body positivity

Ik deel heel veel artikelen over fit worden & afvallen, maar heb nog nooit wat geschreven over body positivity. Ook heb ik een gratis hulpsheet voor je voor meer positiviteit!

Dag in dag uit ben ik bezig met gezondheid, fitness en alles daar tussenin en omheen. Ik schrijf veel artikelen over afvallen en het creëren van een gezonde leefstijl. Toch is er even iets wat ik wil zeggen want volgens mij heb ik dit nooit eerder zo benoemd.

Mijn blog is 5 jaar geleden gestart omdat ik dames wil laten zien dat wanneer je je niet gelukkig voelt met je lijf, het wel degelijk mogelijk is om zelf het heft in handen te nemen en te veranderen naar iets waar je je wél comfortabel bij voelt. Ongeacht wat het doel is waar je naartoe wilt werken.

De meeste willen wat kilo’s kwijt en net wat meer in balans zijn. Maar er zijn ook dames die een hele transformatie willen ondergaan en heel wat willen afvallen of die juist willen aankomen. Op mijn blog probeer ik daarom van zoveel mogelijk perspectieven de artikelen te schrijven en de video’s te maken. Ik ben heel eerlijk, open en promoot een gezonde leefstijl waarin diëten niet voorkomt en balans het belangrijkst is. Toch voert afvallen wél vaak de hoofdtoon omdat hier simpelweg de meeste belangstelling voor is. Ook weet ik hier natuurlijk het meest van omdat ik zelf een grote transformatie ben ondergaan:

Mijn journey is behoorlijk drastisch geweest en mijn lijf heeft heel wat verschillende vormen aangenomen in de afgelopen jaren. Toen ik een relatie kreeg met mijn vriend ben ik heel wat aangekomen tot ik 90 kilo woog. Vervolgens verloor ik er 10 door mijn leefstijl te veranderen en te gaan sporten. Daarna werd ik letterlijk verslaafd aan fitness en verloor ik er nog eens 20. En alsof dat nog niet genoeg was besloot ik te bulken en kwam ik expres 20 kilo aan als een soort experiment.

Na een aantal jaren bulken (aankomen) en cutten (afvallen) ben ik nu in een fase beland dat ik nog maar één ding belangrijk vindt: balans. Een evenwichtige leefstijl waarbij ik me gelukkig voel en kan genieten van alles wat het leven te bieden heeft.

Maar als fitness en health blogger heb ik natuurlijk ook een voorbeeldfunctie. Eerder dacht ik altijd dat een sixpack de standaard was en dat ik mijn lijf altijd in die staat moest behouden om te inspireren en om mijn ‘voorbeeldfunctie’ vast te houden. Want telkens als ik een foto deelde van mijn snoeiharde abs of onwijs droge rug, kreeg ik honderden likes en ontzettend veel comments. Mensen kregen hier inspiratie van en ik kon ze motiveren met mijn extreme shape. Ondanks dat het er super fit uitzag, voelde ik me niet gezond. Daar voelde ik enorme tegenstrijd want dat is wél wat ik uit wil dragen naar mijn publiek.

Want hoe kan ik een gezonde leefstijl promoten als ik er heel wat voor moet laten en heel wat voor moet doen om die extreem droge shape te behouden?
Hoe gezond is het als ik rondloop met een vetpercentage van 12% waarbij ik me alleen maar bagger, chagrijnig en extreem vermoeid voel?
Hoe gezond is het als mijn gedachten continu afdwalen naar junk food, lekker eten en een berg chocolade?

Jup. Niet zo gezond en totaal niet iets wat een leven lang vol te houden is. En dat is wél wat ik met mijn blog wil uitdragen. Je leefstijl zo dusdanig aanpassen dat het goed vol te houden is, dat je kunt genieten, je gelukkig voelt en dat je in balans bent. Voor de rest van je leven.

Tuurlijk zijn er ook ontzettend veel dames met een heel ander lichaamstype dan ik en die van nature een platte buik / sixpack hebben. Dat kan! Want ieder lijf is anders en niemand is hetzelfde. Dus of je nou gespierd, mager, dik, stevig of wat dan ook bent: Als jij je gezond en fit voelt en blij bent met hoe je er uit ziet, dan is dat toch super?

