eetbuien onder controle

Heb je moeite om je eetbuien onder controle te krijgen en helpt niks? Dan zijn deze 3 tips misschien wel doorslaggevend voor jou. Lees eerst mijn vorige artikel (Deel 1) waarin ik de basis uitleg zodat je jezelf op een natuurlijke manier kunt helpen!

Gisteren heb ik je en heel technisch en misschien wat ingewikkeld verhaal verteld over eetbuien en hoe dit in je lichaam allemaal te werk gaat. Het is essentieel om die uitleg eerst te lezen zodat je beter begrijpt waar ik het hier over heb.

> http://www.fitaddict.nl/2018/05/10/stop-eetbuien-wat-je-nog-niet-weet/

eetbuien onder controle

1. Zorg voor genoeg slaap

Wanneer je niet genoeg slaap krijgt en bijvoorbeeld maar 3 uurtjes je ogen hebt dichtgedaan, heeft dit een negatief effect op je hormonen (zoals net besproken ;-)) Je Ghreline raakt overstuur, je Leptine niveau daalt en je NPY verhoogt. Hierdoor maakt je lijf minder Dopamine en Serotonine aan en het directe gevolg is: je krijgt zin in allerlei ongezonde dingen. Je lijf is zo slim maar ook onwijs gevoelig, daar is dit een heel goed voorbeeld van.

2. Vermijd teveel stress

En ik snap je echt. Soms is het gewoon onwijs moeilijk om niet te stressen want het kan zijn dat er heel veel van je gevraagd wordt. Ik kan het helaas niet voor je oplossen en door dit artikel te lezen in je stress ook niet ineens verdwenen, maar je kan wel actie ondernemen want stress komt voor in alle gebieden van je leven. Denk aan:
– Werk en je dromen / doelen
– Relaties
– Troep in je huis
– Familie
eetbuien onder controle
Dus als je gewicht wilt verliezen en wilt afvallen, zorg dan eerst dat je alle stress in je leven aanpakt. Wanneer dat rustig is en je zo min mogelijk stress ervaart, zal je bijna vanzelf gewicht verliezen want ja, zoveel effect heeft het op je lijf!

3. Focus je op je hormonen

Vraag jezelf af wat voor voeding je binnenkrijgt en wanneer je eet. En het is echt niet nodig om calorieën te tellen of om calorieën tekort te creëren. Als je gezonder gaat eten en bewerkte voedingsmiddelen beperkt, kom je al een heel eind. Dus focus je meer op wat je eet vs. hoeveel je eet. Je kunt je hongergevoel, eetbuien en je cravings hierdoor aanpakken maar je kan er ook nog iets extra’s bij doen, namelijk: eten binnen een vaste tijd. Je hoeft namelijk niet de hele dag door te eten. Ga bij jezelf na wanneer voor jou je eerste ‘maaltijd’ begint en wanneer je de laatste eet. Zorg dan dat je (om te beginnen) bijvoorbeeld je ontbijt een uur later neemt en je avondeten een uur eerder. Zo is je tijdsframe korter. Dit kan wonderen doen voor je hongergevoel. Eet binnen een tijdsframe van 8-12 uur.

Wanneer je namelijk heel veel snacks eet en om de twee uur eet, kan dit eventueel een negatief effect hebben op je ‘honger hormonen.’ Wat er gebeurd is dat je honger hormonen op gegeven moment ‘verdoofd’ worden voor de signalen en hun eigen signalen niet meer goed kunnen afgeven. Hierdoor voel je je nooit echt verzadigd, terwijl je dat wel graag wilt.

eetbuien onder controle

Onthoud dat het dus niet gaat om hoeveel je eet, maar om wát je eet. Eet je veel voeding dat veel suiker bevat of omgezet wordt in suiker? Dan zullen je hormonen door het plafond schieten en dit heeft een direct gevolg op je mindset en je lijf. En begrijp me niet verkeerd, koolhydraten zijn niet slecht, maar in de moderne tijd krijg je hier vaak (onbewust) gewoon veel te veel van binnen. Probeer er dus extra op te letten.

En ben je serieus over je eetbuien en wil je ze echt oplossen? Onderneem dan de volgende stappen:
1. Let goed op de hoeveelheid suiker en koolhydraten die je tot je neemt
2. Neem meer gezonde vetten. Hiermee bedoel ik niet dat je ineens moet overschakelen op een Keto dieet, want dat is voor velen geen manier om de rest van je leven vol te houden. Maar wat er wel gebeurd als je meer vet en minder koolhydraten eet, is dat je lijf ketonen (opgeslagen lichaamsvet) gaat gebruiken om je lijf van energie te voorzien. En dát heeft een heel goed effect op eetbuien en cravings!

Dus onthoud na al deze informatie dat eetbuien in je hoofd, lijf en vooral je darmen oorsprong vinden. Ik hoop dat je door dit artikel beter kunt omgaan met je eetbuien en dat je nieuwe handvatten hebt om nieuwe dingen te proberen om ze op te lossen en uit je leven te verbannen. Veel succes!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here