portie controle

Geen zin om al je voeding af te wegen maar wil je wel portie controle? Gebruik deze makkelijke manier en voorkom dat je gek wordt van het bijhouden van al die getallen.

Vooral in het begin van een gezonde leefstijl maak je heel veel veranderingen door. Dit kunnen grote, maar ook kleine dingen zijn. Naar de sportschool, gezonder eten, boeken lezen om steeds meer te weten te komen, recepten uitproberen, cardio vormen uitproberen… Kortom, er is al zoveel te doen en rekening mee te houden, dat eten invullen in een app en alles afwegen soms gewoon teveel gedoe is. Daarom ga ik je in dit artikel uitleggen hoe je jouw porties onder controle kunt houden zonder continu alles te wegen.

Ik kan het best eens proberen…

Toen ik zo’n vier jaar geleden net begon met mijn fitte leefstijl, woog ik ook niks af. Ik had niet eens een weegschaal in huis, omdat ik het niet nodig vond. Pas later, toen mijn doelen echt heel serieus werden (sixpack) vond ik het nodig om eten ook af te wegen. Mijn schoonbroer deed dit toen ook al en hij behaalde altijd hele goede resultaten. Ik dacht: ik kan het best eens proberen! Dus ik kocht een weegschaal en woog de meeste dingen af. Vooral beleg, nootjes en sauzen aangezien je hier al snel te veel van kunt eten.

portie controle

Gedoe!!!

Toch moet ik toegeven dat het heel veel gedoe is. Want je lichaam is geen rekenmachine. Het weet niet of het 20 gram kwark meer of minder krijgt. Het weet niet of je 5 gram meer nootjes eet dan gisteren. En ga zo maar door. Het is dus absoluut niet nodig om alles af te wegen. Vooral niet als je hier echt een leefstijl van wilt maken. Want een leefstijl draait om iets wat je je leven lang kunt volhouden. Zie jij jezelf je hele leven alles afwegen? Nope, ik ook niet, dus waarom zou je?

Maar jij weegt toch ook je eten?

Ja, maar zoals hierboven al vermeld, weeg ik nog steeds alleen de dingen waardoor ik echt snel onbewust te veel kan eten. Dus voedingsmiddelen zoals pindakaas, noten, bakvet (coconut oil), saus, dressing en spreads. Dit soort producten weeg ik vrijwel altijd af. Maar ook rijst, pasta en andere meer high calorie voedingsmiddelen. Dit doe ik omdat ik nu in een cut fase zit. Ik probeer iets af te vallen en daarom vind ik het fijn om hier goed op te letten omdat ik weet dat het een verschil kan maken. Ik neem mijn doelen serieus en ga er dan ook serieus mee om. Toch wil ik er vanaf stappen zodra ik tevreden ben met mijn lijf. Niet dat ik me nu ongemakkelijk voel of niet lekker in mijn vel zit, maar ik weet dat ik me gelukkiger en fitter voel als er net wat meer af is. Zoals ik net al zei heb -ook ik- geen zin om een leven lang te wegen wat ik eet.

Maar hoe kan ik toch mijn porties onder controle houden?

Nu vraag je je misschien af hoe je zonder te wegen alsnog je porties onder controle kunt houden. Gelukkig bestaat er een andere simpele manier om toch die controle vast te houden. Hoe? Met je handen! Misschien heb je er al wel eens een infographic of een ander plaatje van voorbij zien komen. Het is een erg hand-ige (HA!) manier en ook simpel toe te passen.

In het plaatje kan je goed zien wat ik bedoel.
portie controle

Voorbeeld: voor iedere maaltijd eet ik twee handpalmen van een eiwitbron zoals kip, iets vegetarisch of ander vlees. Daarbij eet ik één vuist groenten, twee handjes koolhydraten en een duim vet. Hierbij is het belangrijk om wel consistent te blijven.

portie controle

Ik wil afvallen, hoe gebruik ik deze methode?

Dit is simpelweg een kwestie van uitproberen, maar een goede richtlijn die ik je hierbij kan geven is om altijd genoeg eiwitten en groenten te eten, dus die kan je aanhouden op twee handpalmen en een vuist groenten. Dit kan je altijd opschalen en dan zou je er voor kunnen kiezen om in plaats van twee handjes koolhydraten, één te doen. Daarbij kan ik je wel aanraden om die hele duim vet altijd te consumeren omdat vetten je ook helpen bij gewichtsverlies.

Ongemerkt controle houden

Dit is ook super handig als je veel onderweg bent of bij familie gaat eten. Je hebt in principe altijd de controle en bent niet afhankelijk van een weegschaal. Ideaal! Ook voorkom je hiermee eventuele opmerkingen van anderen die het raar vinden dat je je eten wilt afwegen. Zo kan je ongemerkt toch controle behouden en behoud je je positieve mindset!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here