Want dat is het aller, aller belangrijkste. Dat je je gezond, gelukkig en fit voelt.

En nee, daarvoor hoef je geen sixpack te hebben.
Daarvoor hoef je geen platte buik te hebben.
Daarvoor is het niet nodig om 5-6 keer per week te sporten, alleen maar salades te eten, dag in dag uit een groene smoothie naar binnen te werken en alle snacks, ijsjes, burgers, pizza en pasta te laten staan.

Om je gezond en fit te voelen is het meer dan oké om een buikje te hebben of wat dikker te zijn. Want gezond en fit is niet gekoppeld aan een bepaalde maat, vetpercentage of getal op de weegschaal.

Get that shit out of your head please.
Serieus.

Mijn missie is om iedere vrouw zich gelukkig en gezond te laten voelen. Met welke maat, gewicht of vorm dan ook. HET BOEIT NIET.

Als jij ‘s ochtends in de spiegel kijkt en zegt: ‘Wauw, ik voel me zo gelukkig en gezond in dit lijf’ dan ben je er toch?! Dan heb je je doel bereikt! En als daar maat 42, 38, 44, 34, 46 of wat dan ook aanhangt: NOU EN! Dat is maar een label in een stuk kleding, een getal, twee cijfers. Die bepalen niet hoe jij je zou moeten voelen of hoe de wereld jou zou moeten zien.

Ieder lijf is mooi. Vooral als je iedere dag één ding draagt:
Een grote glimlach om dat je je gelukkig voelt. Omdat je gelukkig bent.

Een ander perspectief

Want probeer het ook eens te zien van een ander perspectief. We worden vaak beoordeeld op hoe we er uit zien, maar we vergeten vaak dat ons lichaam een bijzonder en prachtig systeem is die dagelijks zoveel processen op de automatische piloot voor ons in gang zet. Je kunt denken, zien, horen, voelen, ruiken, proeven en alles daaromheen. Hoe bijzonder is dat? Ik heb het de laatste tijd zo vaak gehad over dankbaarheid. Over blij zijn dat je lichaam werkt zoals het werkt. Dat je iedere dag kansen krijgt en op deze mooie planeet mag leven, groeien en ontwikkelen. Dat is toch een gift op zich? Dus of je jouw lijf nou mooi vindt of lelijk, of je nou dik, dun of gespierd bent: het gaat niet alleen om je uiterlijk. Je lichaam heeft meer functies dan ‘mooi zijn.’ Wees dankbaar dat het allemaal werkt. En dat alles erop en eraan zit. Want zo vanzelfsprekend is dat niet.

body positivity

Body Positivity hulp sheet

Om je nog wat extra te helpen heb ik een gratis download gemaakt. Op deze sheet staan een aantal vragen en manieren die je kunnen helpen om van je lijf te leren houden. Het enige wat je daarvoor moet doen is je inschrijven en vervolgens krijg je het wachtwoord om de pagina te bekijken.

LET OP:

Zorg er wel voor dat je eerst je inschrijving bevestigd! Als je niet bevestigd, ontvang je de code namelijk niet. En je spamfolder ook in de gaten houden, daar kunnen de mailtjes soms ook in belanden! En sla je wachtwoord ergens op zodat je ‘m later (bij nieuw materiaal) weer kunt gebruiken.

Heb je het wachtwoord al? Direct downloaden!

Heb je het wachtwoord al? Ga dan direct door naar de gratis downloads!

DELEN

1 REACTIE

  1. Hele mooie duidelijk tekst. Het is zo waar. En ik denk dat tegenwoordig Instagram er niet positief aan mee helpt en het juist een eetstoornis bij jonge meiden bevordert. Juist omdat je daar veel perfecte meiden ziet die veel te gezond eten en veel te veel sporten. Als ik naar mezelf kijk kan ik echt depri woorden als ik op Instagram kijk. Dan voel ik me ineens dik lelijk en ongezond. Terwijl dat helemaal niet zo is. Ik eet gewoon niet 2 x per dag alleen maar salades. Nee ik eet gewoon Hollandse gezonde pot met aardappelen pasta en in de middag 3 a 4 sneden broos. Maar tegenwoordig is dat nog done als je een fitgirl wilt zijn.
    Goed dat jij laat zien wat een gezond beeld van sporten en voeding is. Keep up the goos work!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here