vetpercentage

Meten is weten en daarom is het onwijs handig én fijn om te weten wat je start percentage is en wat je uiteindelijke doel is waar je naar streeft. Daarom leg ik je vandaag uit hoe je zelf je vetpercentage kunt meten en met welke factoren je allemaal rekening moet houden voor een correcte meting.

Zelf thuis lichaamsvet meten is voor mij meer een indicatie. Het zal nooit 100% accuraat zijn. Waarom? Denk aan het vasthouden van vocht, ongesteldheid en het tijdstip waarop je het meet. Voor mij is altijd het belangrijkste om lichaamsvet in de ochtend te meten. Wanneer je net wakker bent en nog niks hebt gegeten zijn er geen factoren die je uiteindelijke resultaat zouden kunnen beïnvloeden.

Ik gebruik zelf altijd de vetpercentage meter van Sequoia. Het is een compleet pakket met een tangetje en een draaischijf zodat je gelijk kunt kijken hoe hoog je vetpercentage is op basis van of je een man of een vrouw bent en je leeftijd.

Zoals het ook in de meegeleverde instructies staat aangegeven meet je je vet op 3 plekken. De tricep, buik en bovenbeen (of rug). Ik merk dat het bovenbeen bij mij altijd behoorlijk lastig is om op te meten en daarom vraag ik soms mijn vriend of hij mijn rug wilt meten omdat je daar net wat makkelijker een ‘velletje kunt pakken.’ Hieronder beschrijf ik in drie stappen hoe je dit zelf ook kunt doen.

Hoe meet ik mijn vetpercentage met een tang?

Stap 1. Pak het tangetje en houd een stukje vel van je tricep vast. Zet het tangetje op dat stukje vel en knijp tot het ‘streepje’ op de meter groen wordt. Laat meteen los en je kan direct een getal aflezen op de vetpercentage meter. Schrijf deze op.

Stap 2. Pak nu een stukje vel bij je onderbuik. Het liefst in lijn met je navel en pak een schuine plooi. Doe hier hetzelfde, dus knijp tot het streepje op de meter groen wordt en schrijf ook dit getal weer op.

Stap 3. Nu word ik voorspelbaar, haha. Hetzelfde geld voor je bovenbeen of je rug. Knijp in het tangetje en zodra deze groen kleurt laat je los. Schrijf het getal weer op.

Nu heb je drie nummers en het is nu de bedoeling dat je deze bij elkaar op telt. Vervolgens pak je de ‘draaischijf’ en draai je hem zo, dat de uitslag van de drie bij elkaar opgetelde nummers gelijk staat aan je leeftijd. Als het goed is kan je nu een getal aflezen en dat is je uiteindelijke vetpercentage.

Het is dus echt helemaal niet zo lastig, alleen je moet in de gaten houden dat je niet te ver, te hard of te lang knijpt in het tangetje. Dit kan je verkeerde resultaten geven. Meet je vetpercentage ook niet te vaak. Ik doe het altijd eens per 2 weken en het liefst eigenlijk 1 keer per maand.

Elke vetpercentage meter of tang is anders, dus het is een beetje experimenteren en kijken naar de uitleg die er bij wordt geleverd. Zelf ben ik erg tevreden over mijn Sequoia Fitness Defender. Ik gebruik hem al sinds het begin van mijn journey en er is nog steeds niks mis mee. Ik gebruik deze al drie jaar en het heeft me tot nu toe steeds een juiste indicatie gegeven van mijn vetpercentage. Toch gebruik ik het altijd als een richtlijn, want het klopt nooit exact. Zoals ik in het begin van dit artikel ook al aangaf, hangt het ook heel erg af van de hoeveelheid vocht wat je vasthoud, het tijdstip en of je ongesteld bent of niet. Als je hier rekening mee houdt en probeert te meten op een zo gunstig mogelijk moment, heb je de meeste kans dat de resultaten accuraat zijn.

DELEN

1 REACTIE

  1. […] De weegschaal wordt gebruikt als een van de meest gangbare manieren om je progressie te tracken, puur omdat het een toegankelijk apparaat is. Het is makkelijk en iedereen weet hoe het werkt. Je weet misschien wel dat lichaamsvet de beste manier is om je progressie bij te houden, maar dan moet je ook toegang hebben tot de juiste tools en een persoon die alles exact voor je kan meten. Natuurlijk kan je jouw vetpercentage ook zelf meten met een caliper. Hoe je dit doet leg ik uit in dit artikel. […]

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here