negatieve relatie met voeding

Ontzeg jij jezelf heel veel? Doe je er alles aan om je droomlichaam te bereiken? Maar kan je de balans tussen ‘gezond’ en ‘ongezond’ maar niet vinden? Lees dit dan eens. Voorkom een negatieve relatie met voeding en eet dat stuk chocolade!

Je negeert het stemmetje

Soms heb je van die momenten dat je enorm zin hebt in een stuk chocolade. Je moet het gewoon hebben. Maar je besluit het niet te doen omdat je enorm gefocust bent op je doelstelling. In je achterhoofd hoor je nog steeds dat stemmetje die schreeuwt om één stukje chocolade. Maar je negeert het.

Dit klinkt echt als mij

Je zou zeggen dat dit super dedicated is toch? Is het ook, want dit klinkt echt als mij, maar dan 3 jaar geleden toen ik heel hard aan het strijden was voor abs. Ik deed er alles voor. Ik ging zelfs zó ver dat ik geeneens taart at op mijn verjaardag. Nou, koekoek! Nu weet ik wel beter. Come on! Geen taart op je eigen verjaardag is als douchen zonder zeep. Ofzo. Ik weet niet of dat wel een goede vergelijking is, maar je snapt me. Wanneer je je eigen verjaardag viert hoort daar gewoon een goed, groot stuk taart bij. Omdat het kan. En omdat #birthdaycaloriesdontcount.

De keerzijde van toewijding

Maar die dedication kan ook een negatief effect op je hebben. Want wanneer je zin hebt in dat stukje chocolade, maar het van jezelf niet mag, leg je jezelf dus een beperking op. Uiteindelijk blijf je die cravings houden en ga je op zoek naar iets anders. Iets wat je in plaats van dat stukje chocolade kunt snacken. Je zoekt in alle kastjes en de koelkast en besluit uiteindelijk wat worteltjes te eten. Low calorie, low carb en prima voor het afvallen.

Hoe voel je je erbij?

Ehm. Jep. Maar die worteltjes hebben nooit hetzelfde effect op je als dat stukje chocolade. En ja, tuurlijk zijn wortels veel gezonder voor je. En chocolade is ook geen gezonde keus, maar hoe je je erbij voelt is minstens zo belangrijk. Soms heb je gewoon trek in voedsel wat minder gezond is omdat het gewoon zo onwijs lekker is. 24/7 gezond doen? Mij niet (meer) gezien. Het leven is ook veel te kort om jezelf alles te ontzeggen. Dus wanneer je kiest voor een gezonde vervanger voor iets waar je zo veel trek in hebt, vraag jezelf dan af of dit nu echt de juiste keus voor je is.

Wanneer je jezelf vaak bepaalde voedingsmiddelen of producten ontzegt, heb je kans dat er een negatieve relatie met voeding ontstaat. Je creëert namelijk bij jezelf dat gevoel van ‘dit is slecht’ en ‘dit is goed.’ En omdat je dit doet (jezelf dingen ontzeggen en overal labels op plakken) wil je er alleen maar meer van.

Toen ik klein was…

Goed voorbeeld: ik mocht als kind bijna geen snoep, koek of andere ‘ongezonde’ voedingsmiddelen. Er werd extra op mij gelet omdat ik ‘meer aanleg’ had om dik te worden. Af en toe één koekje, weinig tot geen snoep en altijd gezonde snacks mee naar school voor in de pauze. Maar zodra ik alleen thuis was en er was niemand om op me te letten, ging ik stiekem door de voorraadkast en pakte ik alles wat ik pakken kon. Gevulde koeken, snoep, chocolade… Het was zo heerlijk om op zo’n moment gewoon te eten waar ik zin in had. Zonder restricties.

negatieve relatie met voeding

En dan ontploft de bom

Nu merk ik hier nog steeds wat van. Ik heb in het verleden momenten gehad dat ik altijd heel veel zin had in ongezonde voeding en ik denk dat dit komt doordat ik er vroeger zo weinig van mocht. Dus wat ik hiermee probeer te zeggen is dat bepaalde restricties goed kunnen zijn voor je progressie en om je doelen écht te halen, maar het ligt ook aan het moment waarop je ‘ja’ of ‘nee’ zegt tegen jezelf. Als je jezelf vaak dingen ontzegt kan dit er voor zorgen dat je er er alleen maar meer van wilt hebben. Zo ontstaat er een negatieve relatie met voeding. Uiteindelijk kan je het niet meer stoppen en ontploft de bom. Je kan niet stoppen met eten en eet waarschijnlijk twee keer meer dan de bedoeling was. Wanneer je het direct zou eten wanneer je er echt heel erg trek in hebt, kan je een betere portiecontrole houden omdat je doel in je achterhoofd zit. Je weet dat het eigenlijk niet helemaal in je planning stond om dat stukje chocolade te eten, maar het is ook geen ramp, dus je besluit er van te genieten.

Zo ben ik in staat om te genieten

Ik pas dit nu ook steeds vaker toe. Ik eet nu 1800 calorieën en als ik op een doordeweekse dag merk dat ik -‘s avonds na werk-, heel veel zin heb in een stuk Milka chocolade, dan eet ik het. Ik weeg het dan wel af om ervoor te zorgen dat het niet uitloopt tot een snackfestijn en daarbij vul ik het ook in in My Fitness Pal. Dit doe ik om inzicht te krijgen in wat er allemaal in zo’n stuk chocolade zit. Het helpt me te realiseren dat er wel veel suikers en vetten in zitten, en door het ook daadwerkelijk op te tellen bij mijn calorieën, kan ik mezelf inhouden en het beter binnen de perken houden. Zo ben ik in staat om echt te genieten wanneer ik wil en ik geniet er dan ook veel meer van. Het voelt vaak heel ‘speciaal’ omdat ik het niet op een cheatday eet, maar op een gewone dag. Zo waardeer ik het ook veel meer.

Je hoeft geen calorieën te tellen

Natuurlijk is het absoluut niet nodig om calorieën te tellen als je wilt afvallen, maar het kan zeker ondersteuning bieden. Voor mij is het niet langer een obsessie, maar meer een stok achter de deur. Als ik niet track eet ik alles door elkaar en ‘denk ik dat ik nog wel heel wat mag’ terwijl dat vaak niet het geval is. Door te zien wat ik eet (en hoeveel) bereik ik mijn doelen en houd ik de juiste balans.

Conclusie

Dus, jezelf onthouden van af en toe even lekker snoepen kan er dus voor zorgen dat je gaat overeten, wat er weer voor kan zorgen dat je je niet goed voelt en dat je aankomt. Probeer daarom altijd goed naar je lichaam te luisteren. Voel je dat je het nodig hebt en geeft het je mentaal meer rust als je het eet? Eet het dan lekker! Natuurlijk moet je dit niet als excuus gaan gebruiken, maar je snapt heus wel wat ik bedoel. Alles met mate en alles in balans.

Wat is jouw favoriete lekkernij? (de mijne is chocolade!)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here