nieuwe denkwijze

Deze week stond in het teken van een nieuwe denkwijze en persoonlijke ontwikkeling. Ik heb minder getraind maar aan het eind van de week wél een hele snelle 5K gerend!

VLOG: Weekvlog #22 / DEEL 1. Dit komt misschien heel raar over + Snelle maaltijden!

> Stay tuned: morgen deel 2!

Nieuwe denkwijze en persoonlijke ontwikkeling

Ik heb soms van die weken dat er ineens heel veel op zijn plek valt of dat ik tot nieuwe inzichten kom die echt veel doen voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Zo had ik afgelopen week af en aan last van mijn buik en normaalgesproken zou ik me er heel druk om maken. Maar toen dacht ik: dit is mijn probleem. Ik leg er te veel focus op. Ik ben er continu mee bezig. Dat ik hoop dat het goed gaat. Dat ik hoop dat de dag normaal verloopt. Dat ik hoop dat ik geen buikpijn krijg. Ja hallo! Wat zijn we aan het doen? Ja het is vervelend. Ja het is lastig, maar hoe meer ik me er op richt, hoe meer aandacht er heen gaat, hoe groter de druk wordt. Ik heb een nieuwe denkwijze nodig.

Nieuwe denkwijze: De 5 seconden regel van Mel Robbins

Je begrijpt dat dit een dikke note to self is, hé? Haha. Ik kwam ineens tot heel veel nieuwe manieren van denken. Zo ontdekte ik de 5 seconden regel van Mel Robbins.

Stel ik ben zenuwachtig en bang voor mijn rijles. Zo bang dat ik niet weg kan uit de auto en dat het helemaal mis zal gaan. Dan kan ik de 5 seconde regel toepassen. Daarin legt ze uit dat wanneer je terugtelt: 5,4,3,2,1 dat je je prefrontale cortex activeert. Als je daarna iets visualiseert wat je ermee wilt bereiken (iets moois) dat je dan dat gevoel van angst, verwisselt met een gevoel van enthousiasme. Omdat je visualiseert dat het goed gaat. Ik zal dan visualiseren dat ik na een uurtje rijden, blij de auto uitstap en dat het allemaal weer goed is gegaan. Want het gaat ook altijd goed. Dus er is geen reden voor paniek of angst, maar juist enthousiasme. De lichamelijke kenmerken die je krijgt bij een paniek of angstaanval zijn veelal: alertheid, zweet handjes, hartkloppingen etc. En dit is ook zo bij enthousiasme. Dus het enige verschil is de gedachte en de associatie die je er bij maakt. Het is moeilijk, maar zeker geen rare methode en manier van denken.

Acceptatie van dingen die buiten mijn controle vallen

Daarbij bedacht ik me ineens iets over een boom en de natuur in het algemeen. Misschien denk je: ‘Wat raar, waar haal je dit nou ineens vandaan?’ Maar voor mij is het een logische associatie en maakt het accepteren van dingen die buiten mijn controle vallen gewoon makkelijker. In mijn vlog (deel 1) leg ik deze nieuwe denkwijze ook uit. Stel, je hebt een boom. Een boom groeit en er groeien ook allemaal zij takken uit de stam. Deze worden vaak verwijderd, maar na verloop van tijd groeit het toch wel weer. Net als gras. Misschien is dit een beter voorbeeld, haha. Gras kan je om de zoveel weken maaien, maar het zal altijd weer terug groeien. Dat is de natuur. Het is wild en doet wat het zelf wilt. Dus wat je er ook in veranderd en probeert aan te passen, het groeit wel weer terug. Deze associatie maakte ik met dingen accepteren zoals ze zijn. Als ik iets wil veranderen of iemand wil helpen, maar diegene heeft daar niet om gevraagd, heeft het uiteindelijk nog geen zin. Iedereen doet namelijk waarvan hij/zij denkt dat juist is. En hoe hard je ook probeert om daarin dingen te wijzigen, het zal niet lukken. Zo is het nou eenmaal. Zo is de natuur.

