eiwitshake

Eiwitten zijn voor iedereen belangrijk. Of je nou amper sport of juist iedere dag in de gym te vinden bent, dan nog is het handig om genoeg eiwitten te consumeren. Maar welke moet je hebben, wanneer moet je ze nemen en waarom eigenlijk?

Eiwitshakes – Waarom?

Eiwitten oftewel proteïne zijn heel erg belangrijk als je veel- en intensief sport. En zoals ik al zei zijn ze ook heel belangrijk als je niet dagelijks sport of actief bent in de gym. Maar waarom eigenlijk? Eiwitten geven bouwstoffen af die nodig zijn voor de spier- opbouw, herstel en onderhoud. Alle spieren en cellen zijn opgebouwd uit eiwitten, daarom heeft je lichaam na het trainen extra eiwitten nodig. Je spieren (cellen) zijn tijdens het trainen kapot gemaakt, en daarom hebben ze deze voedingstoffen nodig om je spieren weer op te bouwen en te herstellen. Natuurlijk kun je eiwitten halen uit je voeding, zoals eieren, kalkoen, kip of vis. Maar voor een snelle opname kan je in het bijzonder kiezen voor een eiwitshake! En ik ga je nu uitleggen welke waar precies voor dienen.

Eiwitshakes – Welke? & Wanneer?

– Whey (wei) eiwitten
– Melkeiwitten
– Ei eiwitten
– Soja eiwitten

Daarnaast is er ook onderscheid te maken tussen snelle- en langzame eiwitten. Snelle eiwitten (zoals whey of wei poeder) kan je het beste na de training, of bij het ontbijt nemen. Na de training wil je je spieren snel herstellen en ’s morgens heeft je lichaam een lange tijd geen voedingstoffen gekregen en daarom wil je die snelle aanvoer van deze proteïnes uit zo’n eiwitshake.

Langzame eiwitshakes (melkeiwit / caseïne) kan je het beste voor het slapen nemen. Deze eiwitten geven namelijk langzaam alle voedingstoffen vrij, waardoor je tijdens je slaap kunt herstellen en spieren kunt opbouwen. Slaap is het belangrijkste moment voor het herstel van je spieren. Daarom word het ook altijd aangeraden om genoeg te slapen als je veel traint.

eiwitshakes

Whey eiwitten

Whey eiwitten zijn zuivere, snelle eiwitten. Dit komt doordat de lactose en de vetten hier uit gefilterd zijn. Hierdoor hou je veel aminozuren over. Als je dit consumeert, hoeft het lichaam dit niet meer zelf te doen, waardoor er dus een snelle opname plaatsvind.
In whey eiwitten zijn ook nog drie verschillende soorten te benoemen:

Concentraat

Dit heeft meer gezondheidsvoordelen. Het bevat meer bioactieve peptides. Say what?! Deze hebben een positieve invloed op je spijsvertering, immuunsysteem en het zenuwstelsel.

Isolaat

Deze bevat een hoger eiwit gehalte per 100 gram. Isolaat ondergaat een extra bewerking waardoor het geen tot weinig melksuiker bevat. Als je lactose intolerant bent, kan dit interessant zijn voor jou. Het bevat ook meer eiwitten en minder koolhydraten. Als je op dieet bent of wilt afvallen en zo min mogelijk koolhydraten wilt consumeren, kan ik deze soort aanraden. Daarnaast wordt het snel opgenomen door het lichaam en zorgt voor een snelle insulinerespons. Je voed je spieren gelijk met extra suikers en eiwitten, vooral na de training.

Hydrolisaat

Dit is een speciaal bewerkte vorm. De aminozuurketens zijn al ‘geknipt’ waardoor ze direct kunnen worden opgenomen door de dunne darm. Deze variant is geschikt voor mensen met een allergie en om direct na de training te gebruiken.

Melkeiwitten / caseïne (langzaam)

Deze variant bevat lactose en dit is ook de reden waardoor het moeilijker wordt opgenomen en verteerd. Lactose is een koolhydraat dat eerst afgebroken moet worden voordat je lichaam het kan opnemen. Daarom gaat het langzaam.

eiwitshakes

Ei eiwitten (snel)

Dit is 100% puur ei-eiwit. Het bevat de juiste samenstelling van essentiele en niet essentiele amino’s. Het zijn snelle eiwitten en deze zijn goed licht verteerbaar. Daarnaast bevat het geen vetten of cholesterol.

Soja eiwitten (snel)

Dit is plantaardig eiwit dat ook makkelijk en snel opgenomen word. Soja eiwitten bevatten ook hoge concentraties BCAA en Glutamine.

Er zijn dus heel wat verschillende soorten eiwitten te verkrijgen. Belangrijk is om op basis van jouw doelstelling te bepalen welke eiwitshakes geschikt zijn voor jou. Doe je veel aan krachttraining? Dan is Whey voor tussendoor en Caseïne voor het slapen een goede optie. Het is ook vaak een kwestie van uitproberen en ontdekken wat voor jou het beste werkt.

DELEN

3 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here