intuïtief eten

Hoe kan je het beste eten op gevoel? En welke voordelen zitten er aan vast? Ontdek of intuïtief eten iets voor jou is, leer luisteren naar je lichaam en vind balans in je gezonde leefstijl!

Je hoort het me wel vaker zeggen: luister naar je lichaam. Maar wat houdt dit precies in wanneer je kijkt naar intuïtief eten? Eigenlijk is het niks anders dan eten wat voor jou op dat moment goed voelt. En als je denkt dat je dit met een dieet ook kunt doen, dan heb je ‘t mis. Want bij een dieet gaat het vaak om een plan wat je volgt en dat is hier nou weer net niet de bedoeling.

Je intuïtie

Je hebt het vast weleens gehoord, mensen die tegen je zeggen: ‘luister naar je intuïtie.’ Dat stemmetje dat je diep van binnen hoort en voelt die je altijd de juiste kant op zou moeten leiden. Intuïtief eten is eigenlijk net zo, maar dit richt zich dus alleen op alles wat je consumeert. Het vertelt je wat je op een bepaald moment het beste kunt eten. Dit is gebaseerd op keuzes die continu met je mee veranderen.

Welke keuzes maak jij?

Een gezonde leefstijl valt of staat met deze keuzes. Er zijn zoveel methodes en manieren om je gezond te voelen dat het heel goed kan zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Je koopt recepten boeken, leest veel informatie, tips en verdiept je in hoe je lijf werkt. Maar als je het niet echt een onderdeel maakt van je leven en er dus een langdurige leefstijl van maakt, zal het je uiteindelijk niet het gewenste resultaat opleveren. Ook heb je hierbij kans dat je na een aantal weken of maanden, weer terugvalt in je oude gewoontes.

intuïtief eten

Leer luisteren naar je lijf

Tot je leert te luisteren naar je lichaam. Tot je leert luisteren naar je gevoel. Ik krijg nog steeds ontzettend vaak de vraag: hoe combineer jij toch al dat lekkere eten met de wat ongezondere voedingsmiddelen, terwijl je aan het cutten / afvallen bent? Nou, ik kan je één ding zeggen: dit is niet van de een op de andere dag ontstaan. Hier zijn echt een aantal jaren overheen gegaan. En die jaren had ik echt nodig om tot ontdekking te komen dat het niet nodig is om 24/7 super strict en strak op mijn voeding te letten, maar dat het ook prima is om doordeweeks een Oreo, ijsje of iets anders lekkers te eten. Het kan allemaal! Want in principe kan je alles eten wat je wilt en nog steeds afvallen. Ik heb daar ook een artikel over geschreven, dus als je daar meer informatie over wilt kan ik je zeker aanraden om die eens te lezen.

Balance is key

Het draait dus eigenlijk allemaal om balans, weten wat je wilt (motivatie) en doorzettingsvermogen. Nou heb je deze termen ongetwijfeld vaker gehoord en is het niks nieuws dat ik dit zeg. Toch vergt het wat oefening en ik kan me heel goed voorstellen dat je hier moeite mee hebt. Want waar vind je die balans? Hoe weet je wat je wilt en hoe houd je daar aan vast? Hoe ontwikkel ik mijn doorzettingsvermogen? Dit zijn allemaal vragen waar je tegenaan zult lopen wanneer je net begint met het ontwikkelen van een gezonde leefstijl.

Wanneer wél en wanneer niet?

Het gaat er om dat je weet wanneer je ‘nee’ zegt tegen een stukje taart op een verjaardag. Dat je weet dat je dat vierde glas wijn eigenlijk niet moet nemen. Dat extra opscheppen vandaag niet handig is. En ga zo maar door. Wanneer je intuïtief eten probeert te ontwikkelen valt en staat het eigenlijk met de prioriteiten die je voor jezelf stelt. Als je heel graag gezonder wilt worden, dan is de keuze makkelijk gemaakt. Je zet namelijk alles op alles voor je doel, maar slaat er niet in door. Je weet wanneer het genoeg is en wanneer het niet heel handig is om meer van een bepaald product te consumeren. Dit is je intuïtie en je gevoel. Je weet het wel, maar luister je er ook naar? Want daar zit ook een verschil in!

intuïtief eten
Nu denk je misschien: ‘ja maar dan eet ik straks alleen maar ongezond omdat mijn gevoel vaak zegt dat ik wel wat extra’s mag, of dat ik goed heb gesport en dat het nu niet veel uitmaakt wat ik eet.’

