groene smoothies

Toen ik begon met afvallen, was het drinken van groene smoothies een van de dingen die mij echt opweg heeft geholpen om 30 kilo af te vallen. Daarom leg ik je vandaag uit hoe dit precies werkt en hoe dit jou ook kan helpen bij het afvallen!

Geen één voedingsmiddel of drankje staat garant voor gewichtsverlies. Zelfs geen super gezonde groene smoothie. Om gewicht te verliezen is het noodzakelijk dat je meer calorieën verbrandt dan dat je tot je neemt. En het beste resultaat krijg je vaak door de juiste balans van hard trainen en veranderingen in je dieet. Toch kan je groene smoothies inzetten als gezonde vervanger voor ongezonde voedingsmiddelen, waardoor je gewicht zult verliezen!

Een groene smoothie ziet er nou niet bepaald heel erg lekker en aantrekkelijk uit wanneer je het vergelijkt met een aardbeien smoothie. Maar deze groene variant is echt veel beter en gaat verder dan je normale fruit smoothie.

In het begin is het echt heel gek om iets groens te drinken, maar daar moet je even aan wennen. Dat is hetzelfde met bier, wijn of koffie. Veel mensen vinden dat in het begin ook niet lekker om te drinken, maar naarmate ze het vaker consumeren, beginnen ze het lekker te vinden. Je laat je dus niet stoppen door een ‘onbekende / aparte’ smaak. Dat is ook zo met groene smoothies. Ik kan mijn eerste groene smoothie nog goed herinneren. Ik durfde eerst niet en nam een heel klein sipje. ‘Hm. Dit is best lekker’ dacht ik. En zo maakte ik er een gewoonte van om ongeveer drie dagen per week, mijn dag te beginnen met zo’n glas vol groen sap.

Groene smoothies hebben echt hele goede gezondheids voordelen. Het enige wat je eigenlijk moet ontdekken is een recept die bij jou in de smaak valt. Als je een goed recept hebt met de juiste verhouding van groente en fruit, zal je de groenten uiteindelijk niet eens proeven. Het fruit dat je toevoegt zal je smoothie domineren omdat er natuurlijke suikers in zitten. De groenten die je er bij doet zal de zoetheid van het fruit in balans brengen tot een evenwichtig drankje.

Maar wees je er van bewust dat niet alle groene smoothies laag in calorieën zijn. Het beste is daarom, om vast te houden aan een smoothie dat bestaat uit groene bladgroente, groenten, fruit en water. Vermijd drankjes die gemaakt zijn met melk, vruchtensap (kant en klaar) en yoghurt omdat dit verkeerd kan vallen waardoor je erg last kunt krijgen van je maag. Ook zijn het loze calorieën om toe te voegen omdat het vaak niet veel extra smaak toevoegt, dan wanneer je je smoothie gewoon op waterbasis klaar maakt.

Je eigen groene smoothies maken

Wanneer je net begint met groene smoothies is het handig om niet gelijk heel veel groenten toe te voegen aan je standaard fruit smoothie. Begin met een klein handje spinazie om uit te testen hoe goed je de smaak kunt tolereren. Wanneer je te veel groen toevoegt kan het nogal bitter smaken, dus eerst even proberen voordat je een super groot glas maakt! De juiste verhouding voor een groene smoothie is 60 procent groene (blad) groente en 40 procent fruit. Gebruik een krachtige blender om je smoothie te mixen. Zelf zweer ik echt bij de Nutribullet omdat deze handig in gebruik is en alle ingrediënten super fijn mixt. Ik vind het echt verschrikkelijk vies als ik een slok neem van een smoothie en er zitten nog klonten in. Bah!

Mijn standaard recept voor een groene smoothie is vaak als volgt:

– 2-3 Grote handen bladspinazie
– 1 Banaan
– Een handje frambozen
– Citroensap
– Water

De citroensap geeft het extra frisheid en de banaan zorgt voor een volle, zoete smaak. Ook kan je er voor kiezen om hier nog extra groente en fruit poeder aan toe te voegen. Er bestaan namelijk poeders die gemaakt zijn van alleen maar groenten of fruit. Zo kan je nog meer extra vitamines binnen krijgen. Deze ‘superfood’ poeders gebruik ik ook en voorzien mijn lichaam van vitaminen en extra vezels die mij helpen bij mijn darmklachten. Toch raad ik het niet aan om een groene smoothie op een lege maag te drinken omdat het nog wel eens verkeerd kan vallen. Als je een sterke maag hebt kan dit waarschijnlijk wel, maar ik doe dit liever niet meer omdat ik er echt hele erge krampen van kan krijgen. Zorg dus eerst voor een goede bodem voordat je dit consumeert, tenzij je zeker weet dat je er tegen bestand bent.

DELEN

1 REACTIE

  1. Beetje raar dat je citroensap noemt.
    Gooi er gewoon een dun geschild halve citroen in met pit en witte vlies.
    Dan heb je er veel meer voordeel van.
    Dit doe ik al jaren zo ook met sinasappel en limoen. En als het biologisch is met nagelborstel afboenen en dan met schil erbij in .word een stuk gezonder van dan alleen maar sap.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here