitten. Persoonlijk merk ik dat dit extra ontspannend werkt.
– Een mooie fietstocht maken. Het grote voordeel van fietsen is dat je langzaam genoeg gaat om alles om je heen in je op te nemen en je gaat snel genoeg om een lange afstand af te leggen. Hierdoor combineer je het beste van twee werelden: bewustwording en ontspannen. Het meest ideale zou natuurlijk zijn om in de buurt van een park of groene omgeving te gaan fietsen!
– Ga zwemmen want dit werkt zó ontspannend. Ken je dat gevoel dat je heerlijk in het water ligt te drijven met je oren in het water. Je hoort alles maar vaag en voelt al het water om je heen. Hoe ontspannend is dat? En als ze in jouw zwembad ook bubbelbaden hebben of misschien een Turks stoombad, is dat natuurlijk ook een heerlijke optie om je tripje naar het zwembad mee af te sluiten.
– Over water gesproken, een lange warme douche kan vaak ook al veel goeds doen. Ontspan al je spieren, gebruik een geurende douchegel (bijvoorbeeld een met lavendel van Kneipp) en kom helemaal tot rust.

Waarom relaxen helpt: de spanning die je voelde waardoor je wou gaan eten, wordt door deze punten voor een groot deel weggenomen. En aangezien dit activiteiten zijn zal je alleen maar calorieën verbranden in plaats van ze te eten.

Stress eten is goed te voorkomen

Conclusie: over-eten en eten door stress is heel goed te voorkomen als je deze tips opvolgt. Het kan soms een enorme uitdaging zijn om deze vorm van emotie eten tegen te gaan. Je voelt je niet fijn en bent simpelweg op zoek naar comfort. Vaak kan je dit in eten vinden maar het is echt niet de oplossing. Als je dit gaat inzien en meer mentale rust creëert zul je zien dat je met deze opties veel beter af bent. You got this!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here