gewichtsverlies

Sporten voor gewichtsverlies en je lijf klaarmaken voor de zomer? Let dan op! Voorkom dat je deze 5 fouten maakt want dat zou zonde zijn van al je moeite. Lees snel verder en wees voorbereid!

1. Je doet alleen maar cardio

Als je wilt afvallen is het bijna onvermijdelijk dat je er ook bij moet gaan sporten. En wanneer je je nog niet heel erg hebt verdiept in alle ins- en outs kan het niet meer dan logisch zijn om zoveel mogelijk cardio te doen voor gewichtsverlies.

Toch is deze methode alles behalve ideaal. Tuurlijk, het verbrandt calorieën. Maar wanneer je alleen maar aan het joggen, hardlopen, fietsen of roeien bent mis je een grote sleutel om ook in ruststand veel calorieën te verbranden. Het is namelijk zo dat als je meer spiermassa hebt, je uiteindelijk meer vet zult verbranden. Zowel in ruststand als wanneer je actief bent. Dus start met krachttraining en doe daarna wat cardio voor de optimale balans.

Zelf heb ik met deze combinatie ook onwijs veel progressie kunnen boeken en ben ik in 1,5 jaar zo’n 30 kilo afgevallen door deze manier van trainen! (i.c.m. gezonde voeding, genoeg slaap en een ontspannen mindset)

2. Je slaat intensieve workouts over (HIIT)

Ik heb er al een aantal keer over geschreven, maar ik blijf het toch zeggen. HIIT trainingen zijn je beste vriend wanneer het komt tot sporten voor gewichtsverlies. Het is intensief en geeft na afloop een enorm voldaan gevoel dus sla dit absoluut niet over. Een bijkomend voordeel is dat je HIIT in vele vormen kunt toepassen en dus niet beperkt bent tot een loopband. Lees hier meer over HIIT.

gewichtsverlies

3. Je bent niet consistent

Hoe vaak ik wel niet heb geschreven dat consistentie een van de grootste sleutels is… Echt hoor, dat is het écht! Het is goed als je iedere werkdag in je pauze 20 minuten gaat wandelen om wat frisse lucht te krijgen en je bloed te laten stromen, maar het is simpelweg vaak niet genoeg als je echt wilt afvallen. Het draagt natuurlijk wel bij, maar 3-4 dagen consistent een intensieve workout in de sportschool is wel aan te raden voor de beste resultaten. En als je dit teveel vindt kan je altijd rustig beginnen maar je moet jezelf dan ook afvragen hoe serieus je dit dan neemt en hoe graag je jouw doelen wilt bereiken.

4. Je doet altijd hetzelfde

Afwisseling is key. Als je iedere dag dat je gaat trainen, dezelfde workouts doet als de week daarvoor en de overige 6 weken daar weer voor, dan kan dat weleens de oorzaak zijn dat je nu geen gewicht meer verliest en dat je tegen plateau’s aanloopt. Je lijf heeft zo nu en dan nieuwe prikkels nodig want op gegeven moment raakt het gewend aan je routine. Blijf het afwisselen en probeer nieuwe dingen. Ik kan je daarbij helpen want op mijn gratis download pagina heb ik heel wat schema’s staan. Zo kan je telkens wat nieuws uitproberen!

5. Je let niet op wat je eet en drinkt

Sporten voor gewichtsverlies is heel belangrijk en dat is natuurlijk ook waar het hier om gaat, maar ik wil nog wel even vermelden dat het minstens zo belangrijk is om echt goed op je voeding te letten. Als je net begint met sporten kan het zo zijn dat je meer trek krijgt omdat je lijf het niet is gewend, maar ga hier geen gebruik van maken. Denk dus niet: ‘Ik heb zo hard getraind, nu kan ik alles eten waar ik zin in heb.’ Zo werkt het niet. Het gaat er juist om dat je calorie-tekort creëert om jouw doelstelling te bereiken en niet dat je het weer uitgebalanceerd door meer te eten. Het is in het begin even wennen, maar vertrouw op jezelf want je kunt het écht!

Dus, ben je aan het sporten voor gewichtsverlies / afvallen, onthoud deze 5 punten dan en voorkom dat je de fout in gaat.

> Heb je interesse in gratis schema’s? Kijk dan even op de download pagina
> Op zoek naar inspiratie? Bekijk dan mijn verhaal (-30 kilo)
> En gezonde recepten vind je hier

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here