De eerste zomerdagen van 2018 zijn een feit en ik kan me goed voorstellen dat je denkt: ‘Help, ik voel me nog niet fit!’ We willen allemaal graag met een gezond lijf de zomer in en daarom leek het me een goed idee om je op weg te helpen met een aantal tips.

A little too late…

Let’s face it: als je nu nog wilt gaan strijden voor je summerbody, wordt het waarschijnlijk een last minute crash-dieet. En aangezien ik voorstander ben van alles behalve diëten, ga je in dit artikel geen tips lezen waardoor je nog even snel 10 kilo kwijt kunt raken voordat het hoogzomer is. Diëten zijn namelijk onwijs slecht voor de balans van je lijf en het is een korte termijn oplossing.

De keus is aan jou:

Keuze 1. Een dieet volgen waarmee je nog snel een aantal kilo’s kan kwijtraken die er waarschijnlijk binnen no-time weer aan zitten. Daarbij breng je je hele lichaam uit balans en raak je gefrustreerd zodra de kilo’s er weer aan zitten. Dit zorgt voor een negatieve relatie met voeding en zal afvallen op een gezonde manier door een leefstijl te creëren je gaan tegenstaan omdat het niet ‘zo snel gaat als je zou willen.’

Keuze 2. Je begint nu langzaam maar zeker veranderingen toe te passen in je huidige leefstijl. Door deze kleine aanpassingen is het makkelijker voor jou en je lijf om nieuwe gewoontes te aan te leren en om te wennen aan je nieuwe manier van leven. Geen drastische methode, gewoon gezonder doen. Iedere week net wat meer veranderen voor een langdurig resultaat.

gezond lijf zomer

Ik koos jaar na jaar voor ‘Keuze 1’

Groot contrast hè? Echt, geloof me. Kies voor keuze 2. Ik kan me nog zo goed herinneren hoeveel jaren op rij ik had gekozen voor keuze 1. Ieder jaar probeerde ik het weer opnieuw. Onwijs weinig eten, uithongeren, ineens veel te fanatiek gaan sporten en het na twee weken voor gezien houden door langzaam maar zeker de oude gewoontes weer op te pakken. En dat geeft zo’n naar gevoel. Het gevoel dat je het niet kan. Het gevoel dat afvallen niet voor jou is weggelegd en dat je altijd wat dikker zal blijven. Dat je hier maar gewoon mee moet leren leven. En ik begon natuurlijk ook veel te laat. Pas rond deze tijd begon er bij mij een belletje te rinkelen en dacht ik: ‘Shit, ik ben nog helemaal niet klaar voor de zon.’ Door deze tijdsdruk probeerde ik allerlei dingen uit waardoor ik snel een ‘x’ aantal kilo’s kon afvallen. Maar niets hielp.

’Ik was alles behalve comfortabel in mijn lichaam’

Ik had in mijn tienerjaren altijd een abonnement op het openluchtbad. Echt super leuk en in de zomervakantie kon ik dan onbeperkt zwemmen. Maar jaar na jaar voelde ik me ongemakkelijk. Ik ging altijd met mijn zus of met mijn moeder. Zij hadden geen problemen met hun lijf en mijn zus is van zichzelf gewoon heel slank. Ik voelde me dus echt het buitenbeentje in dat opzicht. Eenmaal daar was het tijd om mijn kleding uit te doen en te gaan zwemmen. Om dit verhaal wat beter te begrijpen moet je weten dat er om het zwembad twee grote grasvelden zijn. Hier kan je zonnebaden, voetballen, spelletjes spelen etc. Eigenlijk net zoals op het strand. Op de warme dagen was het natuurlijk altijd heel druk en wanneer ik aan kwam lopen en een plekje ging zoeken voelde ik me al heel bekeken. Ik was alles behalve comfortabel in mijn lichaam. Toen ik mijn kleding uitdeed en er alleen nog maar een bikini overbleef, deed ik gauw de handdoek om me heen en liep ik daarmee naar het zwembad. Eenmaal daar deed ik de handdoek af en sprong direct in het water. En op dat moment voelde ik me pas comfortabel omdat niemand naar mijn lijf kon kijken.

