op dieet

Ik zeg altijd dat ik er tegen ben, maar nu doe ik het toch: ik ga op dieet! Toch heeft het wel een andere reden dan je misschien denkt en is het meer voor mijn eigen comfort…

Weekvlog #17/DEEL 1. Shoppen, lunchen & op dieet!

My best friend

Op maandag had ik nog een extra dag vrij want het werd weer eens de hoogste tijd om af te spreken met mijn beste vriendin: Michell! We hadden wat ontzettend leuks te vieren en gingen daarom gezellig koffie drinken, lunchen en winkelen. Wat hebben we het leuk gehad! Dit was een hele fijne start van mijn week want de dagen die hierop volgden waren onwijs productief.

Easy peasy

Ik kreeg het ene na het andere idee en had mijn werk binnen no-time af. Daarbij voelde ik me emotioneel ook veel stabieler dan twee weken geleden. Toen had ik zo’n rot week! Maar zonder slechte dagen, geen goede dus het was heel fijn om dit weer te ervaren. En ik weet niet eens meer hoe ik er op kwam, maar op dinsdag bedacht ik me ineens dat het goed zou zijn om wat nieuws te proberen voor mijn prikkelbare darm. De afgelopen tijd was stressvol en hierdoor had ik veel meer last van PDS klachten. Stress heeft bij mij de grootste invloed op mijn darmen, en dat heb ik zeker gemerkt. Ik vond het de hoogste tijd om ook dit uit te balanceren en ging daarom aan de slag met het FODMAP dieet. Je hebt me er ongetwijfeld op social media al over gehoord, want mijn hele week stond in het teken van dit dieet.

Diëten is stom?

En ja, ik zeg altijd dat ik niet ga diëten omdat diëten stom is en niet op lange termijn is vol te houden, maar gelukkig hoeft dat ook niet met FODMAP. Het is meer een 6 weken plan om te kijken waar je darmen wél en niet goed op reageren. Zo weet je voor welke producten en voedingsmiddelen je overgevoelig bent en welke je absoluut niet kunt hebben. Op die manier kan je permanente veranderingen in je leefstijl creëren en is het een stuk makkelijker om met de klachten van PDS te kunnen leven.

Iedere ochtend drama

Want het is echt een drama. Vooral als ik dus veel stress heb gehad. Iedere ochtend krampen, heftige buikpijn en last van buikloop (sorry voor de details, but just keeping things real.) Dit is dus ook de reden dat ik die paniekaanvallen heb gekregen, omdat ik bang ben dat ik het niet onder controle kan houden. Gelukkig is het nooit mis gegaan, want een groot deel is allemaal mindset. Toch weet ik dat ik met voeding ook heel veel impact kan maken op mijn darmen. Want tja, alles wat je eet moet toch door dat hele stelsel.

Goede hoop

Na slechts 3 dagen echt goed letten op alle grote FODMAPS, ‘s avonds een kleine meditatie sessie en een paar mini yoga sessies na iedere workout merkte ik dat mijn darmen al een stuk rustiger waren. Dus goede hoop voor mij! Want voor ongeveer 75% van alle mensen met PDS, werkt het FODMAP dieet. En ik denk voor mij dus ook (mits ik me rustig houd en zo min mogelijk stress ervaar!)

Dit nieuwe dieet proberen geeft me nieuwe energie en ik merk dat ik het echt leuk vind om -ook voor jullie- weer nieuwe dingen te leren en hierover te gaan schrijven. Ik heb heel veel privé berichtjes mogen ontvangen met vragen als: wat is het FODMAP dieet? Wat zijn FODMAP’s en ga je de FODMAP receptjes ergens bundelen of dit verwerken in artikelen? Nou, ik ga hier wel zo veel mogelijk mee proberen te doen. Er komt deze week sowieso een artikel online over het FODMAP dieet zodat je er zelf ook eenvoudig mee kunt starten en je gelijk alle informatie hebt die handig kan zijn. Dus stay tuned!

Gewoon doorgaan

Mijn workouts gingen redelijk. Ik kan niet zeggen dat ze op en top gingen, want door die warmte voel ik me soms gewoon een enorme slappe vaatdoek. Ik kreeg hier best veel vragen over: ‘hoe kan jij trainen met dit warme weer?’ En mijn antwoord hierop was: ‘gewoon gaan en kijken wat je kunt doen.’ Tja. Want ik kan wel thuis gaan zitten en denken ‘t is te warm dus ik ga gewoon niet, maar ik kan ook gaan en dan zien hoe het uitpakt. Ik probeer er meestal het beste van te maken. En de ene keer lukt dat veel beter dan verwacht, terwijl ik de andere workout na 2 oefeningen al behoefte heb om te stoppen.

Het weer kunnen we niet veranderen, dus aanpassen en doorgaan! En dat is ook precies wat ik deze week weer ga doen. Ik hoop dat je de weekvlogs ook gaat kijken! (Deel 2 komt morgen op Youtube.)

Wil je me steunen? Abonneer je dan op mijn kanaal, het is gratis en zo blijf je altijd op de hoogte van alle nieuwe video’s.

Fijne week en zet ‘m op!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here