plannen

Als je me wat langer volgt weet je misschien wel dat ik houd van controle. Ik zorg dat ik me goed voorbereid op een nieuwe week en ga er altijd vol enthousiasme tegenaan. Fitness en gezond doen is echt mijn leven en ik haal er gewoon heel veel plezier uit. Maar deze week liep ik echt tegen een muur want ik had veel beter moeten plannen…

Fit Talk – Weekvlog #7. Ik had veel beter moeten plannen…

Hoe komt dit?

En dan had ik nog wel een extra dag vrij ook! Misschien komt het daar wel door. Terwijl ik dit typ ben ik mijn gedrag van de afgelopen week een beetje aan het analyseren. Want hoe komt het nou dat ik totaal niet voorbereid was? En hoe komt het dat ik heel wat dingen gewoon niet goed heb gepland?

Vaak als de week anders verloopt dan normaal, gaat het in mijn hoofd ook een beetje anders. Zoals afgelopen week. Maandag was ik vrij omdat het tweede pinksterdag was, dus in het weekend dacht ik: ‘ach, alle tijd van de wereld.’ Na wat gedoe met mijn site te hebben gehad en zoveel gewerkt te hebben, had ik eigenlijk nergens meer echt zin in. Ik heb meer vrijheid gehad om leuke dingen te doen en moest een beetje last minute alles voor mijn health & fitness goals nog regelen. Denk aan:

Maaltijden voorbereiden
Boodschappen halen voor avondeten doordeweeks
– Plannen wat ik wil gaan eten
Trainingsschema uitprinten zodat ik niet steeds op mijn telefoon moet kijken

Improviseren

Dit allemaal, heb ik niet gedaan. En oké, het gaat heus niet iedere week goed, maar ik had juist extra tijd en ik heb er niet eens over nagedacht. Dat is een beetje raar. Normaalgesproken plan ik dit en heb ik op z’n minst een vaag idee of indicatie van wat ik allemaal van plan ben. Nu dus niet. En ik neem het mezelf niet kwalijk, want dit gebeurd nou eenmaal. Soms gaat alles volgens plan, en soms moet je onwijs improviseren. En dat was ‘t deze week zeker. Improviseren.

Mislukte lunch

Dinsdag ging ik naar werk en ik had mijn hele tas weer gevuld met snacks. Ik probeer altijd mijn ritme aan te houden door rond 10 uur, 12 uur en 3 uur wat te eten, maar dat gaat tegenwoordig ook niet zo lekker. Ik vind het namelijk heel fijn om tijdens mijn pauze te wandelen, maar dit neemt een half uur in beslag. Oftewel: mijn hele pauze. En dat is niet zo handig. Mijn collega’s eten altijd brood en dat kunnen ze makkelijk meenemen. Maar lopen met een bakje eten vind ik toch niet heel ideaal. Ook haalt dit voor mij heel wat ‘focus’ weg, want ik kies ervoor om zo bewust mogelijk te eten, anders raak ik echt niet verzadigd.

Dus na het wandelen kom ik weer binnen en denk ik: ‘Ja ik ga nu niet ook nog uitgebreid eten, ik doe het later wel.’ Meestal gaat het dan zo dat ik pas rond 3 uur denk: ‘Shit ik heb nog niet geluncht.’ Dan warm ik mijn bakje op en eet ik achter mijn bureau. Alsnog niet bewust want ondertussen werk ik gewoon door. Dus dit is niet handig! Soms is het gewoon lastig met al die bakjes, haha. #tupperwarelife

Ik ga nog nadenken over een oplossing. Misschien gewoon korter wandelen en daarna rustig eten. Of eerst wat eten en daarna een kleine wandeling. Ik vind frisse lucht heel belangrijk, vooral als ik de hele dag op kantoor zit. Het geeft nieuwe energie en even wat ontspanning!

Donderdag: dit kan echt niet

Maar wat er donderdag gebeurde was echt, echt, ECHT niet handig. Ik voelde me zo stom! We gingen weer wandelen rond lunchtijd en ik had zoveel dingen te doen dat het eten er gewoon bij-in was geschoten. Niet ideaal, dus ik greep naar een Nakd reepje. Dat Nakd reepje werden er twee. En toen had ik nog een Energy Ball. En toen nog wat cup a soup.

Dit kan echt niet.

Ik heb die dag dus alleen maar snacks gegeten en geen goede gezonde maaltijd. Vind ik echt niet oke van mezelf. Ik merkte ook aan alles dat het gewoon niet lekker ging. Ik werd prikkelbaar, kon me niet goed focussen en voelde me licht draaierig. Jup. Niet goed gegeten en dan krijg je dat. Ik kwam thuis en ik zei tegen mijn vriend: ‘Ik heb gewoon de hele dag alleen maar snacks gehad. Hoe stom!’ En dat terwijl ik wel eten bij me had, maar ik nam het gewoon niet omdat ik er geen zin in had.

En dit komt dus allemaal omdat ik dit niet goed gepland heb. Geen mealprep gedaan, dus iedere dag wat simpele dingen meegenomen of een broodje. Die donderdag had ik wat leftovers mee omdat ik niks meer in huis had. En daar kwam ik pas ‘s avonds na 21:00 achter. Echt ik ben zo verbaasd over mezelf, want dit gebeurt nooit.

De keerzijde

Misschien wel goed dat ik deze ‘keerzijde’ nu ook een keer gezien heb, om mezelf weer een beetje op scherp te zetten en te laten inzien dat het echt loont om wel vooruit te plannen en goed na te denken over mijn voeding. Ik weet nu wat ik voor komende week ga doen, haha.

Een bijkomend gevolg van mijn voedingspatroon van afgelopen week, is dat ik me heel erg moe voelde. Ik had behoefte aan veel nachtrust en spierpijn hield langer aan. Niet dat ik teveel heb gegeten of ongezond heb gedaan, dat niet, maar het miste gewoon meer groente en vitamines. Een Nakd reepje is in principe niet ongezond, maar als je er een paar op een dag eet en dat beschouwd als ‘lunch’ gaat er toch wel iets mis. Althans, bij mij!

Het plan voor deze week

Deze week weer goed plannen, beter bedenken wat ik wil gaan eten en meer groente en fruit. Ik vind het belangrijk om dit soort momenten ook met jullie te delen om maar aan te geven dat het bij mij ook lang niet altijd even goed gaat! Het is een proces van vallen en opstaan en je lichaam leren kennen. Ondanks dat ik dit al een aantal jaar doe, leer ik nog steeds.

Ik wens je weer een hele fijne week toe en onthoud: You can do it!!!

DELEN

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here