Weten is 1, toepassen is 2

Zoals je wel leest en ziet in mijn weekvlog ben ik heel veel bezig met het creëren van een rustigere mindset waarin ik meer ‘fuck it’ kan denken en dingen kan laten gaan. Me niet steeds druk maken om kleine dingen die er niet toe doen en gewoon lekker de boel de boel laten. ‘Nou en’ is hierbij ook een hele goede gedachte. Ik maak echt van kleine dingen soms zo’n groot iets en dat is nergens voor nodig. Tuurlijk is dit niet iets wat nu permanent al bij mij is veranderd. Het kost tijd om deze mindset ook daadwerkelijk te gaan toepassen, maar dat ik de inzichten voor mijzelf helder heb is al echt een hele fijne stap.

Zo’n perfectionist!!

Ook heb ik op donderdagavond een nieuw boek binnen gekregen. Dit gaat over perfectionisme en waarom ‘prima’ ‘perfect’ is. Ik werd enorm geconfronteerd met mezelf want er stond een waslijst aan dingen die een perfectionist omschrijven en ik kon serieus op bijna al die dingen antwoorden: ‘ja, dit ben ik.’ Ik kwam mezelf dus heel erg tegen. Aan de ene kant was het herkenbaar en aan de andere kant voelde het wat overweldigend. Ineens zag ik alle dingen op papier staan die mij omschrijven en dat is nogal wat. Dus ben je zelf ook perfectionistisch of heb je er een handje van? Dan is dit boek misschien ook wat voor jou. Ik ben op moment dat ik dit artikel schrijf, nog maar net in het boek begonnen, dus een volledige review kan ik nog niet geven. Mocht je daar in de toekomst wel interesse in hebben, laat het dan even weten, dan zet ik dat op mijn lijstje!

Theorie examen voor de 3e keer

Op donderdag had ik mijn theorie examen. Ik had wederom goed geleerd, maar het is weer niet gelukt. Jammer, maar ik kan er niks aan doen. Ik ga nu voor de volgende keer naar een persoonlijk begeleider die me kan helpen bij het oefenen en de toetsen. Want ik denk veel te ver na! Ik kreeg bijvoorbeeld deze vraag tijdens een oefenexamen:

‘Mag je hier achteruitrijden?’ En dan zag je op het plaatje een auto die midden op de weg stond. Je zag alleen de voorkant dus je kon niet zien of er iets achter stond. Er waren geen borden of signalen dat je niet achteruit mocht rijden, dus dat kon gewoon. Maar ik antwoordde: ‘Nee.’ Waarom? Omdat ik dacht: ‘Ja misschien staat er iemand achter, dat kan toch niet? Je kan toch niet midden op de weg achteruit rijden?’ Terwijl dat niet de vraag is. Ik moet het gewoon letterlijk nemen. Ja je mag achteruit rijden want er zijn geen borden die aangeven dat je dat niet mag doen. Einde verhaal. Maar ik bedenk er dus allemaal dingen omheen wat voor mij ‘logisch’ zou zijn om te doen en daardoor maak ik fouten. Maar ik schijn zeker niet de enige te zijn want mijn schoonmoeder stuurde later een artikel door van RTL over een meisje die ook zoveel moeite had met de vragen. Lees het artikel hier.

Minder sporten voor meer rust + snelle 5K!

Omdat ik nog graag wat extra wou studeren voor mijn theorie examen heb ik op dinsdag en woensdag niet gesport. En dat voelde ook fijn. Het gaf me rust die ik ook echt nodig had. Op donderdag besloot ik te gaan hardlopen. Dit doe ik altijd binnen op de loopband in de sportschool. Ik ging voor de 5K en was zo vastbesloten dat het me ook echt lukte. En hoe! Binnen 31 minuut had ik er 5 kilometer op zitten en dat was een minuut sneller dan vorige week. Heel fijn en ontzettend gaaf dat ik zo’n mooie vooruitgang heb kunnen boeken. Ik zat zelfs aan mijn maximum hartslag en was ook helemaal kapot na non stop rennen. Toen heb ik mijn workout afgesloten met meditatie en yoga en dat was ontzettend fijn. Heerlijk!

Voor komende week wil ik nog meer doen met mijn ontwikkeling en nog meer ‘fuck it’ en ‘nou en’ zeggen tegen dingen en situaties. Onder het mom: ‘I can do it!’ en You can do it too! Fijne week allemaal, kick some ass!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here