weer aan de slag na vakantie

Weer aan de slag na vakantie kan een behoorlijke opgave zijn. Na al dat relaxen en lekker eten moet je weer terug in je oude ritme. Maar hoe doe je dat? En hoe word je gemotiveerd? Ik heb 7 tips!

Weer aan de slag na vakantie

Je hebt net een heerlijke vakantie gehad met veel zon, zee, leuke dingen, lekker eten en vooral heel veel rust en ontspanning. Zo veel tijd om lekker te doen waar je zin in hebt en je nergens zorgen om maken. Je batterijen zijn weer flink opgeladen en je hoofd zit vol met leuke nieuwe ideeën. Dat doet wat met je. Maar als je net terugkomt van vakantie of zelfs al tijdens de laatste dagen van je vrije leventje, begint de realiteit langzaam weer zijn intrede te doen.

weer aan de slag na vakantieHet werk-, school- en sportritme staat weer voor de deur. Hallo reality check! Gatver. Nu moet je langzaam weer wennen aan de dagelijkse sleur. En dat kost even wat tijd. Gun jezelf die tijd dan ook, want de afgelopen weken ben je niet op kantoor geweest, heb je geen mails gelezen, niet gesport, minder gezond gegeten, minder tijd op social media doorgebracht en ga zo maar door. Voordat je op vakantie ging zat je in een goede flow en nu is het de kunst om die zo snel mogelijk weer terug te vinden.

Maar zo makkelijk gaat dat vaak niet.

Want die rode draad die normaalgesproken door je dagelijkse ritme liep, is nu even ver te zoeken. Dus waar begin je dan?

1. Maak een duidelijke planning

Door dingen te noteren en van je af te schrijven, haal je het uit je hoofd. Dit is hard nodig want je hebt waarschijnlijk geen flauw idee waar je het beste kunt beginnen. Begin met een planning. Wat wil je de komende week gaan doen? Wat moét je echt doen? Welke speciale en/of belangrijke dingen staan er op het programma? Maak alles voor jezelf inzichtelijk door het in je agenda of in een notitieboekje te schrijven. Uit je hoofd, op papier.

2. Gezond eten weer oppakken

Ook het gezonde eten heeft tijdens een vakantie natuurlijk niet de hoogste prioriteit. Daarom is het belangrijk dat je bij thuiskomst goed naar je lijf luistert. Wat voelt goed? Wat heb je nodig? Sommige mensen vinden het fijn om direct weer zo te eten zoals voor de vakantie en anderen hebben daar net wat meer tijd voor nodig. Is dit laatste op jou van toepassing? Probeer dan iedere dag weer wat meer van je oude routine te introduceren. Langzaam maar zeker rol je zo weer in je oude gewoontes en kan je de draad weer oppakken.

weer aan de slag na vakantie

3. Spijt & vakantiekilo’s?!

Kom je thuis en heb je last van schuldgevoelens? Spijt van hoeveel je gegeten hebt en ben je nu bang dat je bent aangekomen? Maak je dan niet al te druk. Stap niet direct op de weegschaal want de kans is groot dat je gewoon vocht vasthoud. Je moet het namelijk wel heel bont maken wil je echt keiharde kilo’s aankomen. Lees dit artikel over ‘hoeveel kan ik aankomen in één dag?’ maar eens! Dat stelt je wel gerust. En wat dan nog? Je hebt vakantie gehad. Dan hoor je te genieten. Dan eet je veel ijs. Dan eet je wat meer koolhydraten en ongezonde vetten. Nou en? Heb je ervan genoten? Mooi. Heb je het leuk gehad? Mooi! Maak je dan nu niet zo druk om je looks, want als je je oude ritme gewoon weer oppakt is er niks aan de hand. Dat beloof ik je.

4. Stel nieuwe doelen

Niets is zo fijn als het stellen van nieuwe doelen. Wat wil je in de laatste paar maanden van 2018 bereiken? Waar word je gemotiveerd van? Je kunt mijn Goal Setter Goal Getter worksheet gebruiken om je doelen te formuleren. Door ze op papier te zetten krijg je een helder beeld van wat je wilt bereiken en kan je de nodige acties inplannen om er ook daadwerkelijk iets van te maken!

5. Cravings?

Op vakantie eet je vaak wat meer en geniet je van grotere porties. Je lijf kan daar makkelijk aan wennen. Je hebt 3 weken een heel ander (ongezonder) voedingspatroon gevolgd waarin alles mag en kan. Ga je weer aan de slag na vakantie, dan kan het dus zijn dat je meer (ongezonde) honger of cravings ervaart. Het leven is actiever, je bent weer meer ‘on-the-go’ en die bergen koolhydraten en suikers zijn verleden tijd. Dit is alles behalve raar want junkfood werkt verslavend. Zorg er daarom voor dat je dit niet als excuus gebruikt, maar het omzet in iets positiefs. Gebruik het als motivatie!

6. Lege koelkast = vullen met healthy stuff!

Tijd om boodschappen te doen. Vul je koelkast en keukenkastjes met allemaal gezonde verantwoorde dingen zodat je die cravings die we net besproken hebben, kunt tackelen en kunt voorkomen. Wat je niet in huis hebt kan je ook niet snacken, remember? En heb je weinig inspiratie voor gezonde boodschappen? Dan heb ik daar een handige printable voor. Ook heb ik tips voor als je door de supermarkt loopt dus dat moet helemaal goed komen!

En tot slot, één van de belangrijkste punten uit dit hele lijstje:

7. Gun jezelf wat tijd

Je moet het wat tijd gunnen. Je lijf en mindset hebben 3 weken op ‘inactief’ gestaan, dus even wennen is alles behalve raar! Begin rustig, plan de eerste week zo min mogelijk afspraken en ga niet meteen als een gek trainen (tenzij je tijdens je vakantie gewoon door hebt gesport, dan maakt het natuurlijk niet zoveel uit.)

Hopelijk heb je wat aan deze tips en kan je de draad iets gemakkelijker weer oppakken. Succes, you can do this!

DELEN

1 REACTIE

  1. haha, gisteren had ik mijn eerste werkdag weer na de vakantie en mijn god wat viel het zwaar. Zwaar om weer in het ritme te komen, motivatie te vinden en energie. Hopelijk gaat dat nu wat beter..

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here