calorieën tellen

Calorieën tellen is iets wat niet iedereen fijn vindt. Het is ook helemaal niet nodig om alles bij te houden en te tellen, maar het kan wel enorm helpen. Toch kan het ook tegen je werken, dus voorkom dat je deze fout maakt!

Ik doe het zelf ook: calorieën tellen. Wanneer mensen dit van mij te horen krijgen, is vaak de eerste vraag: ‘Dat is toch helemaal niet nodig?’ Nee, dat klopt helemaal. Calorieën tellen is absoluut niet nodig om je doelen te bereiken. Het geeft echter wel inzicht in hoeveel je eet en wát je eet. Nu ik zelf al meer dan 4 jaar bezig ben met deze gezonde leefstijl, weet ik natuurlijk wel hoeveel ergens in zit en of iets echt gezond is of niet.

‘Maar Louella, waarom tel je dan nog?’

Ik heb een tijdje geprobeerd om niet meer te tellen, maar dat ging niet heel soepel. Ik merkte dat ik excuses ging verzinnen en mezelf voor de gek hield. Ik praatte mezelf aan ‘dat ik nog niet zoveel had gehad’ en dat ik vast nog wel wat meer van ‘x’ en ‘x’ kon eten. Met als gevolg dat mijn progressie er onder leed. En dat moeten we natuurlijk niet hebben! Momenteel zit ik nog in een cut fase. De laatste cut fase die ik ooit zal doen (hopelijk). Ik wil namelijk niet meer steeds ‘bulken’ en ‘cutten’ omdat ik nu het lichaam heb bereikt waar ik blij en gelukkig mee ben. Dus zodra ik nog iets droger ben en me helemaal happy voel, stop ik hopelijk ook met tellen.

In de fases dat ik echt gericht naar een doel toe werk, vind ik het belangrijk om dus wel te tellen om mezelf gefocust te houden. Tijdens een bulk of wanneer ik eet op onderhoud, doe ik dit dus veel minder, omdat het dan ook ‘niet zoveel uitmaakt.’

calorieën tellen

Maak deze fout niet

Ben je zelf ook calorieën aan het tellen, of wil je dit gaan doen? Dan heb ik iets heel belangrijks waar je zeker even op moet letten. Het gaat om het afwegen van je voeding in rauwe en gekookte toestand. Wat ik in het begin van mijn journey deed was het volgende.

Ik ging naar de supermarkt en kocht daar een pak kip. Ik berekende hoeveel ik ongeveer nodig zou hebben en nam dit mee naar huis. Daar woog ik de kip nog een keer in zijn rauwe toestand. Eenmaal gebakken en klaar voor gebruik, verdeelde ik alles in mijn bakjes. En je raad het al: toen werd het nog een keer gewogen! Dus het ging van rauw naar bereidde toestand. Soms vulde ik het rauw in en op andere momenten de gekookte variant.

Waarom kan dit je progressie nadelig beïnvloeden?

100 gram kip in rauwe toestand bevat 115 calorieën en ongeveer 23 gram eiwitten. Maar de gekookte kip wordt al snel 165 calorieën en 30 gram eiwitten. Dat is een enorm verschil! Stel je voor dat je dit met alle voedingsmiddelen doet, dan wordt het een chaos en kloppen je aantallen dus niet. Hetzelfde geldt voor rijst, hiermee kan je dus ongemerkt heel wat calorieën wegwerken als je het niet altijd op dezelfde manier invult. Dit kan dus de reden zijn dat je geen gewicht verliest ondanks dat je echt goed let op je calorieën. Ik kan me ook niet herinneren dat ik dit eerder heb gedeeld, maar het kan dus wel een hele belangrijke schakel zijn in het maken van progressie.

calorieën tellen

Werkt het voor jou?

Want zoals je weet is er maar één ding nodig voor gewichtsverlies en dat is een calorie-tekort! Zorg daarom dat je kiest voor één manier van wegen en niet beide. Zo zit je altijd goed. En vind je het maar niks om je calorieën te tellen en alles bij te houden? Doe het dan niet meer. Maak je eigen regels en vind je eigen weg in wat werkt voor jou en wat niet. Het moet op de lange termijn effectief zijn en als dat niet het geval is, is het misschien tijd om dit bij te stellen, zodat je het je leven lang kunt volhouden.

DELEN

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here