sporthorloge

Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt ontzettend blij met mijn Fitbit Sporthorloge, maar ik merk dat er ook een aantal nadelen aan verbonden zijn. Ik bespreek vandaag welke nadelen ik heb ontdekt en hoe je ze kunt oplossen. Wellicht komen ze je bekend voor.

Wanneer je een fitte leefstijl hebt is een sporthorloge natuurlijk niet weg te denken. Hoe ideaal is het om precies te weten wat je dagelijkse calorie verbruik is, hoe goed of hoe slecht je slaapt en je kunt er natuurlijk iedere workout mee registreren. Dat er ook nadelen aan verbonden zijn, zal je in eerste instantie misschien raar in de oren klinken, maar als je de punten leest denk je misschien wel: ‘Hé dat herken ik!’

Sporthorloge nadeel 1. Doelen stellen

Bij een sporthorloge is het vaak noodzakelijk om doelen te stellen waar je naar toe wilt werken. Mijn Fitbit vroeg in het begin aan mij wat mijn ‘hoofd doelstelling’ is. Dus meer stappen halen, meer calorieën verbranden, meer actieve minuten, noem maar op. Ik dacht dat het halen van 10.000 stappen per dag wel een mooie doelstelling zou zijn, dus dat selecteerde ik. Ik bedacht me dat ik dat gemakkelijk zou kunnen halen, maar niets was minder waar.

Zoals je misschien wel weet, werk ik fulltime. Ik zit dus 8 uur op kantoor. Nou en het is schrikbarend hoe weinig je dan eigenlijk in de benen komt. Het doel om 10.000 stappen per dag te zetten, is eigenlijk niet te doen. Zodra ik vrij ben van werk (17:30), heb ik vaak nog maar 3.000 stappen gezet. Dat betekent dat ik in de sportschool nog even 7.000 stappen moet zetten, wat gelijk staat aan bijna 45 minuten op de loopband. Tijdens mijn krachttraining zet ik niet zoveel stappen omdat je dan eigenlijk alleen maar op apparaten zit en verder niet veel in beweging komt. Super rot dus. Want op gegeven moment (na twee weken) was ik er gewoon echt klaar mee. Ik ben altijd rond een uur of zes ‘s avonds in de sportschool en doe dan ongeveer een uur aan krachttraining. Daarna ga ik mijn cardio doen en dat bestond dus altijd uit 30-45 minuten op de loopband, afhankelijk van hoe hard ik liep. Nou, doe dat maar eens iedere dag van de week, voor twee weken lang. Mij beviel het niet. Ik verloor mijn plezier in cardio en ik frustreerde me enorm over het feit dat ik mijn doel niet kon behalen. Vreselijk! Een sporthorloge moet je motiveren en niet naar beneden halen, dus dan is het tijd voor verandering.

Oplossing:
Wat ik nu dus heb gedaan om dit op te lossen is mijn hoofd doelstelling aangepast van 10.000 stappen per dag naar het aantal calorieën dat ik verbrand heb. Dat is dus nu mijn doel. Het is nu dus niet meer nodig om steeds op de loopband te staan. Ik heb weer plezier in cardio en kan doen wat ik wil en waar ik zin in heb. Tuurlijk kon dit eerst ook, maar als je zo’n doelstelling hebt ga je toch liever wandelen of hardlopen om het gestelde doel ook daadwerkelijk te behalen.

Sporthorloge nadeel 2. Groepsdruk

Met een sporthorloge zoals de Fitbit Charge 2 die ik heb, is het mogelijk om vrienden toe te voegen. Ik gaf mijn email prijs zodat mensen mij konden toevoegen als ze dat leuk leek. Op gegeven moment had ik meer dan 20 vrienden. Ik dacht dat ik goed bezig was, maar uiteindelijk stond ik bijna onder aan de lijst van het aantal behaalde stappen. Natuurlijk gaat het allemaal om je eigen progressie en wellicht hebben die mensen een baan waarbij ze veel lopen of misschien gaan ze nog naar school. Dan is het natuurlijk makkelijker om die 10.000 stappen te behalen. Toch geeft het mij niet zo’n fijn gevoel om bijna helemaal onder aan de lijst te staan. Ik trek me dat gewoon aan, haha. Het kan dus enorm in je nadeel werken om veel mensen toe te voegen aan je vriendenlijst. Ook kan je challenges aangaan met anderen, zoals de ‘workweek hustle’ en de ‘weekend warrior’. Dit zijn wedstrijdjes wie de meeste stappen kan zetten. Dat is leuk, maar niet voor mij weggelegd. Ik ben te competitief en wil dan het liefst iedereen verslaan en winnen. Maar omdat ik weet dat ik niet zoveel stappen zet, accepteer ik deze uitdagingen nooit.

Oplossing:
Deze groepsdruk kan dus echt in je nadeel werken omdat je het gevoel krijgt dat je zelf niet genoeg doet. Dat is natuurlijk niet goed en daarom kijk ik er nu ook niet meer naar om. Als je net als mij ook niet aan je stappen e.d. kunt komen, maar wel veel verbrand door krachttraining of andere cardio, verander dan je doelstelling of voeg geen, of weinig mensen toe aan de Fitbit app.

Sporthorloge nadeel 3. Verkeerde instellingen

Ik dacht serieus dat ik heel slecht sliep. Iedere dag werd ik wakker en steeds gaf mijn Fitbit aan dat ik erg onrustig sliep, vaak wakker was geworden en daarbij geen goede kwalitatieve slaap kreeg. Nou, mooi is dat! Ik kon het me eigenlijk niet voorstellen, maar opgegeven moment ging ik er op letten. Op werk moest ik heel vaak gapen en een collega van mij had het zelfde. Ik dacht shit, ik moet echt melatonine of iets anders gaan nemen om beter te kunnen slapen. Maar toen ik wat had rondgevraagd op Social Media, bleek het aan mijn instellingen te liggen.

Oplossing:
Mijn instellingen stonden bij het onderdeel ‘slapen’ op ‘sensitive’ dat houd dus in dat mijn bandje iedere kleine beweging en elk hartslag verschil had meeberekend in de calculatie van hoe lang ik sliep en hoe goed ik sliep. Dit was dus niet juist. Ik kreeg de gouden tip dat ik dit moest aanpassen naar ‘normal’ en toen was het opgelost. Mijn sporthorloge gaf een veel beter slaapritme aan en daar kon ik me ook veel meer in vinden. Best erg dat ik dan bijna extra supplementen wou gaan gebruiken om dit op te lossen, terwijl het gewoon aan dat ding zelf lag!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here