balans

Altijd maar gezond ‘moeten’ eten van jezelf kan op gegeven moment ook een keer opbreken. Daarom is het bij een gezonde leefstijl ook onwijs belangrijk om de juiste balans te vinden. En hoe je dát doet, lees je in dit artikel!

Afvallen is leuk, maar het kan ook veel negativiteit met zich mee brengen. Om maar even een voorbeeld te noemen. Toen ik voor het eerst aan het droogtrainen was om voor de aller eerste keer in mijn leven mijn sixpack te zien, at ik ongeveer 1500 calorieën en dat voor een maand lang. Nou, gelukkig was het een maand en ik ben blij dat ik daarna weer normaal ging doen, want anders was mijn relatie kapot geweest. Geen grap. Doordat ik zo laag in de calorieën zat, werd ik chagrijnig en onwijs snel boos. Ik reageerde alles af op mijn vriend en daardoor ontstonden er heel wat conflicten. Onze relatie is toen echt bijna uit gegaan en dat was echt een nare periode. Toen ik weer een beetje normaal begon te eten werd het steeds weer wat beter en konden we het samen weer goed vinden. Dit voorbeeld om maar even aan te geven wat voeding allemaal met je kan doen. En het is echt zó belangrijk om de juiste balans te vinden tussen het gezond eten en het genieten van alle lekkere dingen.

Balans, wat is dat eigenlijk?

Balans is eigenlijk niets minder dan de juiste verdeling van het nastreven van je doelen, gezond eten, je gezond (en goed) voelen en genieten. In het begin van je gezonde leefstijl en het afvallen kan het erg lastig zijn om meteen de juiste balans te vinden. Uit mijn persoonlijke ervaringen weet ik dit als geen ander. Toen ik net begon met krachttraining en een gezondere leefstijl, mocht ik heel veel dingen niet eten van mezelf. Dat was niet erg, want ik moest en zou mijn doelen halen. Die focus en drive waren ijzersterk, en als ik terug kijk zou ik het niet anders willen doen. Toch realiseer ik me na 3 jaar keihard trainen en veel gezond eten, dat het ook anders kan. Ik ben nog steeds even toegewijd als in het begin, maar ik heb mijn doelen en mijn mindset aangepast waardoor het fitte leven nu toch nét wat leuker is geworden.

Balans tip 1. Je geeft voedingsmiddelen ‘labels’

Als je dag in dag uit alleen maar bezig bent met macro’s tellen, gezond eten en keihard trainen, breekt dat een keer op. Voor vele gezonde en fitte mensen wordt de balans opgemaakt in het weekend. Dan nemen we een momentje voor onszelf om lekker te genieten en de dingen te eten die we ‘normaal gesproken’ niet mogen. Maar wanneer we die lekkere dingen als verboden voedsel gaan zien, leggen we onszelf beperkingen op. Want waarom is dit een ‘verboden’ voedingsmiddel en waarom geven we het dit label? Omdat er veel suiker in zit, of veel vet? Is het hoog in calorieën, maar verder toch eigenlijk wel een gezonde, voedzame maaltijd?

Doordat je labels geeft aan een bepaald soort voedsel, creëer je mentaal barrières. Zodra je voedsel eet wat je zelf hebt bestempeld als ‘slecht’ voel je je al gauw minder goed. Je hebt gezondigd. Maar is het wel zo ‘slecht’, om een paar keer per week toe te geven aan je ‘cravings’? Ik vind van niet. Het is pas ongezond -en dus ook slecht- als je iets continu eet. En er dan ook nog eens veel van consumeert. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar eten maakt mij gelukkig. Als ik een heerlijke voedzame maaltijd heb gehad, ben ik gewoon gelukkiger. Ik kan harder trainen, voel me energiek en blij. En ja, in het weekend stouw ik mezelf soms een dag vol met ‘ongezonde’ dingen. Het zijn veel kleine beetjes van allerlei dingen die ik lekker vind. En mijn gewicht? Ach, ik zie het de maandag erna wel terug op de weegschaal, maar op woensdag is het weer verdwenen. Ik maak me er niet meer druk om, omdat ik eindelijk een beetje kan loslaten.

Balans tip 2. De goede- en slechte dagen

Hetzelfde geldt voor trainingen. Je hebt dagen dat je op en top kunt presteren, en dagen dat je het liefst thuis was gebleven. En dat geeft helemaal niks. Zonder die slechte dagen, weet je niet dat je goede dagen, goed zijn. Wanneer ik nu zelf een slechte training heb, voel ik me eerst rot, maar daarna bedenk ik me: ach, de andere 5 dagen van de week heb ik super kunnen knallen. Waarom maak ik me druk om 1 mindere dag? Het loslaten van continu maar willen streven naar het beste en het omarmen van de ‘tegenslagen’ hebben mij nu al goed op weg geholpen naar meer balans in mijn leefstijl. Wees daarom niet altijd te hard voor jezelf en besef ook hoe ver je al bent gekomen en hoe goed je eigenlijk bezig bent!

Balans tip 3. Mindset

Je mindset is alles. Als je balans hebt in je hoofd, zie je dat terug in alles. In het begin is het lastig, maar met de tijd leer je om er mee om te gaan. Het zit allemaal in je hoofd en het is je gedachtegang die het verschil maakt. Probeer niet te veel verwachtingen te hebben en laat de dingen meer op zijn beloop. Stel ook realistische doelen die goed haalbaar zijn. Dat geeft meer rust en het beïnvloed je humeur en emoties veel minder! Richt je daarom op de dingen die goed zijn gegaan en laat de negatieve gebeurtenissen varen. Ze zijn al gebeurd en er is niks meer aan te veranderen dus waarom zou je er om stressen?

Balans tip 4. Bekijk het per week

Zie het grotere plaatje. Het gaat er namelijk niet om of je iedere dag precies je calorieën doel haalt of er netjes iets onder zit, maar wat je allemaal wél en niet hebt gegeten in een week. Wanneer je iedere dag die twee glazen frisdrank niet hebt kunnen weerstaan, de taartjes en snacks op een verjaardag niet kunt afslaan, en er toch weer drie kant en klare maaltijden in zijn gegaan in de afgelopen week, tja, dan weet je dat je resultaten ook niet al te best zullen zijn. Als je gewoon gezond probeert te eten en daarbij af en toe een koekje eet of een stukje chocolade pakt, is dat helemaal niet erg. Zolang je het maar niet overdrijft! En natuurlijk is het geen ramp als je in het weekend een cheatday houd waarop je even lekker alles mag waar je zin in hebt. Zolang je de rest van de week maar normaal doet, zal je dit zeker terug zien in je progressie. Het draait allemaal om de juiste balans!

Hopelijk helpt dit je een beetje met het vinden van de juiste balans in je leefstijl. Het is niet altijd even makkelijk, maar stoppen gaat je progressie zeker niet vooruit helpen. Ga door, geniet en vind jouw ideale balans.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here