emotie eten

Iedereen kent het wel, je voelt je rot, alles gaat even mis, je hebt stress of je weet niet wat er is en zit gewoon niet lekker in je vel. Je wilt het liefst maar één ding: het ‘weg-eten.’ Oftewel: emotie eten. In je eentje alles eten was los en vast zit. Wanneer je klaar bent heb je spijt en realiseer je je dat je veel te veel hebt gegeten…

Emotie Eten – Wat is het?

Wanneer je even niet lekker in je vel zit of wanneer er veel dingen mis gaan, worden we emotioneel. Deze emoties kunnen er toe leiden dat we een enorme drang krijgen om vanalles te eten, ondanks dat we misschien helemaal geen trek hebben. Vaak is het dan ook nog zo dat je trek krijgt in chocolade, koekjes, snoep, junkfood en allerlei ongezonde dingen. Emotie eten kan je op korte termijn even een fijn gevoel geven maar daarna voel je je zwaar rot. In sommige gevallen realiseer je je ook al tijdens het emotie eten dat je dit eigenlijk niet moet doen, maar toch ga je door en er zit eigenlijk geen stop op. Problemen of emoties weg eten is natuurlijk niet de ideale oplossing en het gaat je al zeker niet verder helpen. Maar soms kan je gewoon niet anders dan toegeven aan je emoties en je drang naar al dat lekkers. Het liefst wil je eigenlijk een andere manier om hier mee om te gaan, en daarom geef ik je vandaag een aantal tips om te voorkomen dat zo’n eetbui ontstaat en vervolgens helemaal uit de hand loopt.

emotie eten

Stop met die smoesjes en excuses!

Allereerst is het heel belangrijk dat je stopt met al die smoesjes en excuses. Je kunt heel wat dingen bedenken om ongezonde eetpatronen voor jezelf goed te praten, maar zo ga jij jouw doelen niet bereiken. Er zijn een aantal veel voorkomende dingen die gedacht en/of gezegd worden om emotie eten of eetbuien te rechtvaardigen. Dit zijn een aantal voorbeelden:

‘Ik word toch nooit zo mooi als ik zou willen dus ik zie geen reden om er mijn best voor te doen.’
‘Nu wil ik gewoon nog even ongezond doen, want morgen begin ik écht.’
‘Ik heb het al zo vaak geprobeerd, maar het afvallen lukte steeds niet, dus waarom zou dat nu anders zijn?’
‘Ach, ik heb gisteren ook al niet heel gezond gegeten, dus dan maakt vandaag ook niet meer uit.’

Waarom ik geloof dat je emotie eten écht kunt stoppen

Herken je je hierin? Dan bestaat de kans dat je op basis van je emoties gaat eten. En dat moeten we natuurlijk niet hebben. Geloof me als ik zeg dat ik deze gedachtes ook ontzettend vaak heb gehad. Ik was namelijk ook niet altijd fit. Ik ben gestart met mijn fit journey toen ik 90 kilo woog, sigaretten rookte en eigenlijk alleen maar ongezond at. Ik weet er dus alles van. En ik dacht altijd dat ik geen doorzettingsvermogen en genoeg motivatie kon opbrengen om fit en gezond te worden, but hey! Look at me now! Dus laat dit de motivatie voor jou zijn om echt te realiseren dat alles mogelijk is en dat je je leven kunt omgooien als je dat écht wilt. Dus ik zou zeggen, laten we een einde maken aan het emotie eten en de eetbuien zodat je jouw doelen kunt bereiken.

Ben jij een emotionele eter?

Normaalgesproken eet je om je lichaam te voeden en omdat je écht trek/honger hebt. Bij emotie eten is dit wel anders. Het woord zegt het natuurlijk al, je gaat eten vanuit emoties en je doet dit om een bepaalde bevrediging te krijgen. Maar als dit soort eetbuien lang aanhouden, kan dit zeer negatieve gevolgen hebben. Je kan onwijs veel aankomen, waardoor je op gegeven moment geen uitweg meer ziet om de echte oorzaak van het probleem aan te pakken. Daarom wil ik je aanraden om er ook met iemand over te gaan praten. Zo kan je de kern ontdekken en weet je waar het vandaan komt.

emotie eten

Heb je op dit moment even niemand om mee te praten of wil je er gewoon zelf mee aan de slag? Dan heb ik hieronder een korte lijst met een aantal verschillende oorzaken zodat je dit bij jezelf in kaart kunt brengen.

Mogelijke oorzaken:
– Je verveelt je en hebt niks beters te doen dan eten
– Je voelt je down, verdrietig en niet gewaardeerd
– Je bent bang en hebt bepaalde angsten
– Je voelt je hopeloos
– Je voelt je alleen

Om nog verder te ontdekken of je echt eet vanuit emotie kan je voor jezelf ook de volgende vragen beantwoorden. Kan je op meerdere vragen ‘ja’ antwoorden, dan is de kans groot dat je een emotie eter bent.

Stel jezelf de volgende vragen:
– Eet je onbewust en ben je ondertussen allerlei andere dingen aan het doen?
– Heb je last van een schuldgevoel nadat je een eetbui hebt gehad of wanneer je teveel hebt gegeten?
– Heb je last van stress of veel nare ervaringen waardoor je merkt dat je heel erg trek krijgt?

Beantwoord deze vragen voor jezelf en probeer inzicht te krijgen in de dieper liggende oorzaak van waarom jij een emotionele eter bent. Wat je eventueel ook zou kunnen doen is voor jezelf opschrijven wat er allemaal speelt zodat het uit je hoofd is en je een beter beeld krijgt van de situatie. Het kan helpen om de boel te organiseren en te voorkomen dat alles in je hoofd blijft rondzweven.

