afvallen

Nu ik zelf bezig ben met cutten/afvallen merk ik dat het niet zo gemakkelijk gaat dit keer. Ik val namelijk echt niks af en ben alleen maar aangekomen. Daarom heb ik onderzocht waar dat aan zou kunnen liggen. Dus ben jij ook bezig met afvallen, maar verdwijnen die kilo’s niet? Lees dan gauw verder!

Ik ben nu zelf 2 maand opweg en ben niks afgevallen. Ik weeg momenteel zelfs meer dan mijn startgewicht. Ik moet het momenteel doen met 81,8 kilo en dat is natuurlijk niet niks. Ik doe wel alleen maar aan krachttraining en ik weet dat ik ook veel spiermassa heb én daarbij veel vocht vasthoud, maar nu ik 1850 calorieën eet, zou ik toch echt moeten afvallen. Helaas is dit niet het geval en daarom heb ik wat onderzoek gedaan waar dit aan zou kunnen liggen.

Soms ben je druk met afvallen en dan kom je op gegeven moment op zo’n punt waar het net lijkt alsof je een soort plateau hebt bereikt. Je valt niets meer af en misschien is dit wel je ondergrens. Toch is dat niet waar en kan je altijd verder afvallen als je dat zelf nodig vindt. Het enige wat je moet doen is doorzetten en blijven volhouden. Uiteindelijk zal je vanzelf weer afvallen en gewicht verliezen. Maar hoe kan het nou zo zijn dat je niets meer afvalt?

Calorie verbruik

Wanneer je al reeds heel wat bent afgevallen, heb je dus al een slanker lichaam. Zo’n lichaam met minder volume, heeft dus ook minder calorieën nodig. Hierdoor is het ook zo dat het jouw lichaam minder energie kost om te bewegen en om alle vitale lichaamsfuncties op peil te houden. Denk maar eens aan het warm houden van je lijf. Doordat het minder energie kost, heb je dus ook minder voeding nodig om de juiste balans te behouden. Hierdoor kan het dus zijn dat je minder gewicht verliest, omdat je lichaam minder hard hoeft te werken én minder volume hoeft mee te slepen.

Spiermassa

AdvertentieMake It Fit

Wat voor mij zelf een hele grote valkuil is, is mijn spiermassa. Het kan zo zijn dat ik meer spiermassa heb gekregen waardoor ik dit dus ook terug zie op de weegschaal. Want zoals jullie misschien wel weten, wegen spieren zwaarder dan vet. Het is veel compacter. Het kan dus zo zijn dat je er wel slanker uit ziet, maar uiteindelijk nog best wel wat weegt. Een goede tip hiervoor is om je omvang ook op te meten met een meetlint. Zo kan je nauwkeurig in de gaten houden of je écht niet bent afgevallen, of dat het inderdaad aan je spiermassa ligt. Ook een goede tip is om oude kleding te blijven passen. Misschien zegt de weegschaal dat je niets bent afgevallen, maar als je dat oude shirt weer past, trekt de weegschaal toch echt aan het kortste eind!

Overlevingsstand

Het kan zo zijn dat je misschien veel te snel bent gedaald in calorieën. Bijvoorbeeld: je at normaal gesproken altijd rond de 2000 calorieën. Nu je gaat afvallen ben je ineens gedaald naar 1700. Het kan dus heel goed zijn dat je lichaam compleet in shock is. Help! Waar blijven mijn calorieën? Je lichaam protesteert dus door alles vast te houden, waardoor je dus niets afvalt. Daarom geef ik altijd als zeer waardevolle tip mee om ten alle tijde je calorieën rustig af te bouwen. Bijvoorbeeld -50 iedere week, of -100. En heb je geen idee hoeveel je nou dagelijks eet? Houd dan even een paar dagen je voeding bij met een app zoals Lifesum of MyFitnessPal. Zo heb je meteen een goede indicatie en weet je meteen hoe je kunt afbouwen.

Eet je wel écht gezond?

Wat is gezond? Daar zijn de meningen nog wel eens over verdeeld. Maar als je het aan mij vraagt is dit de definitie: een eetpatroon wat bestaat uit voldoende groente, fruit en andere plantaardige voeding. Zoveel mogelijk natuurlijke en onbewerkte voedingsmiddelen, maar natuurlijk wel in de juiste balans! Dus eet jij nog steeds Sultana koekjes, kant en klare maaltijden of haal je nog steeds (gezond) eten af? Stop daar dan eens mee! Die Sultana’s zijn goede te vervangen voor wat studentenhaver of andere notenmix, de kant en klare maaltijden en afhaal bevatten veel zout en andere ingrediënten die je liever niet wilt tijdens het afvallen, dus ga over op een mealprep waardoor je altijd een eigen gemaakte kant en klare maaltijd gereed hebt. Wees slim en maak de juiste keuzes.

Te veel suiker en olie

Ja. Dit alles kan je proces echt heel erg verstoren. Eet jij misschien te veel suikers? En ja! Fruit telt ook mee. Dus eet je twee stuks fruit op een dag, of meer? En drink je iedere ochtend een fruit smoothie? Misschien is het dan eens tijd om daar wat op te minderen. Ook kan het zijn dat je tijdens het bereiden van je voedsel veel te veel olie of ander bakvet gebruikt. Daarom kan ik het echt aanraden om -wanneer je wilt afvallen- vlees en vis te grillen of in de oven te bereiden zonder bakvet en om tijdens het bakken in de pan een bakspray te gebruiken. Hierdoor consumeer je minder van deze vetten en dus ook minder ongewenste extra calorieën!

Doe er je voordeel mee en gebruik deze tips goed. Wees eerlijk tegen jezelf om zo tot een goed resultaat te komen. Als je deze tips zult opvolgen denk ik echt dat je al weer een grote stap voorwaarts kunt maken. Maar wat je ook doet, onthoud dat je ten alle tijden gewoon door moet gaan en nooit moet opgeven! Het is een leefstijl zonder tijdslimiet, dus neem je tijd en val geleidelijk en op een gezonde manier af. Veel succes!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here