Dit gaat jou niet gebeuren.

Mentaal hield het me continu bezig. Dat was bijna het enige waar ik aan kon denken waardoor ik niet in het moment kon genieten van de zon, het water, de gezelligheid en alles daaromheen. En dat is zonde. Daarom vind ik het belangrijk om je dit verhaal te vertellen.

En misschien denk je nu: ‘Ja maar ik ben nog helemaal niet fit en dit is ook precies hoe ik me straks ga voelen als ik naar het zwembad / strand ga.’

Ik snap je volkomen. Maar dat is niet wat er bij jou gaat gebeuren. Want hoewel je nu geen last minute crash dieet moet gaan doen, zijn er genoeg andere dingen die je wél kunt doen om je toch fijn te voelen wanneer je over het strand loopt. En dat is waar ik nu op wil gaan focussen.

gezond lijf zomer

1. Accepteer jezelf

En ja dat is super moeilijk. Dat doe je niet met een knip in je vingers. Dat gebeurt niet van de ene op de andere dag. Dat kost tijd. Maar begin er vandaag mee. Ga voor de spiegel staan en kijk naar jezelf. Kijk naar je lijf zoals het is. En focus dan voor een keer niet op alle verbeterpunten. Alle dingen die niet goed zijn. Alle deukjes en rolletjes waar je niet tevreden mee bent. Laat dat voor deze keer even buiten beschouwing. Probeer er kracht en zelfvertrouwen uit te halen.

Want kijk eens goed: je lijf is compleet. Je hebt armen, benen, vingers en tenen. Alles zit erop en eraan. Is dat al niet iets heel moois om mee te starten? Je kunt tenminste actie ondernemen om je leefstijl om te gooien. Je bent in staat om hardloopschoenen aan te trekken en te gaan rennen. Er zijn zoveel mensen op deze planeet die er alles voor zouden doen om ‘compleet’ te zijn. Realiseer dat. Wees je bewust van het feit dat je echt blij mag zijn met wat je wél hebt. Dus stop met jezelf bekritiseren. Je wilt er wat aan doen en je gaat er wat aan doen dus wees blij in het moment en realiseer dat je het kan en dat dat heus niet zo vanzelfsprekend is.

2. Denk positief en je zult dit uitstralen

En nu we toch bezig zijn met de positieve vibes en dingen van de zonnige kant te bekijken kan ik meteen door met dit tweede punt: ‘Denk positief en je zult dit uitstralen.’ Als je de dag begint met positieve gedachtes en je iedere dag je best doet om jezelf te accepteren, realiseer je je dat er geen reden is om negatief te denken.

‘Ik kan het niet’
‘Dit lukt me nooit’
‘Ik heb/kan/wil x,x,x en x niet dus waarschijnlijk lukt het niet’

Hou daar mee op! En wel nu. Echt. I’m serious. Wat je denkt en wat je uitspreekt is wat je zult aantrekken. ‘Law of attraction’ noemen ze dat ook wel. Hoe verwacht je dat er goede en mooie dingen op jouw pad komen, als je alles altijd maar negatief inziet? Als je lichaamstaal negativiteit uitstraalt, zullen anderen dit zien. En daar word je naar behandeld. Dus start de dag positief, spreek jezelf toe en zeg simpelweg tegen jezelf: ‘Vandaag wordt een goede dag. Ik kan dit en ik ga mijn best doen.’ Ik doe dit letterlijk iedere dag en heb op een paar plekken in huis ook motivatie dingen aan de muur hangen. Het eerste wat ik ‘s ochtends doe is op mijn knieën op bed gaan zitten. Ik strek mijn armen voor me uit en leg mijn hoofd tussen met armen. Ik doe mijn ogen dicht en zeg positieve woorden en uit mijn dankbaarheid voor weer een nieuwe dag. Dit helpt mij te focussen, positief te blijven en mezelf eraan te herinneren dat het niet ‘vanzelfsprekend is.’

