cardio hormonen

Wat een week! Iedere dag deed ik heel wat cardio en dat was een enorme uitdaging want ik deed iets wat ik nog nooit eerder heb gedaan. Ik ben over mijn grenzen gegaan en liet mezelf zien dat ik het wel degelijk kon.

Fit Talk – Weekvlog #4. Cardio overload & Hormonen in balans brengen

Workweek hustle deel 2!

Als je mijn update van vorige week hebt gelezen of hebt gekeken, weet je misschien nog wel dat ik helaas had verloren tijdens de eerste workweek hustle (via Fitbit app) die ik tegen mijn collega deed. Op de valreep heb ik verloren en dat vond ik niet leuk. Toen ik op Instagram deelde dat ik deze challenge aan het doen was, kreeg ik een berichtje van Cynthia met de vraag of wij volgende week de challenge konden doen (afgelopen week dus) en ik zei ja!

Ik ga niet weer verliezen. Echt niet.

Ik was vastberaden om geen tweede keer te verliezen dus ik begon de week al super enthousiast. En daarbij viel deze challenge mooi samen met mijn cardio week. Dit is een week die ik wel eens eerder heb ingelast, maar het was al een hele lange tijd geleden dat ik dit voor het laatst had gedaan. Dit doe ik om mijn spieren een week rust te geven van krachttraining, zodat ik de week erna (deze komende week) weer volop kan knallen en nieuwe energie heb om zware gewichten te tillen.

5 kilometer hardlopen

Op maandag begon ik tijdens mijn lunch op werk met een half uur actief wandelen. Normaal gesproken ga ik met collega’s maar dat leek me nu niet handig. Ik had een doel dus het was me, myself and my headset! Ik liep 4 dagen lang iedere pauze. Weer of geen weer (zie vlog). En dat ging lekker. Ik had niet iedere dag zin om te gaan, maar ik moest dit doen. Het was een cardio challenge dus ik ging echt buiten mijn ‘comfort zone’ om dit te winnen. Vaak als ik in de gym aankwam stond de teller op zo’n 6.000 stappen en had ik nog geen mega achterstand opgelopen i.v.m. Cynthia. Die maandag besloot ik rustig te gaan joggen op de loopband, maar dat veranderde al snel in een hardloopsessie. Ik rende 5 kilometer in 29 minuten en 30 seconden. En dat is voor mijn doen best snel! De laatste keer dat ik echt gericht een 5k heb gerend is zo’n 5-6 maand geleden en toen deed ik er 35 minuten over. Ik denk dat deze progressie komt doordat ik me meer heb gefocust op HIIT trainingen en omdat ik dagelijks bijna 15 km fiets. Mijn conditie zit dus wel goed.

De rest van de week was slopend.

Dinsdag, woensdag en donderdag waren slopend. Iedere dag rond een uur of 2-3 kreeg ik een vreselijke inkakker. Ik werd zó onwijs moe! Ik bleef maar gapen achter mijn bureau en het hield eigenlijk niet op. Ik besloot extra te eten en dat hielp op de meeste momenten wel. Mijn lijf is absoluut niet gewend aan zoveel cardio en dat merkte ik. Ik ging over mijn grenzen, kreeg kramp en pijn in mijn onderbenen, maar ik gaf niet op. (Dit klinkt heel dramatisch, maar ik had er serieus last van, haha.) Iedere dag na werk ging ik direct naar de gym om 60 minuten te wandelen. En daar bleef het ook bij. Joggen of hardlopen zat er toen niet meer in. Iedere dag voelde mijn benen zo ontzettend zwaar. Het ging van lopen naar sjokken en van sjokken naar sloffen. Op werk bleef ik het liefst zo lang mogelijk zitten om mijn benen wat rust te gunnen, want dit vermoeide gevoel heb ik nog niet eerder zo ervaren. Ik ben daarom heel trots op mezelf dat ik -ondanks mijn vermoeide benen- toch alle dagen naar de sportschool ben gegaan om mijn stappen te behalen en alles heb gegeven gedurende de week. Dat voelt gewoon super want ik wist echt niet dat ik dit in me had! Krachttraining is voor mij leuk en een continue uitdaging. Maar cardio…

En heb ik de cardio challenge gewonnen?

Ja! Ik heb gewonnen en daar ben ik echt blij mee. Is al mijn harde werk toch nog ergens goed voor geweest. Iedere dag meer dan 15K stappen gezet en dat was echt een uitdaging.

Toch weer meal preppen?

En, verrassend nieuws: ik zit eraan te denken om toch weer te gaan preppen. Ik weet niet. Brood is wel oké, maar ik mis toch mijn groenten en extra micronutriënten. Ik ben namelijk nu bezig met een boek dat gaat over hormonen en het effect van voeding hierop. Ik wil echt mijn prikkelbare darm onder controle krijgen dus ik ga proberen om nog meer dingen uit te testen in mijn voeding en mijn hormonen in balans te brengen. Groente is sowieso heel goed dus ik ga gewoon een poging wagen. Ik weet alleen nog niet wat ik ga doen met proteïne. Denk dat ik de vegetarische vleesvervanger producten van de Lidl ga gebruiken maar ik heb dus geen idee of ik dit wel kan invriezen na bereiding. Ik ga hier wat onderzoek naar doen. Anders alleen het kruimgehakt gebruiken, want dit hoeft eigenlijk alleen maar even opgewarmd te worden.

Ik wil mijn hormonen in balans brengen

Het boek wat ik nu lees heet: ‘Het energieke vrouwen voedingskompas.’ Eerst was ik er niet zo zeker van en dacht ik dat het waarschijnlijk gericht was op vrouwen in en rond de overgang, maar dat valt reuze mee. Er zijn wel stukken waar ze het daar over heeft, maar dat voert niet de hoofdtoon. Dusver vind ik het echt een heel informatief boek en heb ik er al veel uit kunnen halen. Daarbij is er aan het eind een enorme bronnenlijst toegevoegd en een lijst met geraadpleegde literatuur om alle informatie te ondersteunen! Ik zit er middenin dus ik ben onwijs benieuwd hoeveel ik er nog meer van kan gaan leren. Ik heb dit boek zelf besteld en is dus niet gesponsord. Indien je zelf ook benieuwd bent kan je het boek via bol.com bestellen en heb je ‘m de volgende dag al in huis!

Dit was de update weer, ik hoop dat je het leuk vond om te lezen en ik zou het super gaaf vinden als je mijn vlog ook wilt kijken en eventueel wilt subscriben op mijn Youtube kanaal! Alvast bedankt en een fijne maandag. Kick ass today!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here