calorieën

Iedereen die houd van een fitte leefstijl is er ongetwijfeld wel eens mee bezig geweest: het tellen van calorieën. Ondanks dat het enorm kan helpen bij het behouden van een goed gewicht, zitten er ook een aantal nadelen aan.

Ik zal jullie eerlijk zeggen dat het tellen van calorieën mij in het beginstadium niet heeft geholpen om af te vallen. Sterker nog: ik telde geen calorieën. Want wanneer je wilt afvallen zal je eerst je eetgewoonten onder de loep moeten nemen: wat eet ik allemaal en wat daarvan gaat mij niet helpen om gewicht te verliezen? En dat haal je dan uit je eetgewoonten en vervang je voor iets anders. Daarom zeg ik ook altijd dat afvallen niet moeilijk is. Je moet alleen wel heel eerlijk tegen jezelf zijn. Als je weet dat je zo een heel pak koekjes leeg kunt eten, pijnig jezelf dan niet en haal ze gewoon niet in huis. Probeer voedingsmiddelen te vinden die je kunt gebruiken als gezonde vervanger voor wat je momenteel eet. Ben je bijvoorbeeld gek op pasta? Vervang deze dan door een volkoren variant. Zo krijg je én meer vezels binnen én je hebt er minder van nodig om verzadigd te raken. Slim eten dus!

Maar goed ik dwaal af. Ik zal je eerst even een paar voorbeelden geven van situaties waarbij calorieën tellen super handig en fijn kan zijn:

– Wanneer je gewicht wilt verliezen en geen idee hebt hoeveel je eigenlijk eet en wat jouw valkuilen zijn.
Ik kan me goed voorstellen dat -wanneer je begint met afvallen- geen idee hebt hoeveel je dagelijks eigenlijk consumeert. Handig is dan om een app als Lifesum of My Fitness Pal te gebruiken om eens een dagje bij te houden wat jouw calorie inname is. Voor een volwassen vrouw is het normaal om 2000 calorieën per dag te eten. Dat is dus jouw richtlijn. Zit je hier boven of onder, weet je precies wat je aan moet passen. Het kan ook zo zijn dat je overgewicht hebt en onder 2000 calorieën eet. Dan kan het zelfs zo zijn dat je te weinig eet waardoor je lichaam van alles aan het vasthouden is, omdat het niet goed weet wanneer het weer voldoende voeding krijgt. Maar dat is ten alle tijden een kwestie van uitproberen en doen waar jij je goed bij voelt.

– Wanneer je aan het cutten / droogtrainen bent
Ben je al wat meer gevorderd en doe je veel aan krachttraining? Dan komen de termen cutten en droogtrainen je vast bekend voor. In zo’n periode is het heel belangrijk om je calorie inname en gewicht heel goed in de gaten te houden. Wat ik meestal doe tijdens zo’n periode, is mijn calorieën langzaam afbouwen met een x aantal. Dus iedere week bijvoorbeeld -50 calorieën. Dan moet ik dus heel goed in de gaten houden hoeveel ik eet en met hoeveel ik blijf afbouwen. Dit is een langzaam proces, maar het zorgt er bij mij voor dat ik mijn spiermassa zo veel mogelijk behoud.

Maar het tellen van calorieën kent ook enorm veel nadelen:
– Je raakt geobsedeerd door de getallen
– Je hebt geen trek meer, maar je hebt nog een x aantal over waardoor je toch gaat eten
– Je vindt het moeilijk om ook te genieten omdat je je cheats ook gaat invullen
– Je wilt niet uit eten omdat je het niet kan invullen en dus niet zeker weet hoe

Zelf heb ik de bovenstaande nadelen ook ervaren. Dat is ook de reden waardoor ik nu heel ‘lichtjes’ mijn voeding bijhoud. Tijdens mijn bulk periode van september tot december 2016 heb ik niks geteld en ook niks bijgehouden. Het was tijd om er even afstand van te doen omdat ik merkte dat het echt een obsessie voor me ging worden. Ook als ik bijvoorbeeld geen trek meer had, maar nog wel heel veel calorieën ‘over’ had, moest ik van mezelf blijven eten om dat doel te halen. Dat was echt niet fijn.

En tijdens het cutten was het lastig om juist te genieten van wat extra eten. Zoals je misschien wel weet had ik per week één cheatday, en ik mag dan eten wat ik wil. Dat heb ik nu veranderd naar één cheatmeal, omdat ik geen balans kon vinden. Op zo’n dag was echt alles ongezond. Ik bleef maar eten omdat ik dacht: ‘ik mag dit alleen vandaag’.

Dus het heeft me geholpen, maar ook in situaties gebracht waarvan ik zelf op gegeven moment ook ben gaan inzien dat dit niet goed is. Momenteel vul ik mijn calorieën wel in en houd ik ook het een en ander bij. Ik ben nu aan het cutten / droogtrainen en mijn focus ligt op veel natuurlijke en onbewerkte voeding. Ik vind het daarbij ook totaal niet erg als ik iets over mijn calorieën of macro’s heen ga, omdat het allemaal gezond is!

Mocht je me willen toevoegen op My Fitness Pal dan kan dat met de volgende gebruikersnaam: LouellaAimee!
Mijn dagboekje is altijd open dus kijk er gerust in om wat inspiratie op te doen of om te zien wat ik allemaal eet. Mijn calorie aantal staat momenteel op 2000 calorieën.

Nu vraag ik mij af, wat zijn jouw ervaringen met het tracken / bijhouden van calorieën? Let me know! Fijne dag allemaal en alvast een fijn weekend.

DELEN

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here