feestdagen

Een gezonde leefstijl ontstaat vaak door vallen en opstaan. Het is een reis van ontdekken en erachter komen wat je wilt en welke doelen je wilt nastreven. Toch is een gezonde balans vinden best wel lastig, maar ik ga je vandaag een aantal tips geven om je alvast een beetje opweg te helpen.

Gezonde leefstijl: Hoe creëer je balans tijdens feestdagen?

Balans in je leefstijl, ook tijdens de feestdagen, wat is dat eigenlijk? Het is de juiste verdeling van het nastreven van je doelen, gezond eten, je gezond voelen en genieten op momenten die voor jou belangrijk zijn. Zoals ik al zei is het erg lastig om meteen de juiste balans te vinden. Uit mijn persoonlijke ervaringen weet ik dit als geen ander. Toen ik net begon met krachttraining en een fitte leefstijl, ontzegde ik mezelf heel veel. Dat was niet erg, want ik moest en zou mijn doelen halen. Die focus en drive waren ijzersterk, en als ik terug kijk zou ik het niet anders willen doen. Toch realiseer ik me na bijna 3 jaar keihard trainen en veel gezond eten, dat het ook anders kan. Ik ben nog steeds even toegewijd als in het begin, maar ik heb mijn doelen en mijn mindset aangepast waardoor het fitte leven nu toch nét wat leuker is geworden. Ook tijdens de feestdagen is genieten gewoon een must. Je kan er niet bij gaan zitten en jezelf alles ontzeggen terwijl de rest lekker aan het genieten is. Een goede tip hiervoor is om over de dag (voordat je bijvoorbeeld aan het kerstdiner gaat) kleine beetjes te eten zodat je niet met een enorm hongergevoel aan dat kerstdiner gaat beginnen. Probeer daarbij ook optimaal te genieten van alles en dus ook heel bewust te eten. Als je dat doet, zal je merken dat je ook sneller verzadigd bent.

Als je dag in dag uit alleen maar bezig bent met macro’s tellen, gezond eten en keihard trainen, breekt dat een keer op. Voor vele fitte mensen wordt de balans opgemaakt in het weekend. Dan nemen we een momentje voor onszelf om lekker te genieten en de dingen te eten die we ‘normaal gesproken’ niet mogen. Maar wanneer we die lekkere dingen als verboden voedsel gaan zien, leggen we onszelf beperkingen op. Want waarom is dit een verboden voedingsmiddel? Omdat er veel suiker in zit, of veel vet? Is het hoog in calorieën, maar is het verder eigenlijk een gezonde, voedzame maaltijd? Combineer daarom tijdens de feestdagen gezonde dingen met alle lekkere dingen. Hiermee bedoel ik dat je er voor kunt kiezen om je ontbijt, lunch en tussendoortjes zo gezond mogelijk te houden en dat je calorieën ‘spaart’ / ‘bewaart’ voor het grote avondmaal waar je niks van wilt missen. Zo ontstaat de juiste balans.

AdvertentieMake It Fit

Doordat je labels geeft aan een bepaald soort voedsel, creëer je mentaal barrières. Zodra je voedsel eet wat je zelf hebt bestempeld als ‘slecht’ voel je je al gauw minder goed. Je hebt gezondigd. Maar is het wel zo ‘slecht’, om een paar keer per week toe te geven aan je ‘cravings’? Ik vind van niet. Het is pas ongezond -en dus ook slecht- als je iets continu en dus ook vaak eet. En er dan ook nog eens veel van consumeert. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar eten maakt mij gelukkig. Als ik een heerlijke voedzame maaltijd heb gehad, ben ik gewoon gelukkiger. Ik kan harder trainen, voel me energiek en blij. En ja, in het weekend stouw ik mezelf soms vol met ‘ongezonde’ dingen. Het zijn veel kleine beetjes van allerlei dingen die ik lekker vind. En mijn gewicht? Ach, ik zie het de maandag erna wel terug op de weegschaal, maar op woensdag is het weer verdwenen. Ik maak me er niet meer druk om, omdat ik eindelijk een beetje kan loslaten.

Hetzelfde geldt voor trainingen. Je hebt dagen dat je op en top kunt presteren, en dagen dat je het liefst thuis was gebleven. En dat geeft helemaal niks. Zonder die slechte dagen, weet je niet dat je goede dagen, goed zijn. Wanneer ik nu zelf een slechte training heb, voel ik me eerst rot, maar daarna bedenk ik me: ach, de andere 5 dagen van de week heb ik super kunnen knallen. Waarom maak ik me druk om 1 mindere dag? Het loslaten van continu maar willen streven naar het beste en het omarmen van de ‘tegenslagen’ hebben mij nu al goed op weg geholpen naar meer balans in mijn leefstijl.

In het begin is het lastig, maar met de tijd leer je om er mee om te gaan. Het zit allemaal in je hoofd en het is je mindset die het verschil maakt. Probeer niet te veel verwachtingen te hebben en laat de dingen meer op zijn beloop. Dat geeft meer rust en het beïnvloed je humeur en emoties veel minder! Richt je daarom op de dingen die goed zijn gegaan en laat de negatieve gebeurtenissen varen. Ze zijn al gebeurd en er is niks meer aan te veranderen dus waarom zou je er om stressen?

Hopelijk helpt dit jullie een beetje met het vinden van de juiste balans tijdens de feestdagen en in jullie leefstijl. Mocht je nog vragen hebben of heb je een beetje hulp nodig, aarzel dan niet om me te mailen of een berichtje te sturen.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here