cheatday

Vaak is er voor veel fitties in het weekend een moment dat ze hun gezonde ritme even een dagje doorbreken door een ‘cheatday’ te houden. Heerlijk genieten van al dat ‘verboden’ voedsel. Maar hoe kan je er nou voor zorgen dat het niet uitloopt tot een enorm vreetfestijn waarbij geen maat wordt gehouden en alle grenzen worden doorbroken? Ik geef je tips!

Ja, lekker hoor zo’n cheatday. Ik weet er alles van. Ik heb echt dagen gehad dat ik het echt bij 1 cheatmeal kon houden, maar eigenlijk werd het steeds erger. Ik begon heel erg de druk te voelen. Daarmee bedoel ik het volgende. Ik dacht steeds: ‘Oké ik mag alleen vandaag alles eten wat ik wil, dus ik moet nú echt alles eten waar ik zin in heb.’ En dat was serieus heel veel. Van koekjes, repen chocolade, tot pizza’s en bakken met ijs. Tja niet heel verstandig want ik kreeg er enorme buikpijn van én enorme schommelingen in mijn energie. Daarom geef ik je vandaag tips die mij hebben geholpen om alles een beetje binnen de perken te houden en niet helemaal crazy te gaan!

Cheatday tip 1. Vul in wat je eet

Ja. Ook op een cheatday kan je het beste gewoon blijven tracken. Wanneer je ziet hoeveel calorieën een bepaald voedingsmiddel bevat, is het makkelijker om er minder van te eten. Je bent meer bewust van de voedingswaarden wat echt helpt om het binnen de perken te houden. Soms is het zó shocking, dat ik het niet eens meer wil eten haha! Té veel vet, té veel suiker, noem maar op. Het is gewoon erg confronterend. Een goede tip dus!

Cheatday tip 2. Stel een maximaal calorieën doel

Als je toch alles aan het invullen bent, kan je net zo goed een calorie doel bepalen waar je liever niet over heen wilt gaan. Zo hou je pas écht maat! Maar, wees dan ook streng voor jezelf. Houd jezelf aan het doel wat je gesteld hebt, anders heeft het niet zo veel zin om deze methode toe te passen. Tuurlijk, als je er 100 calorieën over heen gaat is dat natuurlijk geen ramp, maar wanneer je 500 in de plus zit moet je jezelf wel even iets gaan afvragen haha. Dan is het misschien handig om de volgende keer een betere inschatting te maken van hoeveel je ongeveer wilt gaan eten. Je kan ook je huidige calorie aantal nemen en hier bijvoorbeeld 800 bovenop doen om het calorieën doel te bepalen. Probeer wat uit en ontdek wat voor jou het beste werkt!

Cheatday tip 3. Kies voor één cheatmeal en hou de rest gezond.

AdvertentieMake It Fit

Wat ik vaak doe is m’n ontbijt en lunch gezond houden en tijdens het avondeten eten waar ik zin heb. Soms ga ik uit eten, en omdat je dat niet kunt tracken / invullen is het fijn om genoeg calorieën hiervoor te ‘bewaren’. Ik weet bijvoorbeeld dat wanneer ik uit eten ga, ik me echt niet ga inhouden omdat ik altijd denk: ‘Ik heb er voor betaald en nu is het tijd om te genieten!’ Ik eet niet heel vaak buiten de deur, dus als ik dit doe, doe ik het meteen goed. Het is toch maar één cheatmeal die je dan op die dag hebt, dus geniet lekker van het moment.

Ik hoop echt dat je wat aan deze tips hebt. Een cheatday ‘every once in a while’ is echt oké! En het is zeker niet slecht om te doen, maar juist goed. Zo zorg je er voor dat je later in de week geen rare eetbuien krijgt en dat je gefocust kunt blijven op je doelstelling. Daarnaast is het altijd goed om je lichaam even wakker te schudden door voedsel te consumeren wat je al een tijd niet meer hebt gehad!

DELEN

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here