Dit soort gedachtes kan je in het begin inderdaad ervaren, maar wanneer je keuzes worden gesteund door de motivatie en jouw wens om gezonder te leven, zal je lichaam je steunen. Heb je een hele tijd gezond gegeten en voel je je hierdoor helemaal super? Dan wil je dit gevoel juist vasthouden. Wanneer je gezond eet zal je lichaam je hier de voordelen van laten zien. Je hebt meer energie, kan langer door, hebt goede trainingen, mooiere huid, betere nachtrust en ga zo maar door! Je lichaam wilt dat jij je goed voelt. En als je eenmaal weet hoe dit voelt, is de kans groot dat je niet meer terug wilt. Dat je dit fijne gevoel vast wilt houden. Het is alleen wel zaak dat je het probeert. Dat je actie onderneemt om die balans te vinden en dat je leert naar je lichaam te luisteren. Leg de connectie met je intuïtie en leer jezelf hierop te vertrouwen.

1. Moeite met lekkere trek

Heb je vaak zin in ongezonde voeding? Onthoud dan dat dit niets meer is dan communicatie tussen je hersenen en je lijf. Ik heb heel wat artikelen geschreven over eetbuien en omgaan met emotie eten, dus die artikelen zijn het ook waard om even te lezen. Het belangrijkste hierbij is wederom om te luisteren naar je lichaam. Heb je bijvoorbeeld:

Veel stress gehad? (emoties)
Slecht geslapen?
– Niet goed voorbereid? (niet genoeg eten mee of niks gezonds in huis)
– Weinig water gedronken? (heb je gewoon dorst i.p.v. honger?)
– Slechte gewoontes?

Noem maar op. Dit kunnen allerlei redenen zijn dat je ineens zin krijgt in lekkere dingen. Wanneer je leert wat je lichaam eigenlijk tegen je probeert te zeggen en je de signalen herkent, kan je hier op inspelen. Een tip die ik hiervoor wil geven is: schrijf op wat je eet en hoe je je voelt! Dit kan in het begin van je gezonde leefstijl heel goed helpen omdat je zo beter inzicht krijgt in wat voor jou werkt en wat niet. Je hoeft er ook niet over na te denken en ziet sneller oorzaken en gevolgen in van wat je consumeert. Ideaal! Zo kan je emotie eten en eten uit gewoonte beter onder controle krijgen.

intuïtief eten

2. Bewust zijn van je eten

Als je op zoek bent naar duidelijke reacties van je lichaam is het belangrijk dat je zo bewust mogelijk eet. Hoe kan je anders die signalen opvangen? Als je ondertussen bijvoorbeeld druk bent met het volgen van een serie, of aan het werk bent? Dat gaat een stuk lastiger en de kans is groot dat je hierdoor niet optimaal kunt aanvoelen wat je lijf nodig heeft. Zorg daarom dat je bewust eet. Hiermee bedoel ik dat je rustig de tijd neemt en ook daadwerkelijk realiseert dat je eet. Wanneer je hier bewuster mee om gaat zal je merken dat je ook sneller verzadigd raakt!

3. Je hebt er maar één

Onthoud dat je maar één lichaam hebt. Daar moet je het mee doen. Ons lichaam doet zoveel voor ons en het kan zoveel hebben. Wordt het niet eens tijd om wat terug te doen? Om echt bewust om te gaan met ons eten, aan te voelen wat het nodig heeft en echt te genieten? Het is zo belangrijk om een gezonde relatie met je lichaam en alles daaromheen op te bouwen. Hoe meer je weet, hoe beter je je verdiept in hoe alles werkt, hoe beter je daarop kunt inspelen en je lichaam voor je kunt laten werken in plaats van tegen je.

Dus wanneer je begint met intuïtief eten, onthoud dan dat luisteren naar je lichaam het belangrijkste is. Je doet wat je kunt en je doet je best. Ups en downs horen erbij, maar met oefening en door het gewoon te doen kan je een heel eind komen!

1 REACTIE

  1. Super fijn artikel en ik ben nu aan het werken naar luisteren naar mijn lichaam! Ben momenteel naar eigen zin wat te veel bezig met puzzelen met macro’s en zou dit graag afbouwen, maar dat vind ik best vet moeilijk, die ‘controle’ zeg maar weglaten. Stel dat ik een dag niet zou invoeren, en niet speciaal meer of minder eet, maar de volgende dag wel wat opgeblazen sta, steek ik het allemaal daarop! Echt heel stom, maar ik moet dat vertrouwen in mezelf nog ff leren 😀 het is al iets dat ik het besef, right 😉
    Anyway, ik vroeg me ook af of jij soms ook zoiets hebt van “ignorance is bliss”. Hoe meer ik namelijk te weten kom over wat er goed en slecht voor mijn lichaam is, hoe moeilijker ik het vind om los om te gaan met de meeste voedingsproducten. De ouders van mn vriend koken bijvoorbeeld altijd met pakjes en zakjes, en ik heb geen problemen om daarmee mee te eten, mààr ik voel me achteraf wel nooit echt denderend goed omdat ik weet wat voor dingen er in m’n lichaam gegaan zijn. Herken jij dat ook? Of ben ik gewoon te streng? Hehe

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here