sportschool

Nu ik in een nieuwe sportschool train, zijn mijn trainingsmethoden en workouts erg veranderd. Er is veel materiaal beschikbaar en hierdoor heb ik de kans om nieuwe dingen uit te proberen en in deze blogpost ga ik je vertellen wat ik nu allemaal anders doe!

Mijn oude sportschool

Een stukje wat ik eerder heb geschreven over mijn oude sportschool (City Fit) zodat je beter begrijpt waar ik vandaan kom en hoe dat in verhouding staat met waar ik nu train:

City Fit is een sportschool in het midden van Assendorp hier in Zwolle. Het is gevestigd boven een winkel (Action) en daarom is er al 1 ding wat je daar eigenlijk niet kan doen: je gewichten laten vallen want dan lig je zo in de Action haha. Het is een hele gezellige sportschool en iedereen kent elkaar. Het is erg gemoedelijk en ze bieden altijd veel ondersteuning en hulp als je dat nodig hebt. De ervaren instructeurs houden altijd een oogje in het zeil om te voorkomen dat de leden van City Fit zichzelf blesseren of oefeningen verkeerd uitvoeren. Dat is natuurlijk ontzettend goed en een enorm pluspunt. Vooral als je net begint met sporten. Maar eerlijk is eerlijk: City Fit bied niet de ruimte en het materiaal dat ik nodig heb om mijzelf naar een ander level te tillen. En om je even een beeld te geven van de grootte van de sportschool: City Fit past denk ik 4 tot 5 keer in de Basic Fit. Dat is een enorm verschil! Ik heb me al uitgeschreven bij City Fit en begin maart is de laatste datum dat ik daar nog zou kunnen sporten. Aan de ene kant vind ik het enorm jammer, want dit is de sportschool waar ik alles heb geleerd. Waar ik zoveel ben afgevallen. Waar ik hele aardige, leuke en vooral ook lieve mensen heb leren kennen. Waar ik drie jaar lang heb getraind samen met mijn vriend. Maar aan alles komt een eind. Ik wil gewoon verder. Andere oefeningen doen en trainen met meer ruimte.

Dus ik ben overgestapt naar Basic Fit!

Ik zal je eerlijk toegeven dat ik in het begin ook grapjes maakte over de ‘kom op kom op kom op nou!’ Reclame, maar nu ik er zelf sport moet ik óók toegeven dat het echt een vette gym is. Ik bedoel: ze hebben echt alles! Van battle ropes, tot Plyo boxes, 5 meter aan dumbells (als het niet meer is) en een enorme diversiteit aan cardio apparatuur en een groot gedeelte waar ik lekker met gewichten kan smijten. Wat mij in eerste instantie altijd heeft weerhouden van een grote sportschool zoals de Basic Fit en de Fit For Free, is het feit dat zo’n grootschalig concept minder support biedt dan andere sportscholen zoals een fijne kleine gym als City Fit. Maar nu ik dat stadium echt al lang heb afgesloten, is het nu tijd om verder te ontwikkelen. Ik heb geen begeleiding nodig en daarom heb ik de stap gemaakt. En ik heb er tot nu toe geen moment spijt van gehad. Het was ontzettend moeilijk om te doen, maar ik wil nu nooit meer terug.

De workouts!

Oké, na deze introductie is het tijd om jullie wat meer te vertellen over mijn workouts. Wat doe ik precies anders, welke oefeningen doe ik nu meer en waar ligt de focus?

Allereerst is het goed om te weten dat ik nog steeds last heb van mijn schouderblessure, dus trainen met een echt trainingsschema zit er momenteel nog niet in. Ik moet eerst wachten tot alles 100% is hersteld zodat ik daarna echt weer concrete doelen kan stellen en die ook kan gaan smashen.

Olympisch
Sinds kort ben ik bezig om al weer een klein beetje mijn Olympische oefeningen te oefenen. Zo kan ik al een 50 kilo clean & jerk! Alleen dat was niet heel slim, want kort daarna voelde ik het al in mijn schouder. Toch probeer ik met wat lichte gewichten de bewegingen goed onder de knie te krijgen zodat het straks makkelijker is met de zwaardere. Ik train deze oefeningen zo’n 2-3 keer per week naast mijn gewone oefeningen.

Squat, Front Squat, Deadlift
Legday is op dit moment een van mijn favoriete workouts. Ik vind het ontzettend fijn om op het ‘vrije stuk’ te trainen bij de Basic Fit. Ze hebben namelijk een heel groot gedeelte met rubberen tegels waar je kunt squatten, deadliften en Olympische oefeningen kunt doen. Door mijn schouderblessure train ik 3-4 keer per week benen en de andere dagen focus ik op armen, buik en rug. Ik probeer te testen wat mijn schouder aan kan en welke bewegingen ik goed kan hebben, en welke niet. Tot nu toe gaat het goed en heb ik niet het idee dat ik mijn schouder overbelast. Ik mag van de Fysio rustig trainen zolang mijn schouder niet pijn doet. Ik moet heel goed het verschil tussen spierpijn en pijn aan mijn blessure in de gaten houden.

Cardio?
Tja, cardio is ook 360 graden gedraaid. Lopen op een loopband? Mij niet gezien! In deze ‘vrije zone’ met de rubberen tegels, kan je nog veel meer doen dan allen squatten en deadliften. Mijn cardio workouts bestaan nu onder andere uit: wall balls (het gooien van een bal met gewicht richting een target en dat snel achter elkaar), snelle step ups op een Plyo box en soms ook box jumps alleen dat vind ik nog eng omdat ik bang ben dat ik met mijn schenen op die rand knal en dan keihard moet huilen omdat het zeer doet, whahaha. Ja maar echt. En ik wil nog een keer de battle ropes proberen, alleen dat lijkt me nu niet handig met mijn schouder.

En dat is eigenlijk wat ik anders doe. Mijn nieuwe gym bevalt ontzettend goed (ik train bij de Basic Fit aan de Middelweg in Zwolle) en ik zou niet anders meer willen. Ik hoop in de komende tijd nog meer workout video’s met jullie te delen zodat jullie inspiratie op kunnen doen voor jullie eigen workouts.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here