1. Zorg voor afleiding

Als je bezig blijft, vergeet je vaak te eten. Dus als je emotioneel bent, ga dan niet eten, maar een stukje fietsen, wandelen of iets anders waardoor je te druk bent om aan eten te denken. Na een tijdje iets actiefs gedaan te hebben, of jezelf ergens mee te hebben afgeleid ben je gekalmeerd en kan je weer rustig gaan zitten. En dan (hopelijk) zónder die ongezonde voeding.

2. Pauzeer en realiseer je dat je niet écht trek hebt

Als je merkt dat er een emotionele eetbui op komt zetten is het vaak zo dat je aan niks anders kunt denken dan alles wat je wilt eten. Je zoekt simpelweg ‘comfort’ en een soort afleiding van je problemen of emoties in het eten. Dus probeer daar over na te denken. Neem even een rustig moment, ga zitten, besef wat er aan de hand is en denk na over de gevolgen van het eten als je eenmaal begint. Dit is wel super lastig want je emoties kunnen op zo’n moment erg zwaar zijn, dat een moment rust nemen niet echt lukt. Toch is het goed om het wél te proberen omdat je jezelf stukje bij beetje kunt trainen. Als je het op z’n minst probeert zul je zien dat het steeds een beetje beter gaat.

3. Eet in de keuken

Zoals ik net al schreef, ben je op zoek naar comfort. Comfort vind je vaak niet aan de keukentafel. Meestal pak je gewoon wat je lekker vindt en vervolgens neem je het mee naar je kamer of ga je er mee op de bank zitten. Probeer eens aan tafel te gaan zitten of blijf in de keuken staan. Dit geeft een heel ander gevoel en het comfort zal veel minder zijn. Hopelijk krijg je dan een beetje het idee of gevoel, dat je een maaltijd aan het eten bent (want dat is wat je meestal doet aan de keuken- of dinertafel) waardoor je minder zin hebt om in die emotionele bui iets (of nog meer) te eten. Want probeer eens in te beelden dat je een pak koekjes -terwijl je in de keuken staat- wilt op eten. Niet zo comfy, right? En stel je nu eens voor dat je met dat pak koekjes op de bank ploft tussen allemaal zachte kussens, een kleedje en Netflix op de tv… Much more comfort! En dat wil je dus juist niét. Probeer dit eens uit en kijk of het voor je werkt.

emotie eten

4. Respecteer je lichaam en vind het probleem

Dwing jezelf niet om iets ongezonds te eten als je je even niet goed voelt. Zorg dat je luistert naar je lichaam en bedenkt hoe je dit (een volgende keer) kunt voorkomen. Je wilt die gevoelens niet wegdrukken met bakken ongezond voedsel. Voorkomen is beter dan genezen. Zoek uit waar je stress en negatieve emoties van krijgt, zodat je het zoveel mogelijk uit te weg kunt gaan.

5. Haal weinig ongezonde producten

Als je veel ongezonde dingen in huis hebt, is het makkelijker om hier naar te grijpen op zo’n moment. Laat het lekker in de winkel liggen. Tuurlijk moet je wél blijven genieten en je mag ook heus wel wat ongezonds in je huis hebben, maar hoe meer je er van hebt, hoe meer je ervan gaat eten als je een emotionele eetbui krijgt. Dat is het gevaar er van.

6. Eet genoeg

Eet altijd verspreid over de dag genoeg. Als je dan een keer zo’n eetbui hebt, heb je kans dat je al verzadigd bent waardoor je niet gelijk de hele kast leeg eet. Zo creëer je eigenlijk een preventieve basis die er voor zal zorgen dat jouw eetbui mooi binnen de perken blijft en niet uit de hand zal lopen.

Hoe ga ik om met emotie eten?

Wanneer ik een eetbui krijg, realiseer ik me dat meteen. Ik krijg er alleen maar last van als ik ongesteld moet worden, of wanneer ik een aantal enorm negatieve dagen achter elkaar heb gehad. Bijvoorbeeld met het overlijden van mijn Opa. Onbewust was ik heel veel dagen erg verdrietig, maar dat zag je niet direct aan mij. Op gegeven moment uitte dit zich in het eten. Ik dacht veel vaker: ‘ach, boeiend.’ En zo slopen de calorieën erbij in. Maar op gegeven moment was ik zó verdrietig omdat ik het natuurlijk nog niet had verwerkt, dat ik echt even het comfort van voeding opzocht. Ik weet gewoon dat eten mij een fijn gevoel geeft. Hoe down ik ook ben. Het helpt me, ik word er vrolijk van en het biedt me echt comfort. Op zo’n moment weet ik ook dat ik die eetbui heb, omdat ik niet genoeg heb gepraat over mijn emoties. Ik heb me nog niet open gesteld om de emoties te verwerken en dat uit zich dan in eten. Ik geef er vervolgens gewoon aan toe, maar zeg wel tegen mezelf: eet nu dan even alles wat je wilt, geniet er dan ook van, en herpak jezelf morgen weer. Ik probeer daarbij ook genoeg te praten en aan mijn vriend te vertellen wat mij dwars zit. Door praten en het eten kan ik het verdriet beter verwerken en kan ik vervolgens beter omgaan met mijn emoties. Zo voorkom ik ook dat ik weer ga emotie eten in de dagen daarna!

En dat zijn mijn tips. Ik hoop dat je er wat aan hebt en misschien herken je wel iets van jezelf in mijn verhaal en hoe ik omga met eetbuien en emotie eten. Veel succes en vergeet niet dat praten ook onwijs helpt!

DELEN

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here