vocht

Vocht vasthouden kan een grote boosdoener zijn wanneer het komt tot droog trainen en afvallen. Je ziet niet het gewenste resultaat en dat kan verschillende oorzaken hebben. Daarom geef ik je vandaag een aantal tips om meer vocht te verliezen en hoe het kan dat je vocht vasthoud.

Hoe weet ik of ik vocht vasthoud?

Natuurlijk is het eerst handig om te weten of het echt vocht is dat je vasthoud. Je kan het bijvoorbeeld merken als je een tijd lang ongezond gegeten hebt. Handig is om dan even na te gaan wat je allemaal hebt gegeten, en hoeveel. Zo kan je voor jezelf inschatten of het echte kilo’s zijn of dat het ‘water gewicht’ is. Want misschien heb je wel heel veel zoute voedingsmiddelen gegeten, of ben je zwaarder na een cheatday waarop je dingen eet, die je normaal gesproken niet eet. Als je de oorzaak kunt achterhalen is het ook veel makkelijker om de oplossing te vinden.

Een cheatday zou dus de oorzaak kunnen zijn, maar er zijn nog veel meer dingen die er voor kunnen zorgen dat je extra vocht vasthoud. Ik heb ze voor je op een rijtje gezet en ik hoop dat je daardoor de oorzaak van jouw water retentie kunt achterhalen én vervolgens kunt oplossen.

Vocht vasthouden door: Creatine

Het staat ook op de verpakking van de meeste creatine supplementen, maar van dit goedje houd je echt vocht vast. Ik merkte het ook toen ik van mijn bulk fase ineens ging afbouwen naar mijn cut fase. Ik nam geen creatine meer en ik verloor mijn eerste kilo’s super snel. Het is wel een lastige afweging want mijn kracht neemt ontzettend toe als ik creatine neem. En ik wil het liefst mijn kracht tijdens een cut fase zo veel mogelijk behouden, maar dat gaat dus niet. Ik stop tijdens een cut fase altijd met het gebruik van creatine, want ik heb niks aan al dat extra vocht. Het belemmert mijn progressie en dat is niet fijn! Ik neem de vermindering van mijn kracht dan maar voor lief.

vocht

Vocht vasthouden door: Beta Alanine

Toen ik begon met het gebruik van creatine kwam ik 2 kilo aan. Maar die 2 kilo ging over in 3 kilo toen ik er Beta Alanine bij ging gebruiken. Ook op dit product staat vermeld dat: ‘weight gain may occur.’ Je kunt er dus van aankomen. Maar, als je dit lange tijd gebruikt en daarbij ook intensief krachttraining doet, kan dit natuurlijk ook spiermassa zijn. Natuurlijk zal het gewicht wat je dan bent aangekomen niet heel veel zijn, want zoveel spiermassa kan je niet aankomen in korte tijd. Ook hierbij is het weer een lastige afweging. Kies je voor je kracht of voor je shape? Wellicht heb jij het geluk dat jouw lichaam niet zo snel vocht vasthoud of niet gevoelig is voor dit soort supplementen. Dan heb je geluk!

Vocht vasthouden door: Zout

Wie kent ‘m niet. De grote boosdoener: zout. Het zit overal in en je krijgt het vaak in overvloed binnen. Tijdens cutten houd ik hier zo veel mogelijk rekening mee, maar wanneer ik weer een beetje ‘normaal’ ga eten, laat ik dit wel meer achterwege. Zout is onvermijdelijk en het zit in bijna alles! Dus als je hier minder van wilt consumeren kan je het beste de volgende voedingsmiddelen vermijden:
– Kant en klare maaltijden
– Zoute soepen
– Te veel brood
– Vis

Vocht vasthouden door: Water tekort

Dit klinkt misschien een beetje gek, maar als je niet genoeg drinkt, is je lichaam onzeker of het er wel genoeg van gaat krijgen. Wat het dan gaat doen is eigenlijk heel logisch: je lichaam gaat het opslaan en er aan vasthouden. Hetzelfde geld voor vet. Als je niet genoeg vet eet, gaat je lichaam dit ook veilig stellen en bewaren. Zorg daarom dat je genoeg drinkt gedurende de dag. Een tip hiervoor is om een grote waterfles bij je te hebben die je altijd kunt blijven vullen.

Vocht vasthouden door: Ongesteld moeten worden

Tja, de maandelijkse periode, we kunnen er niet om heen. Ik merkte laatst dat mijn gewicht stilstond en dat er zelfs iets bij was gekomen. Maar toen ik in mijn agenda keek wist ik al genoeg! De maandelijkse periode zat er weer aan te komen. Op dit soort momenten moet je je geen zorgen maken en laat het meten van je vetpercentage in deze periode maar even achterwege. Het kan zijn dat het hoger uitvalt omdat je ongesteld bent.

Natuurlijk kan het ook zo zijn dat je speciale medicijnen gebruikt, waardoor je in gewicht aankomt of juist heel veel vocht gaat vasthouden. Dan kan je er vrij weinig aan doen, maar je kunt altijd rekening houden met de bovenstaande factoren om het in ieder geval tot een minimum te beperken voor zover dat mogelijk is. Onder medicijngebruik kom je natuurlijk niet uit, want het ondersteunt je gezondheid. Dat gaat altijd voor alles!

Een ander handig trucje om er achter te komen of je vocht vasthoud, is heel simpel (en grappig): aan je buik trekken. Als je echt ‘vet’ hebt, zal het solide en ‘vast’ bewegen als één oppervlak. Maar wanneer het vocht is, zal het heel erg gaan ‘drillen en trillen’ en zie je meerdere ‘rimpels’ over je buik als je er aan trekt of met je hand over je buik strijkt. Is echt zo! Probeer het maar eens en kijk maar goed naar hoe je buikje trilt, haha.

Wat ik echt vervelend vind aan vocht is dat je het ziet op de weegschaal. Vrij logisch, maar mentaal is dit echt niet leuk. Je denkt ‘shit ik ben aangekomen.’ Stiekem weet je wel dat het vocht is omdat je de dag ervoor bijvoorbeeld meer zout hebt gegeten dan andere dagen, maar het blijft toch erg lastig. Het zijn wél kilo’s. Een kleine verzachtende gedachte hierbij is dat je het wel weer zo kwijt kunt zijn. Door veel water te drinken, niet meer ongesteld te zijn of simpelweg minder zout te eten.

DELEN

1 REACTIE

  1. Toen ik vorig jaar gestopt ben met het eten van kant en klare maaltijden en veel zouthoudende producten, merkte ik ook gelijk dat ik niet zo veel vocht meer vasthield. Daarnaast hielp het mij heel erg om bij te houden hoeveel water ik op een dag dronk. Wanneer ik mij aan 1,5 liter minimaal houd, voel ik mij een stuk beter!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here