uit eten

Hoe kan je zorgeloos buiten de deur eten, terwijl je aan het afvallen bent? Ik geef handige en bruikbare tips om optimaal te kunnen genieten!

Je bent aan het afvallen, maar het is natuurlijk niet altijd mogelijk om heel strak volgens je eigen eetschema of macro’s te eten. Ook nu de zomer er weer een beetje aan zit te komen, is het zeer waarschijnlijk dat je vaker buiten de deur zal eten, om extra te genieten van het mooie weer en de lange avonden. Het kan op dat soort momenten onwijs lastig zijn om de juiste balans te vinden tussen ‘wat je mag’ / het gezonde eten en de ongezonde voedingsmiddelen en niet te vergeten, de stiekeme calorieën zoals sausjes en hapjes. Waar moet je op letten, hoe kan je de juiste balans vinden en hoe kan je er voor zorgen dat je toch optimaal kunt blijven genieten zonder buiten de boot te vallen? Ik geef je tips en tricks!

Uit eten gaan kan lastig zijn, want je wilt natuurlijk niet ‘saai’ zijn of buiten de boot vallen. Je vriendinnen bestellen bijvoorbeeld een heerlijke pasta of pizza, maar wat eet jij dan? Kan je mee doen, moet je iets anders bestellen, of ga je net als hen ook gewoon genieten? Wanneer je zo druk bezig bent met het creëren van een fitte leefstijl of afvallen, voel je je al vaak genoeg een beetje anders dan de rest. Als je dan ook nog etentjes en lekkere hapjes moet gaan overslaan, kan dat best naar én lastig zijn. Zoals ik altijd zeg is het super belangrijk om de juiste balans te vinden, en dat kan je op een aantal manieren doen.

1. ‘Bewaar’ je calorieën

Vaak weet je al wel of je die dag buiten de deur gaat eten, of niet. Wees voorbereid en zorg dat je de hele dag rustig aan doet met je calorieën budget. De meeste calorieën zal je hoogst waarschijnlijk gaan consumeren wanneer je uit eten gaat, dus het is handig om wat op te sparen. En is het etentje ’s avonds? Zorg er dan voor dat je je ontbijt en lunch lekker licht houd door bijvoorbeeld genoeg water te drinken en lichte voedingsmiddelen te kiezen zoals een frisse salade, rijstwafels of ontbijtcrackers. Ook kan je denken aan een eiwitshake of kwark!

2. Eet licht en high protein

AdvertentieMake It Fit

Wil je je niet richten op het aantal calorieën en wil je niet per sé minder eten? Zorg er dan voor dat je lichaam genoeg eiwitten binnen krijgt voor- en nadat je buiten de deur gaat eten. Vaak zijn de gerechten die je elders eet, hoger in koolhydraten en vetten dan in eiwitten, tenzij je echt gaat barbecuen en dus heel gericht kunt kiezen wát je precies eet. Want een barbecue is eigenlijk heel ideaal. Veel vlees en dat betekend veel eiwitten! Kom maar door met die kip spiesjes, haha! Toch bevatten de meeste voedingsmiddelen relatief veel zout, dus daar moet je je ook niet in vergissen. Maar je kan eigenlijk niet de mist in gaan als je alle andere maaltijden en snacks low calorie en high protein eet. Zo kan je optimaal blijven genieten en toch je macro’s halen!

3. Wees je bewust van de menukaart en de voedingsmiddelen

Er is tegenwoordig zoveel te bestellen in restaurants. Wees je daarom bewust van alle soorten gerechten en de bereidingsmethoden. Ga je naar een sushi restaurant? Eet dan Sushi, Edamame bonen, rijst en wat vlees van de plaat. Maar vermijd de snacks en gerechtjes van de frituur. Dit bevat onnodig veel vet en zo kan je toch bewuste keuzes maken! Ook is het goed om te weten waar veel zout in zit, omdat dit vocht kan vasthouden waardoor je later misschien denkt dat je bent aangekomen, terwijl dit gewoon vocht is. Niets om je druk over te maken, maar wél handig om in de gaten te houden. Vaak is het makkelijker om bijvoorbeeld voor soep te kiezen, maar dit is altijd een enorme bron van zout. Kies verstandig en ken de voedingsmiddelen en bereidingsmethoden.

4. Blijven drinken (’t liefst water, haha)

‘Willen jullie nog iets drinken?’ ‘Ja! Water graag!’ Blijven drinken, vooral als het eten aan de zoutige kant is. Af en toe een alcoholisch drankje moet natuurlijk kunnen, maar water is natuurlijk het beste voor je. Wanneer je voldoende water drinkt, is het makkelijker voor je lichaam om overtollig zout af te voeren en daarbij zit je sneller vol. Ook kan je meer genieten van een gerecht, door langzaam te eten. Je zult zien dat je het calorieën aantal veel makkelijker binnen de perken kunt houden als je voor- en tijdens je maaltijd voldoende water drinkt!

En de laatste tip is om je vooral niet te laten ontmoedigen wanneer je de volgende dag op de weegschaal gaat staan. Waarschijnlijk zul je een paar kilo zwaarder zijn, maar dit zal dan puur door het zoute eten komen. Het eten in restaurants, tijdens barbecues of afhaal is vaak nét wat zouter en hierdoor hou je meer vocht vast. Vergeet dit niet en geniet lekker van je etentje, feestje of gezellige avond met vriendinnen en onthoud dat geluk en blijdschap ook een heel belangrijk aspect zijn van je goed voelen in je eigen lichaam. Het is goed om toegewijd te zijn, maar het is nog beter wanneer je de juiste balans weet te vinden tussen de twee!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here