gezond lijf zomer

3. Draag iets comfortabels

Ik heb vroeger zo’n bandeau bikini gehad die continu aan het afzakken was. Daarbij zat mijn broekje aan elkaar door twee kleine strikjes en ik kan je zeggen dat dit me niet héél comfortabel liet voelen. En ik voelde me ook nog eens niet fijn in me lijf dus dat zorgde voor een hele ongemakkelijke zwemsessie waarbij ontspannen op een laag pitje stond. Wanneer je iets aan hebt wat je comfortabel laat voelen, geeft dit zoveel rust! Je merkt dat je dan echt jezelf kunt zijn en niet de hele tijd bezig bent met je outfit. Doe bijvoorbeeld een sarong of een kaftan aan over je bikini of tankini. Staat super leuk en biedt extra comfort en zonbescherming! Zo kan je genieten van je dagje aan het strand met vrienden of familie zonder dat je je ongemakkelijk voelt.

4. Zelfbruiner

Als je iets bruiner bent kan dit vaak een enorme boost zijn voor je zelfvertrouwen. Een getint kleurtje geeft een gezonde look en hierdoor kan je ook slanker ogen. Zelf gebruik ik altijd St. Tropez (ja ook ik gebruik zelfbruiner, haha). Een goed budget merk en het geeft een prachtige kleur. Eerst goed scrubben van te voren, droge plekjes hydrateren en dan met een speciale handschoen goed verspreiden over je lijf. Na een paar uur intrekken de ‘waas’ er af wassen onder de douche en je bent klaar voor je dagje strand! Perfect toch?! En daarbij is het natuurlijk ook veel veiliger én gezonder dan uren in de zon liggen bakken voor een bruine kleur.

gezond lijf zomer

5. Begin nu met gezonder leven

Beter laat dan nooit. Als je nu stappen onderneemt om je leefstijl te verbeteren en gezonder te gaan leven, geeft dit al veel meer rust. Je weet dat je nu de keuze hebt gemaakt om er echt wat aan te doen. Langzaam maar zeker begin je met het veranderen van je voeding en iedere week pas je steeds wat meer aan. Je lijf krijgt de kans om rustig te wennen en je mindset groeit mee. Begin met twee tot drie keer per week sporten en maak iedere dag tijd om minimaal een half uur iets actiefs te doen. Dit kan een simpele wandeling zijn of een fietstocht. Zolang je maar iets doet kan het al een groot verschil maken. En weet je niet zo goed wat je kunt doen in de sportschool? No worries ik heb gratis schema’s voor je. Ook vind je op die downloadpagina gratis motivatie en evaluatie kalenders die er voor zullen zorgen dat je iedere maand gefocust blijft!

Je verdient het

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt gehad. Een aantal jaren terug kwam ik rond deze tijd nog met tips om summer ready te worden. Maar aangezien we allemaal weten dat het daar misschien iets te kort dag voor is en je nu beter rustig de tijd kan nemen om echt een gezonde leefstijl te ontwikkelen, leek het me goed om je deze tips te bieden. Je verdient het om je fijn te voelen in je lijf en om optimaal te kunnen genieten van de zomer. Het zijn de fijnste maanden van het jaar dus laat je niet beperken!

DELEN

2 REACTIES

  1. Een blog wat eigenlijk helemaal gelijk heeft maar wat zo moeilijk is..Jezelf accepteren…Menn,,kon ik dat maar hihihi. We willen zoveel maar uiteindelijk ondanks alle kracht krijg ik die mindset niet veranderd op meerdere vlakken en das toch wel HET probleem 😅 Maar het zou inderdaad zo mooi en fijn zijn als het wel lukt dus we blijven proberen 😊 En gaan er voor 💪😃

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here